Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 02.11.2013, 10:32
Laitinen88:n Avatar
Laitinen88 Laitinen88 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 20.11.12
Sijainti: Lahti
Viestit: 211
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 454SS Näytä viesti
ja jatkuvaa huoltoa vaativiksi kohteiksi jää enää etuvetareiden ristikot ja etupyöränlaakerit.
Mites noitten ristikoiden kaa ku olis tulos 31" kumit kuinka nopeesti tai herkästi napsahtaa?

__________________
Autot... mikä ihana tekosyy
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 02.11.2013, 12:40
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 454SS Näytä viesti
Simpukkaan vähintään pari tuumaa tiputtava pitman arm, Grand Cherokeen vakio käy hyvin jolloin hinta on edullinen. Taka-akselille lukko ja levyjarrut. Ohjaukseen vahvemmat varret ja mielellään alkuperäisiä ylemmäs.
Miksi? Kääntää mielummin ohjauksen vaikka olkavarsien päälle, panhardi akseliputken yläpuolelle jettä saa kulmat kohdalle, ja kovaa ajoa. Joku 3-4" ei vielä ole niin paljoa, etteikö jo tuolla toimenpiteellä saisi panhardia ja välivartta lähes vaakatasoon toki vielä enemmän korotetussa voisi olla tuolle tiputtavalle pitman armille käyttöä. Tosiaan noi alkuperäiset varret on melkoiset rimpulat. Samoiten alatukivarret, ei kannata hirveästi töksäytellä kiviin ja kantoihin..


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Laitinen88 Näytä viesti
Oon täs halpoja tapoja joo aatellu et taakse suunnittelin motonetist kärryn lehtiä et olisin orkkiksist ottanu taltee pelkän ylä lehden ja siihe alle uutta (650kg) per puoli vois toimia? Sitte perää korotus tai akselin ja lehen välii?
Suosittelisin ostamaan kokonaan uudet jousipakat ihan suosiolla, saat enemmän ajomukavuutta ja toimivamman alustan. En suosittelisi noita korotusblokkeja akselin ja lehtioen väliin, aiheuttaa axle wrappiä ja alkaa perä pompottaa -> vaurioita. Rasittaa myös ihan turhaan lehtipakkoja.

Lainaus:
Ja saattaa olla et uusis vakio iskareis ei pituus riitä roikkuu kovin pitkälle. Keulast ei sit oo viel mitää hajuu on varmaa pakko ostaa/teettää jouset ja sit iskurit.
Eipä tahdo kunnolla riittää edes ~50mm korotukselle vakioiskarit. Etuvieterit ei ihan hirveitä maksa, jos ostat Grand Cherokeen V8- malliset vieterit niin ne korottaa hieman, sitten vaikka korotusblokit vietereiden päälle niin pääset halvalla. Kyllä se alusta niilläkin aika mukavasti joustaa.


Lainaus:
Millanenha lukko näis on keulalla?
Se on sellainen avoin malli


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Laitinen88 Näytä viesti
Mites noitten ristikoiden kaa ku olis tulos 31" kumit kuinka nopeesti tai herkästi napsahtaa?
Jos sulla on ABS:iton malli, niin tuon ikäisessä on vetarit pienillä ristikoilla. Etsi romikselta isoilla ristikoilla olevat vetarit (ts. ABS- jarrullisesta, tai '95->) niin niillä pärjää kohtuuhyvin pikkupyörillä. Tosin romikset on jo aika hyvin tyhjennetty niistä.. Käytä vain alkuperäisiä Spicerin rasvanipattomia 5-760x- ristikoita jos on noi isot ristikot, on ylivoimaisesti parhaat hinta-laatusuhteeltaan.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 02.11.2013 12:43
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 02.11.2013, 16:31
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

