Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Gen1 Pajeroon uutta moottoria (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=116526)

Jonezky 24.10.2013 21:46

Gen1 Pajeroon uutta moottoria
 
Menetetyn vapaa-aikani suhde onnistumisiin on melko huono tällä erää mitsun oman voimanlähteen kanssa, joten päädyin pähkäilemään vaihtoehtoa...

Entäs jos korvaisi tämän mitsun voimapatin jollain muulla, omissa nurkissa pyörii muutamiakin vaihtoehtoja.

Kukaan muu samoilla linjoilla? tai jo naittanut jotain muuta mitsun oman voimalinjan keulille..?

Mielessä pyörinyt PSA/FIAT 2.5/2.8 tdi tai pensselienpesuaineella toimivat BMW m50/m52 tai opelien nokalta tutut parinlitran perusmoottorit.

tapsa4x4 24.10.2013 22:03

Joskus ajoin gen1 pätkällä jossa oli volvon 2.3 vinokone.

Ite suunnittelin gen1 pajeron lootaan mersun 2.5 dieseliä,mittailin että sopii suht hyvin paikolleen.

Jonezky 24.10.2013 22:14

Mersu olisi varmasti hyvä/kestävä valinta... ja osia löytyy varmasti.

Millainen oli ajoltaan volvon myllyllä/pajeron välityksillä? Lähinnä kiinnostaa että kuinka tuommoisen kuutiotilavuudeltaan melkein samankokoisen bensakoneen vääntö toimii käytännössä..? ajoin joskus v6 pajerolla, mutta ennemmin hyppään dieselmitsun rattiin...

Itsellä kokemusta noista psa dieseleistä jotta ovat melkoisen kestäviä voimanlähteitä voimaan nähden kunhan vain perushuollot tekee, joten sen takia kiinnostaisi laittaa.

tapsa4x4 24.10.2013 22:17

Välitykset oli vakio pyörillä musta hieman liian pitkät.

Syncro 25.10.2013 08:27

Hyvä aihe, juuri samaa olen miettinyt oman ´90-mallisen gen1-Pajeron kohdalla. Nykyinen 2.5TDic on vaihtokunnossa, ja olen funtsinut tilalle jotain muuta päivittäisessä arkiajossa olevaan autoon.

Mercedeksen dieselit ovat perusvarma vaihtoehto, mutta entä jotain vielä vähäkulutteisempaa ? Mietinnässä on ollut dieseleistä VW:n 1.9 TDI 110 hv tai bensakoneista VW:n 1.8 turbo 150 hv ?

Tuossa VW:n dieselissä vääntöä on 235 Nm / 1900 rpm ja bensassa taas 210 Nm / 1750 rpm.

Pajeron oman 2.5 TDic:n tehohan on 94 hv ja vääntö 226 Nm / 2000 rpm

Lukuarvoina koneet siis pyörivät melko samoissa, mutta miten tällainen pienempi kone mahtaisi käyttäytyä keulalla ? Riittääkö koneessa oikeasti sitkeyttä ? Mihin lukemiin kulutus mahtaa muodostua ?

Tällä hetkellä omassa käytössä on ´90-mallinen 3.0 V6 bensapajero, ja sen koneen voisin kyllä ihan mielellään myös korvata jollain pienemmällä. Tehot eivät päätä huimaa, mutta kulutus nousee silti ihan maininnanarvoisiin lukemiin. Koneessa on siis tehoa 150 hv ja vääntöä 230 Nm / 2500 rpm. Mitenköhän tuo 1.8 T toimisi tämän tilalla ?

sisua45 25.10.2013 08:37

Kyllähän nuo pikku koneet vetävät ihan hyvin sieltä 2000 rpm alkaen. Mutta kuinka on veto 1200 tai 1500 kierroksella? Eli liikkeellelähtö ja maastossa ajo.

Pajerossa on tosiaan pitkät välitykset. 33" renkailla kivikossa 2.5 td jaksaa juuri vetää puhtaasti.

Nyt tarttis löytää vääntökäyrät noille koneille, missä näkyy vääntö alhaalta lähtien.

Tomppaa_ 25.10.2013 12:19

Ainaki noi volkkarin pensakoneet on alhaalta ihan hengettömiä.

Syncro 25.10.2013 14:02

Eikä ne TDI-dieselitkään ihan kummallisia väännä, mutta olisiko niissä kuitenkin potkua riittävästi normiajoon ?

Tuossa poiminta erään TDI:n vääntömittauksesta :

http://www.ohenmaenteho.fi/kuvat/tma...-TDI_kayra.jpg


Tuosta 1.8 T:n käyrästä ei ole apua, se kun alkaa vasta liian ylhäältä :

http://www.ohenmaenteho.fi/kuvat/tma...)8-T_kayra.jpg

Netissä on kymmeniä muitakin 1.8T:n käyriä, mutta kaikki alkavat vasta jostain 1700 rpm paikkeilta, ja siitä ei tähän asiaan ole iloa.

