![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Vai onko jotku automaattiset napalukot? Vai onks kabiinissa joku oma nappula napiksille?? Vähän niinku jossai foorteissa on..?
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Näyttäshän noita olevan kun googlettaa, kommentteja näyttäs olevan puolesta ja vastaan:
"The electric hub locks are prone to failure as far as I have been able to find out. Mine play up periodically." "KZJ 78 it is! Great car other than these damn electric hubs." "I love my electric hubs and would not give them up. Push button for easy release of your hubs equals awesome trail turning. I wheel the hell out of mine and so far no failures yet." "i have yet to see a single elec hub fail unless related to poor reinstalation proceedure. the elec hubs are just as strong as the old manual hubs plus they are held on with 10 bolts verses the old 6 bolt pattern." Eli nuo kytkeytyy ilm. nelivedon napista sisältä päälle ja pois navassa olevan sähkömoottorin avulla. "The knuckle and splindle are specific with wires going through the spindle, the spindle has two copper tracks for the hub brushes riding on the back side, the hub incorporates a tiny electric motor that rotates the gear on lockout taking care of turning the internal engagement dial. They could be handy but in the real world they suck reliabilitywise. " Tuolla esim. jotain juttua: http://forum.ih8mud.com/70-series-te...ml#post4918225 http://forum.ih8mud.com/70-series-te...king-hubs.html |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Kuullostaa kalliilta
__________________
Pitäiskö palata takaisin,kromit sotkeentuu |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Jos minulta kysytään, niin napalukkojen yksi ja ainoa järjellinen hyöty on siinä, että jos akselin sisältä jotain pamahtaa rymytesä palasiksi niin voi irrottaa navan vetarista ja ajaa kotiin ilman purkutöitä, vasta tallilla sitten avaa ja kattoo mitä on mennyt.
Mitään muuta hyötyä noista ei ole, ei niin minkäänlaista. Polttoaineen kulutuksessa eroa ei rahallisesti ihan älyttömiä tule, jollei sitten veivaa kymmeniä tuhansia vuodessa. Itselle ottaisin napalukolliseen autoon mielummin kiinteät tilalle kuin pitäisin napikset.. ja miten ihmeessä napalukot vaikuttaa auton kääntyvyyteen? Jos ei taivu kiinteällä nelivedolla, niin takaveto päälle, etupäähän kääntyy silloin ihan niin jyrkkään kuin mahdollista on - oli napalukot auki tai kiinni.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Hiukat ot:si menee mut manuaali napalukot auttaa ihan hel...sti noissa trailerihommissa. Saa hitaalla takavedolla vekslailla ilman kytkimen sulattamista varsinkin kuorma päällä.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
HDJ100 -99 Ex: HDJ80 -91 VW Taro -90 |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
ja alkuperäseen kysymykseen veikkaus, niinkuin Kekkosen aikana niin tietyt varusteet on päätetty mitä Suomalaisten autoissa on , ja automaattisia napalukkoja ei Suomi malleissa käsittääkseni maahantuojan toimesta ole ollut. Viimeksi muokannut toyota4x4 : 07.10.2013 23:49 |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Mitä harmia noista "kiinni" olevista napalukoista on tuossa tilanteessa, paitsi että on pykälän kankeempi kääntymään. Itsekin aikanaan L-200:ssa ajelin hitaalla nelikolla napalukot auki, mutta eipä se kauheesti hävinnyt JEEPille kaartosäteessä JEEPin napalukot kiinni... Ei kyllä enää kaipaa hitaalla nelikolla "avointa"etuperää...
|
#9
|
|||
|
|||
![]()
Ajoneuvosta riippuen hanttaa välillä reippaastikkin asvaltilla vastaan jos kiinteellä nelikolla pyörittelee, vastaavasti nurmikolle eksyessä kuorii puoli pihaa.