4,5" korotus kyllä vaatii pudottavaa pitman armia vaikka olisi high steer palikatkin. Jamant myy tuota osaa alta viidenkympin ja maailmalta saa vieläkin halvemmalla http://www.jamant.fi/pitmanarm-zjxjm...85-p-2064.html Vähempää ei miun mielestä kannata korottaa, koska tälläinen korotus on kuitenkin esissä silloin kun siirrytään 31" ->33" pyöriin. Unohda etulukko D30 akselista jos et halua vaihtaa jatkuvasti uutta välitystä. Vetarin ristikoiden vaihto alkaa sujua rutiinilla muutaman vaihdetun jälkeen, joten osta vaan halvimpia (luokkaa 10 euroa kappale) olevia ristikoita ja vaihda niitä tarpeeksi usein, koska ei ne paremmiksi mainostetut kestä kuitenkaan kovinkaan paljon pidempään. Jousien kohdalla oa yhteyttä nimimerki Jerkkuun ja unohda suosiolla lisälehdet, korotuspalikat ja muut budjettiratkaisut. Pidemmän päälle käy halvemmaksi tehdä kaikki muutokset kunnolla jo ensimmäisellä kerralla.

Viimeksi muokannut 454SS : 02.11.2013 16:34
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 02.11.2013, 16:44
veli-matti:n Avatar
veli-matti veli-matti ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.08.09
Sijainti: Kemi
Viestit: 172
Perusasetus

Jep nosta kerralla
eläkä niiku mie että ensin 2" sitten 2" ja vielä kerran 2"
kerralla olisi tullut halvemmaksi
__________________
veli-matti
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 02.11.2013, 17:24
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 454SS Näytä viesti
4,5" korotus kyllä vaatii pudottavaa pitman armia vaikka olisi high steer palikatkin...-
Minkä takia tuota tarvitaan? Hajoaako jotain, vai ei toimi kunnolla ilman? Itellä ollut nyt jonkun vuoden 4,5" korotuksella auto ilman tuota ja ihan toiminut. Kun en ole tiennyt, että tarttisi tuon, niin en ole laittanut.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 02.11.2013, 17:49
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Minkä takia tuota tarvitaan? Hajoaako jotain, vai ei toimi kunnolla ilman? Itellä ollut nyt jonkun vuoden 4,5" korotuksella auto ilman tuota ja ihan toiminut. Kun en ole tiennyt, että tarttisi tuon, niin en ole laittanut.
Pitman armiin kiinnittyvän nivelen liikevara ei riitä ja nivel saattaapi hajota. Ite hajotin pari osaa ennen kuin tajusin mistä on kyse. Enempi droppia omaavalla pitman armilla sai myös tasattua pyörien kääntymissuhdetta oikean ja vasemman puolen välillä.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 02.11.2013, 18:01
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 454SS Näytä viesti
Pitman armiin kiinnittyvän nivelen liikevara ei riitä ja nivel saattaapi hajota. Ite hajotin pari osaa ennen kuin tajusin mistä on kyse. Enempi droppia omaavalla pitman armilla sai myös tasattua pyörien kääntymissuhdetta oikean ja vasemman puolen välillä.
Tuo kuulostaa ihan loogiselta, että nivel voipi ottaa itseensä, jos liikevarat ei riitä. Pitääpä vaihtaa ko. osa, jos nivelen joutuu vaihtamaan. Kumpaan suuntaan kääntyy enemmän, jos on orkkisvarsi paikoillaan? Ei nyt muista sitä geometriaa ulkoa.

Itse aiheeseen: mulla on tuolla saman ikäiseen XJ:n liittyvistä puuhasteluista kuvia albumissa, jos vaikka jotain vinkkiä löytyy johonkin.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 02.11.2013, 23:22
Laitinen88:n Avatar
Laitinen88 Laitinen88 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 20.11.12
Sijainti: Lahti
Viestit: 211
Perusasetus

Joo no ehkä kannattaa kuunnella viisaampia ja jättää noi viri viri halppis ratkasut rakentamatta. Joo on abs malli joten kait siin on isommat ristikot sitte? mulle tulee kyl riittää toi 33" pyörä tähän alkuun tosi hyvin ja noin 3-3,5" koro lukko on etsinnän alla ja jouset etee oli hyvätietää et kävis v8 malli ja tota lisä koroketta aattelinki aluks koittaa