Löytääkö joku paremman VW 1.8 T:n teho-vääntökäyrän ?

Jonezky 26.10.2013 09:48

VAG tuotteetkaan ei olisi varmasti hullumpi vaihtoehto.

Itse rupean tänään purkamaan puuhun ajetun ducaton keulilta konetta poijes.
Sitten eikun talliin mitsun koneen kanssa vierekkäin ja mittailemaan!

neulavuori 26.10.2013 17:01

mulla samaa mietinnässä mutta kun tarvii olla 6hlö niin ei kestä persaus maksella diisseli veroja
enkä kyllä lähtisi pienempää konetta laittamaan kuin tuo 3litrainenkin on aika mopo isolla kuormalla
pihassa olis pontiac bonnewillessä hyvä alhaalta vääntävä 3.8 v6 ruisku

Eskimo 26.10.2013 17:47

Käyttiksessa tuo 1.8T niin on hlöauton kopasta kokemusta.

Alavääntöähän (alle 2000rpm) siinä ei liikoja ole mutta sen jälkeen alkaa hyrrä pyörimään niin on sangen mukava kone ajella.
Huipputehot tietysti yläkierroksilla niin rajoitin tulee varmasti tutuksi.

About 700 kg puukuormaa tulee sillä taajaan kiskottua niin ei se siinäkään käytössä voiman puutetta huutele.
Elikkäs alkas kärryn kanssa olla painot likelle Paheroa.

Maastoryömityksessä vakiovälityksillä tulee varmasti väännön puute vastaan.

Isot pojat puhuu, että lastun kanssa kiskoo vielä paremmin alhalta ja saa sen luokkaa 180 hp...

EDIT: jos pitäs hlöautona pitää niin kyllä kallistuisin bensakoneen puoleen. Sitten kun alkaa kiinnostamaan lisähummat niin tuo pata pitäisi olla hyvä viriviri aihio...

neulavuori 26.10.2013 21:24

alavääntöä pitää olla!
kun luulen että itseä ja kanssa matkustajilla alkaisi ärsyttää tuollainen ääni :D

http://www.youtube.com/watch?v=eLYq5...ature=youtu.be

Eskimo 27.10.2013 11:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja neulavuori (Viesti 1059009)
alavääntöä pitää olla!
kun luulen että itseä ja kanssa matkustajilla alkaisi ärsyttää tuollainen ääni :D

http://www.youtube.com/watch?v=eLYq5...ature=youtu.be


Mielenkiintoisen kuulonen :)

Jos sitä alavääntöä hakee niin sitten pitää valita joku taivaan vanha maamoottori nokalle.

Syncro 28.10.2013 12:19

Lainaus:

enkä kyllä lähtisi pienempää konetta laittamaan kuin tuo 3litrainenkin on aika mopo isolla kuormalla
Jos VAG:n 1.8 turboa vertaa tuohon kolmelitraiseen bensakuutoseen, niin molempien teho- ja vääntölukemat löytyvät tuosta ylempää.

Ja sikäli vielä haluaisin tuosta vaihdosta mielipiteitä, kun oman kokemuksen perusteella nelivetoisen farmarimallisen Audi A6 quattron keulalla tuo kone tuntuu normiajoon ihan puhdikkaalta, ja Audin omamassa on 1650 kg.

Gen1 Pajeron omamassa puolestaan on sadan kilon tarkkuudella saman verran, joskin toki suorituskykyä verottaa suurempi ilmanvastus sekä isompi vierintävastus. Jonkun verran Audin suorituskyvystä tosin saa pudotakin, että siitä tulee yhtä laiska kuin 3.0 V6 Pajero on vakiona.

estate 28.10.2013 13:34

Mites volkkarin suoraruikku 2,5 TDi rivivitonen? Vakiona T4 portterissa 102 hv/3500 rpm ja 250 Nm/1900 rpm tai 151 hv/4000 rpm ja 295 Nm/1900 rpm, sama pata Volvon (850 ja S/V70) keulalla 140 hv/4000 rpm ja 290 Nm/1900 rpm. On ainakin kestävä kone ja voimaakin saa halutessa. Ja vakiona alapäätä vaivaavan väännön puutteen saa paikattua ohjelmoimalla boksin. Ja on pieni ruokainen, toisaalta taas kehittää vähän lämpöä matkustamoon.

Jos bensakoneen suuntaan niin Volvon viis mukinen turbomosa, eli käytetty 850:ssä, S/V70:ssä jne... Tosin siitä vanhasta nelimukisesta punakoneestakin (siis siitä 240/360/740/940 sarjalaisissa käytetystä) saa ahtamalla sen verran jerkkua irti, että huutaa Pajeron tikut hoosiannaa :D Vaparinahan tuommoinen vinokone kestää ja kestää ja kestää jos vaan joskus vaihtaa öljyt ja järjestelmässä kiertää jotain jäähdyttävää nestettä.


Sivu luotu: 17:13 (GMT +2).