Mitä tieajoon tulee niin kun saa napalukot auki, etukardaanin tasapainon ja kunnon ei tarvi olla niin justiinsa ja silti saa posottaa ilman jurinoita menemään ![]() Ja mitenkäs longfieldit, mikäli olen oikein käsittänyt niin osa väännönkestävyydestä tulee kulutuskeston kustannuksella? MItä alkuperäiseen aiheeseen tulee, niin tutkii etukäteen miten napikset saa päälle tai pois sähköhäiriötilanteessa ja ajelee niin pitkään kunnes(jos) ko. tilanne realisoituu ja heittää ne sitten mäkeen. Kestävyys luulis suikan alle riittävän.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jos paukkuu ja rutisee, niin on auto rikki tai väärä nelivetomoodi päällä. Sitä en sitten tiedä mitä Jeep- liikkeessä ovat hourineet, ei jatkuvan nelivedon mitään kuulu paukkua. Turha on autoa syyttää jos kuskissa tai huollossa on vikaa.. ![]() Edit: Niin ja tarkennetaan nyt vielä, että ne napalukkojen auki/ kiinniolemiset toki vaikuttaa jos on etukardaani tjsp. vituillaan niin että pitäisi saada etuperä kokonaan irti voimalinjasta. Toisaalta jos sen auton pitää kunnossa, niin ei noita ongelmia kyllä sitten pitäisi olla. Viimeksi olis itsellä ollut rymyyttelyjen jälkeen tarvetta kun paukahti etuperä tuhannen päreiksi. Mutta, ottaisin silti mielummiin kiinteät navat kuin manuaaliset avattavat - tai varsinkaan automaattiset. Mitä vähemmän vikapaikkoja, sen parempi. Tuosta hinauksesta pehmeällä; en oikein nyt tajua pointtia että nelikolla repii nurtsin ruvelle mutta napikset auki ei. Eikö se nyt hitto vieköön ole sama asia ajaa sillä takavedolla, tai kiinteällä nelikolla napalukot auki? Miksi niitä napalukkoja pitää sinne ulos mennä ropaamaan, kun nelivedon saa joka autossa (paitsi useimmissa jatkuvan nelivedon vehkeissä) pois päältä hytistä kahvaa kiskomalla ja on takavedolla, ja pysyy nurmikkokin kunnossa? ..ja toisaalta kunnossa ollessaan jatkuva neliveto ei pahemmin nurmikkoa ruvelle rullaa, mutta pitoa on vähän paremmin kuin pelkällä takavedolla. Tuo hidas takaveto on hyvä pointti silloin kun sitä tarvitsee, tosin joissain autoissa senkin saa suoraan kepeistä nykimällä, ja toisiin voi tehdä itse twin stickin..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 08.10.2013 06:25 |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Napalukkojen hyöty liittyy juuri siihen että nurtsilla kärryn kans sommatessa saa ajella mukavasti hitaalla puolella ja säästyy kiinteen nelikon murtamisefektiltä
![]() Eikä tartte sijoittaa ko ominaisuuden saamiseen rahaa(twinstick). Toki nopeella puolella pelkkä takavetokin toimii, mutta sitä tuskin kukaan? käy kiistämään että hitaalla puolella se on sopivassa tilanteessa helpompaa. Ja ennekuin joku alkaa inttämään niin kyllä, onnistuu se nopeallakin puolella, mutta nyt on kyse helppoudesta ja mukavuudesta ![]() Ja napalukkojen epävarmuudesta puhuttaessa pitäisi miettiä missä määrin niissä on ollut vikoja. Jojotan napiksia tiedän kyllä porsineen mutta tässäkin pitää muistaa suhteellisuus, jos ne hajoaa 39.5 boggereilla hiluksissa ja siinäkin poikkeukselisesti niin en lähtis niistä tekemään ensimmäistä pirua suikan alla.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Napalukoista | elhapero | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 01.08.2009 07:54 |
Napalukoista | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 09.03.2007 00:29 | |
napalukoista | Kepaza | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 29.08.2006 10:16 |
Suzukin napalukoista?? | Timbba | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 12.09.2005 16:51 |
napalukoista | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 11.02.2005 19:57 |