Kaikkea kannattaa kokeilla nii voi olla viisaampaa sanottavaa joskus muillekki

Tukivarsist sen verran et mitkä olis hinta/laatu suhteeltaa hyvät ja entä takapäässä iskareitten paikan vaihdolla lisää roikku pituutta?
__________________
Autot... mikä ihana tekosyy

Viimeksi muokannut Laitinen88 : 02.11.2013 23:25
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 02.11.2013, 18:59
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 454SS Näytä viesti
4,5" korotus kyllä vaatii pudottavaa pitman armia vaikka olisi high steer palikatkin. Jamant myy tuota osaa alta viidenkympin ja maailmalta saa vieläkin halvemmalla http://www.jamant.fi/pitmanarm-zjxjm...85-p-2064.html
Jos on sopivasti toteutettu ohjaus, niin ei tarvitse Orkkistyylisellä voi olla tarve, mutta kuka hitto sitä inverted-y mallista haluaa edes jättää, se kun on melkoisen hanurista

Ainakaan tällaisella joustomäärällä ei vielä ollut ongelmaa pitman armin päässä raidetangonpään liikevaran kanssa. Tuossa aika lähellä tynnyrijoustoa, 4" korotuksella ja pitkillä tukivarsilla 35" renkaat alla:




Jos joutuu laittamaan pudottavan pitman armin, niin on myös pakko ostaa/ tehdä sellainen panhardin korinpuolen kiinnike joka tiputtaa panhardin päätä riittävästi alas jotta panhard ja välivarsi on samansuuntaiset. Muuten seuraa aika vittumainen määrä bumpseeriä. No, OTK:ksi ohjaus vaihdettuna niin joutuu panhardin kiinnikkeet joka tapauksessa tekemään uudestaan - ja kannattaa melkein muutenkin, koska tuo orkkis on niin paska


Lainaus:
Unohda etulukko D30 akselista jos et halua vaihtaa jatkuvasti uutta välitystä. vetarin ristikoiden vaihto alkaa sujua rutiinilla muutaman vaihdetun jälkeen, joten osta vaan halvimpia (luokkaa 10 euroa kappale) olevia ristikoita ja vaihda niitä tarpeeksi usein, koska ei ne paremmiksi mainostetut kestä kuitenkaan kovinkaan paljon pidempään.
Ainakin testien mukaan noi Spicerin orkkikset (jenkeistä ~25-30$ kappaleelta muistaakseni) 760x- ristikot oli prosenteissa aivan hiton paljon enemmän vääntöä kestät kuin jotkut 10$ made in honcholand tjsp. tarvikerimpulat. No, rikkihän ne kaikki menee mutta kuitenkin. Samat 5-760x ristikothan on D44 akseleissakin.


Ittellä oli etulukon ja 35" kumien kanssa ko. ristikot, ei mulla ristikoita hajonnut. Yksi etulukko kyllä (ja nyt Grandissä toinen ), ja siinä sivussa välityksiä mennyt parit (molemmat lukon hajoamisen seurauksena). Kyllä toi D30 jotain kestää XJ:n alla 31"-33" renkailla, kunhan älyää olla polkematta kaasu pohjassa ihan kaikista pahimmissa paikoissa ja jättää hyppyytykset suosiolla tekemättä. Trussi ja järeä banjon kansi auttaa huomattavasti siinä että hammaspeikko ei iske Saa toki silti rikki, itse nyt kyllästyin Grandissa tuohon pikkuperään kun ei 32" renkailla tunnu siinä kestävään mikään muu kuin cromovetarit ja ristikot.


