![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Aikalailla teettäny puuhaa!!! Ei käy kateeks tosiaan toi kurasen auton alla laakereiden laittelu! Mut tulee kuitenki kuntoon ennen 4x4 driftiä???
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Tänään tuli ohimennen puuhailtua jotain pientä, aina kun silmä vältti ja pääsin karkaamaan auton kimppuun. Jarruja ilmailin, kun vas. etusylinteristä oli jarruletkun banjopultti löystynyt mystisesti samassa mutakuopassa missä meni öljynpaineetkin. Mitään väkivallan merkkejä ei letkussa näkynyt, mutta käsin sai pulttia kiertää. Kai sitä joku oksa oli tonäissyt, tai joku mutakeiju käynyt jakarilla kiertämässä..? Vanteenreunaa oikoilin ja mietin vahvike rinkuloiden hitsaamista niihin, no.. mietinnäksi jäi!
Lässähtänyttä keulaa hiukan autoin ja sorvasin pari ulkohalkaisijalta sopivaa prikkaa sisäreijältä jousipedin alle sopivaksi ja veistelin jousen alle hiukan korkeamman kummi rinkulan jostain kuljetusremmistä. Voortissa jousi lukitaan mutterilla ja isolla kuperalla prikalla tukivarteen kiinni. Ranchon jousissa oli kuitenkin alasilmukka niin iso ettei jousi puristunut lainkaa prikan ja jousipedin väliin, mutta nyt pysyy tukevasti. Näillä eväillä nokka nousi arviolta n. 30mm, ei ole enää niin pahasti maan alle sukeltamassa. Huomenna näkee lopputuloksen kun saa auton hallista ulos. Siinä kun vannetta ähelsin suoraksi, pohdiskelin jotta jos löytyisi jostain 4kpl halkaistavia 15" trukin vanteita... Niihin koneistaisi vaan sopivat keskiöt ja laittaisi sisäpuoliset bedlockit ![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]()
4x4 Driftingissä tuli käytyä testailemassa autoa ja lopputulos oli: ei hyvä! Muuli tykkäs puskea kokoajan suoraan ja sladiin oli tosi vaikea saada. Suurin syy tähän oli vakio kone, alle 200hp, 3.54 välitykset 38" kumeilla ja 2,5 tonnia painoa. Raukassa vaan ei voimaa riittänyt pyörittämään luisussa. Lähtöpaikan vieressä olleessa pitkässä kaarteessa tunsi hyvin kuin kierrokset laskivat tasaisesti mutkan edetessä vaikka lappu oli kokoajan ihan lattiassa, lopussa kun kaarre loppui, tuntui kuin olis menty jo tyhjäkäynnillä... Tähän kun vielä lisätään tällanen kuski, niin ei kai sitä paljoa voi odottaakaan
![]() No enivei, just ennen driftiä piti tehdä uudet pakoputket. En sitten saanutkaan ajoissa tilattuja putkia, joten illalla ennen kisoja tuli taas tehtyä väliaikaviritelmiä. Muulissa oli vielä alkuperäiset katit 2kpl paikallaan. Taaemman, vaihteistopalkin takana olevan katin sahasin pois ja sisällä oli jotain mahdollista syytä miksi kone tuntui nuhaiselta: Etummaisesta katista oli osa kennostosta valahtanut tonne, käynyt varmaan joskus hiukan kuumana? Etummainen katti on heti koneen perässä ja siihen yhdistyy molemmat alkukäyrät pakosarjoilta, josta sitten jatkuu 3" putki toisella katille. Etukattia en ruvennut poistamaan kiireessä, vaan tyhjensin loput jäljellä olevat kennot sieltä erikoistyökalulla: 6mm kierretanko sopi työkaluksi hyvin taotulla ja väännetyllä päällä. Hyvin meni kennot kappaleiksi vaikka parin loivan mutkan takaa piti "murskainta" käyttää. Lopuksi tuli teräsvillaa ulos, jonka jälkeen huokoinen rätti