![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Hyvä aihe, juuri samaa olen miettinyt oman ´90-mallisen gen1-Pajeron kohdalla. Nykyinen 2.5TDic on vaihtokunnossa, ja olen funtsinut tilalle jotain muuta päivittäisessä arkiajossa olevaan autoon. Mercedeksen dieselit ovat perusvarma vaihtoehto, mutta entä jotain vielä vähäkulutteisempaa ? Mietinnässä on ollut dieseleistä VW:n 1.9 TDI 110 hv tai bensakoneista VW:n 1.8 turbo 150 hv ? Tuossa VW:n dieselissä vääntöä on 235 Nm / 1900 rpm ja bensassa taas 210 Nm / 1750 rpm. Pajeron oman 2.5 TDic:n tehohan on 94 hv ja vääntö 226 Nm / 2000 rpm Lukuarvoina koneet siis pyörivät melko samoissa, mutta miten tällainen pienempi kone mahtaisi käyttäytyä keulalla ? Riittääkö koneessa oikeasti sitkeyttä ? Mihin lukemiin kulutus mahtaa muodostua ? Tällä hetkellä omassa käytössä on ´90-mallinen 3.0 V6 bensapajero, ja sen koneen voisin kyllä ihan mielellään myös korvata jollain pienemmällä. Tehot eivät päätä huimaa, mutta kulutus nousee silti ihan maininnanarvoisiin lukemiin. Koneessa on siis tehoa 150 hv ja vääntöä 230 Nm / 2500 rpm. Mitenköhän tuo 1.8 T toimisi tämän tilalla ?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Kyllähän nuo pikku koneet vetävät ihan hyvin sieltä 2000 rpm alkaen. Mutta kuinka on veto 1200 tai 1500 kierroksella? Eli liikkeellelähtö ja maastossa ajo.
Pajerossa on tosiaan pitkät välitykset. 33" renkailla kivikossa 2.5 td jaksaa juuri vetää puhtaasti. Nyt tarttis löytää vääntökäyrät noille koneille, missä näkyy vääntö alhaalta lähtien.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Ainaki noi volkkarin pensakoneet on alhaalta ihan hengettömiä.
__________________
Teoria on sitä että kaikki tiedetään mutta mikään ei toimi Käytäntö on sitä että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi! |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Eikä ne TDI-dieselitkään ihan kummallisia väännä, mutta olisiko niissä kuitenkin potkua riittävästi normiajoon ?
Tuossa poiminta erään TDI:n vääntömittauksesta : http://www.ohenmaenteho.fi/kuvat/tma...-TDI_kayra.jpg Tuosta 1.8 T:n käyrästä ei ole apua, se kun alkaa vasta liian ylhäältä : http://www.ohenmaenteho.fi/kuvat/tma...)8-T_kayra.jpg Netissä on kymmeniä muitakin 1.8T:n käyriä, mutta kaikki alkavat vasta jostain 1700 rpm paikkeilta, ja siitä ei tähän asiaan ole iloa. Löytääkö joku paremman VW 1.8 T:n teho-vääntökäyrän ? |
#5
|
|||
|
|||
![]()
VAG tuotteetkaan ei olisi varmasti hullumpi vaihtoehto.
Itse rupean tänään purkamaan puuhun ajetun ducaton keulilta konetta poijes. Sitten eikun talliin mitsun koneen kanssa vierekkäin ja mittailemaan! |
#6
|
||||
|
||||
![]()
mulla samaa mietinnässä mutta kun tarvii olla 6hlö niin ei kestä persaus maksella diisseli veroja
enkä kyllä lähtisi pienempää konetta laittamaan kuin tuo 3litrainenkin on aika mopo isolla kuormalla pihassa olis pontiac bonnewillessä hyvä alhaalta vääntävä 3.8 v6 ruisku
__________________
(lukihäiriö useasti kirjoituksiini iskee eikä välimerkit löydä paikkojaan) ajo ja harrastekalustossa seka käyttäjä ![]() projekti kalustoa laidasta laitaa (moni kesken eräisenä mieltä vaivaamassa) autoja, pyöriä, veneitä... www.nmb.fi kennel neulavuori(facebookissa) |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Käyttiksessa tuo 1.8T niin on hlöauton kopasta kokemusta.
Alavääntöähän (alle 2000rpm) siinä ei liikoja ole mutta sen jälkeen alkaa hyrrä pyörimään niin on sangen mukava kone ajella. Huipputehot tietysti yläkierroksilla niin rajoitin tulee varmasti tutuksi. About 700 kg puukuormaa tulee sillä taajaan kiskottua niin ei se siinäkään käytössä voiman puutetta huutele. Elikkäs alkas kärryn kanssa olla painot likelle Paheroa. Maastoryömityksessä vakiovälityksillä tulee varmasti väännön puute vastaan. Isot pojat puhuu, että lastun kanssa kiskoo vielä paremmin alhalta ja saa sen luokkaa 180 hp... EDIT: jos pitäs hlöautona pitää niin kyllä kallistuisin bensakoneen puoleen. Sitten kun alkaa kiinnostamaan lisähummat niin tuo pata pitäisi olla hyvä viriviri aihio...
__________________
- eskimo kaenuusta |
#8
|
||||
|
||||
![]()
alavääntöä pitää olla!
kun luulen että itseä ja kanssa matkustajilla alkaisi ärsyttää tuollainen ääni ![]() http://www.youtube.com/watch?v=eLYq5...ature=youtu.be
__________________
(lukihäiriö useasti kirjoituksiini iskee eikä välimerkit löydä paikkojaan) ajo ja harrastekalustossa seka käyttäjä ![]() projekti kalustoa laidasta laitaa (moni kesken eräisenä mieltä vaivaamassa) autoja, pyöriä, veneitä... www.nmb.fi kennel neulavuori(facebookissa) |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostettu Gen1 pajeroon 15" vanteet | Count | O/M/V Renkaat ja vanteet | 0 | 08.09.2012 14:09 |
Pajeroon uusi ratti? Gen1/pätkä | Kris | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 24.09.2011 21:12 |
Ostetaan Gen1 Pajeroon... | jyrden | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 04.06.2011 20:01 |
Ostetaan gen1 2,5 td pajeroon pakosarja | lape | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 11.09.2010 17:05 |
O: Turvavyöt GEN1 Pajeroon | -P- | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 29.11.2006 08:35 |