Lainaus:
4.5"... Vähempää ei miun mielestä kannata korottaa, koska tälläinen korotus on kuitenkin esissä silloin kun siirrytään 31" ->33" pyöriin.
Nämähän on ihan mielipidekysymyksiä, ja oikeastaan eniten kiinni siitä paljonko haluaa kaaria avartaa. Esim. 75mm:n korotus ja 35" renkaat nostaa mahaa jo 150mm ylemmäs alkuperäisesta, ja banjojen alle tulee 75mm lisää tilaa vs. alkuperäinen rengaskoko. En ihan äkkiä keksi mihin tuolla enää jäisi mahasta kiinni, kunhan laittaa kunnon suoran ja sileän panssarin ettei ole jakolaatikko romuna.

31"-33" renkaat mahtuu pyörimään todella nätisti jo 50-75 millin korotuksella kunhan vain jaksaa käyttää niitä peltisaksia. Veikkaan että sinullakin mahtuisi oman projekti-Jeepin alle aika hyvin 33" renkaat ilman kummempia korotuksen määriä niin, että sisäänjoustoakin olisi kohtuullisesti

Pitämällä korotuksen suht matalana säästyy korkeamman korotuksen aiheuttamilta ongelmiltakin. Pahimmat probleemat oikeastaan näissä tulee jyrkistä tukivarsien kulmista, ohjausgeometrian ongelmista, ja takakardaanista (tarttee SYE:n + tuplaristikkokardaanin -> maksaa taas lisää). Eihän nuo ole ylitsepääsemättömiä ongelmia, mutta varsinkin koska Trafi suuressa viisaudessaan on kieltänyt tukivarsien tekemisen itse, niin pitkien tukivarsien hommaaminen (joka omien kokemusteni perusteella jollain 4-5" korotuksella on XJ:ssä tai ZJ:ssä jo aikalailla pakollista) tulee perhanan kalliiksi

Mutta omistaja itsehän saa päättää mikä itselle on se paras vaihtoehto, hyvä vain että tulee eri mielipiteitä asiasta. Kaikkihan lopulta riippuu omasta ajotyylistä ja paikoista missä ajaa.


Tältä näyttää 35" x 12.50 rengas 15 x 8 -12ET vanteella ilman alustankorotusta. Pienellä vaivalla ja 33" renkaat tilalla niin saisi vakiokorkuisesta aika hauskan kulkineen mikä ei ainakaan helposti pitäisi kaatua. Se kun tuntunut olevan näitten Jeeppien kummallinen ominaisuus

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 02.11.2013, 22:14
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Veikkaan että sinullakin mahtuisi oman projekti-Jeepin alle aika hyvin 33" renkaat ilman kummempia korotuksen määriä niin, että sisäänjoustoakin olisi kohtuullisesti
]
Mie oon hylänny ajatukset pikkupyöräisestä Cherokeesta ja siirtynyt 35" kumeihin. 37" olisin halunnut, mutta ei mahdu ilman hirveitä muutoksia

D30+lukko+peruutus=100% varma hammaspeikko; sanotaan amerikan foorumeilla mitä tahansa.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 02.11.2013, 23:11
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 454SS Näytä viesti
Mie oon hylänny ajatukset pikkupyöräisestä Cherokeesta ja siirtynyt 35" kumeihin. 37" olisin halunnut, mutta ei mahdu ilman hirveitä muutoksia

D30+lukko+peruutus=100% varma hammaspeikko; sanotaan amerikan foorumeilla mitä tahansa.
Meneehän sinne 37" helposti kun venyttää akseliväliä molemmissa päissä muutaman sentin. Etkös sie jo aikamoisia muutoksia tehnyt

En minä amerikanfoorumeista tiedä, mutta itsellä ollut kolme eri HP D30 akselia kolmessa eri Jeepissä, 4.56 sekä 4.88 välityksillä, lukkojen kanssa. 35" kumeilla en saanut välityksiä enkä (vakio)vetareita ajamalla rikki XJ:ssä vaikka kuinka yritin. Tuuria oli varmasti, mutta pyrin kyllä pomputtamista välttämään, muuten aika ronskisti tuli ajettua.