nippusiteellä putken päähän kiinni ja auto käymään: Tonverran sieltä ulos tavaraa tuli. Hiukan saattoi päästä pölynä ilmaankin, pakokaasuimuri sentään vei suurimman osan pois omista keuhkoista... Romukasoista löytyi hyvä pöydän jalka, josta sai hyvin 3" putkea loppupätkäksi, sillä sai pakokaasut vietyä jo melkein taka-akselille saakka(joka riittää hyvin..) ![]() Tänään kävin kaverin pajalla tinaamassa Kämmäkässä katkenneen puskurin kuntoon ja samalla tuli kolmio vahvikkeet mutkiin, enää viimeistely ja kiillotus puuttuu: Matkahuollosta hain uuden etumurikan jossa jo asennettuna 4.88 välitys. Kesällä tuli ostettua jo 4.88 välitys eteen, mutta se ei sovi vakio carrieriin ja koska mielessä pyörii E-Locker eteen sitten kun joskus rikastun, niin en raaskinut uutta carrieriä siihen ostaa. Toi saa siis jäädä varamurikaksi sitten kun joskus lukkomurikan saan tehtyä. Taka-akseliin on uusi välitys tilattu amerikoista ja viimeisten tietojen mukaan on ranskassa kovaa vauhtia tulossa tännepäin. Worrykrossiin pitäisi reilun viikon päästä lähteä ja työlista olisi ennen sitä seuraava: -4.88 Välitykset periin -Thunderbirdin penkit paikalle ja kauhukahvat -4 pistevöiden asennus -Sähköflekti syylärin taakse -Etutukivarsien helojen vaihto uretaanisiin. -Kaikki muu, mitä juuri nyt ei tule mieleen... |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Nyt on jo sähköpörrä konehuoneessa, isäukon varaosa sysleristä löytyi melkein sopivan kokoinen vippura ja vielä 2 nopeuksinen. Latikasta värkkäilin telineen alkuperäisiin tuulitunnelin kiinnikkeisiin, nyt vippuran saa 2 ruuvia irroittamalla pois tieltä jos tulee syylärin putsaus tarve.
Koko syyläriä ja muitakin lauhduttimia pitää jossain vaiheessa siirtää taaksepäin, jotta saa vinssin mahtumaan maskin taakse piiloon. Tänään aloittelin etumurikan vaihtoa ja kaivelin vanhan murikan ja vetarit pois. Muutama kuukausi sitten laitetut vaseliinit oli laakereissa pysynyt hyvinä ![]() Perjantaina tuli hätäpaniikki, kun olin unohtanut hankkia uudet nivelet vetareihin ja halusin laittaa samalla vahvemmat ristit kun vetareita kerran mulkkaan. Isäukko sattui ajelemaan oikeilla suunnilla niin haki Jamantilta Alloyt. Pikkuista tuotekehittelyä piti harrastaa, kun oikea sisempi vetari on seekerillä lukittu sisäpuolelta. Jos haluaa vaihtaa ton sisemmän ristin, pitää purkaa myös vasen napa ja vetari, kardaani ja ottaa murikka irti tukivarresta ja sitten vasta saa vetarin tumpin irti. Ikävän työläs operaatio metsässä tehtäväksi... Tossa kun sitä pähkäilin niin aattelin jättää lukitusrenkaan pois ja laitan pienen jousen vetarin päähän painamaan akselia sisälle, eikös se pitäisi riittää pitämään akseli murikassa? Jos vielä kävisi vaihtamassa heti kuolleet tukivarsien kumihelat uretaanisiin, nyt kun vetarit ja murikka on pois tieltä. |
#6
|
|||
|
|||
![]() joo
jousen minäkin laitoin kun ei Truetraciin c-prikka sovikkaan, kymmeniätuhansiakilometrejä on jo menty noin
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Jokoha nähtäis Muuli Turaoffissa?
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
M: Range Rover "pepe de mule" | imported_offroadjouni | O/M/V Muut | 0 | 21.01.2003 08:33 |