ZJ:ssä sitten onkin hajonnut 4.56 välityksillä ja 32" renkailla (HP akseli kyseessä) oikeastaan kaikki mahdollinen etuperästä eli onhan tuo jonkinsortin aikapommi varsinkin jos isoilla renkailla ajaa. Mutta vähän malttia, 31-33 perusmutikat alla niin kyllä sen ehjänä saa aika hyvin pidettyä XJ:n kuutoskoneella vaikka lukolla olisikin. Se on päivänselvää, että jos runtua antaa niin varmasti hajoaa jossain vaiheessa..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 02.11.2013 23:13
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 03.11.2013, 09:45
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Meneehän sinne 37" helposti kun venyttää akseliväliä molemmissa päissä muutaman sentin. Etkös sie jo aikamoisia muutoksia tehnyt

En minä amerikanfoorumeista tiedä, mutta itsellä ollut kolme eri HP D30 akselia kolmessa eri Jeepissä, 4.56 sekä 4.88 välityksillä, lukkojen kanssa. 35" kumeilla en saanut välityksiä enkä (vakio)vetareita ajamalla rikki XJ:ssä vaikka kuinka yritin. Tuuria oli varmasti, mutta pyrin kyllä pomputtamista välttämään, muuten aika ronskisti tuli ajettua.

ZJ:ssä sitten onkin hajonnut 4.56 välityksillä ja 32" renkailla (HP akseli kyseessä) oikeastaan kaikki mahdollinen etuperästä eli onhan tuo jonkinsortin aikapommi varsinkin jos isoilla renkailla ajaa. Mutta vähän malttia, 31-33 perusmutikat alla niin kyllä sen ehjänä saa aika hyvin pidettyä XJ:n kuutoskoneella vaikka lukolla olisikin. Se on päivänselvää, että jos runtua antaa niin varmasti hajoaa jossain vaiheessa..

Menee jo vähän offtopic jutusteluksi, mutta älä rupea ainakaan suuriin akseliväli muutoksiin jos meinaat pitää autosi kilvissä.

"3. Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton akselivälin jatkaminen tai lyhentäminen tai akselin poistaminen tai asentaminen auton mallisarjan puitteissa. Muutos on tehtävä auton valmistajan ohjeiden mukaisesti, jos tällaiset ovat saatavilla. Jollei näissä ohjeissa muuta määrätä, on jarrujen voimansiirron laitteet muutettava siten, ettei aiheuteta ylimääräisiä liitoksia tai jatkoksia."

Käsittäkseni pidemmällä akselivälillä olevaa Cherokeeta ei tehtaan jäljiltä ole valmistettu. Alustan valinnassa hintaero 3,5" - 5,5" sarjojen välillä ei ole järkyttävän suuri http://de.4x4-garage.com/index.php/cPath/23_175_59_24

Etuakselin kohdalla voit vaikka lukaista MikaU:n Rolling Jeep topicista miten sellainen kestää ilman lukkoa Hitto kun tallia siivotessa heitin roskiin kasan hajonneita D30 4.88:1 välityksiä, niistä olisi voinut laittaa opetuskuvan. Joka tapauksessa välitys oli joka kerta vainaa jos "unohtui" lukko päälle peruutettaessa pahemmassa paikassa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään / Vaihdetaan jeep cherokee -92 JussiAntero O/M/V Ajoneuvot 1 11.08.2013 16:54
Ostetaan jeep cherokee -92 JussiAntero O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 31.05.2013 23:19
Myyty Jeep Cherokee -92 mikas67 O/M/V Ajoneuvot 6 09.10.2010 20:25
Myyty Jeep XJ-Cherokee -92 kuningaskulkuri O/M/V Ajoneuvot 6 21.08.2009 08:30
Jeep Cherokee -92 -> Kartsa Tekniikka & Jutustelu 2 13.06.2005 06:55


Sivu luotu: 18:59 (GMT +2).