Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 29.09.2013, 19:37
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Eikö tuossa korvan siirtämisessä ole riski että lehtijousi ei pääse elämään tarvittavaa liikerataa ?

__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 30.09.2013, 10:53
GrapL GrapL ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 16.09.11
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 245
Perusasetus

http://www.nettiauto.com/suzuki/sj413/5903190


Sellainen tuli tuossa muutama viikko takaperin haettu ensimmäiseksi OMAKSI suikiksi. Perheestä löytyy jo entuudestaan 2vuotta projektina ollut lowrooffi.

Tunnistaako kukaan tätä tai tietääkö historiasta mitään? Ilmeisemmin kaaret tehty joskus uusiksi, sillä kitti irtoilee hieman sieltä täältä. Ajattelin kumminkin talven tykitellä tuossa kuosissa ja ensi keväänä ruosteen kukkiessa korjata epäkohdat ja tempaista mustaksi alaosat uudestaan, myös palkkihelmaa samalla.

31" 10,5 wrangelereita soviteltiin alle ja tulokseen tultiin ettei vaan mahdu. Etupuskuriin ottaa kiinni sekä jalkatiloihin. Nyt onkin tässä pyöritelty mielessä mitä rengastusta tähän laittaisi. Halkaisiaa ei välttämättä tarviis kasvattaa mut muhkeemmat pitäisi silti saada. 205/70-15 nyt alla ja kattelin karkeempia 265/70. Mahtuukohan ne kääntymään tälläisessä? vakio pellit "käännettynä".


Valoja tuossa näpräsin vähän, nyt keulalla 2kpl ajovaloissa 50W xenon, katolla 2kpl 35W xenonia ja 2kpl ledityövaloina 18W. Taakse tuikkasin kans 2kpl 18W ledityövaloja pakkivaloiksi. Samalla eksy keulalle tollane mönkkäri vinssi, joka siirtynee taakse kuhan tässä rikastuu ja saa puskurit tehtyy jytkymmäksi.

Kaikkee ois tehtävä..
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 30.09.2013, 14:06
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.323
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja GrapL Näytä viesti
31" 10,5 wrangelereita soviteltiin alle ja tulokseen tultiin ettei vaan mahdu. Etupuskuriin ottaa kiinni sekä jalkatiloihin. Nyt onkin tässä pyöritelty mielessä mitä rengastusta tähän laittaisi. Halkaisiaa ei välttämättä tarviis kasvattaa mut muhkeemmat pitäisi silti saada. 205/70-15 nyt alla ja kattelin karkeempia 265/70. Mahtuukohan ne kääntymään tälläisessä? vakio pellit "käännettynä"
Suurin sallittu laillinen rengaskoko on 235/75-15 (eli 29") ja se mahtuu juuri ja juuri pyörimään vakioauton alla vakiovanteilla. Hanki jotkut pinnatut renkaat, niin ne on kooltaan pikkusen todellista isommat. Ja saahan noihin lokasuojiin aina lisää tilaa, hanki kunnon rälläkkä ja anna palaa
__________________
Tumpula Racing Team

Viimeksi muokannut Heguli : 01.10.2013 05:20 Perustelu: kirjoitusvirheitä
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 30.09.2013, 14:42
GaryRock:n Avatar
GaryRock GaryRock ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.05.12
Sijainti: Jyväskylä, Suomi
Viestit: 623
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Suurin sallittu laillinen rengaskoko on 235/75-15 (eli 29") ja se mahtuu juuri ja juuri pyörimään vakioauton alla vakiovanteilla. Hanki jotkut pinnatut renkaat, niin ne on kooltaan pikkusen todellista isommat. Ja saahan noihin lokasuojiin aina lisää tilaa, hanki kunnon rälläkkä aja anna palaa
Eikö vakiovanteilla ota lehtijousiin kiinni ja sen puolesta ei olisi leimakelpoiset?
Tosin itsellä inssi ei sanonu pärinästä mitään.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 30.09.2013, 21:43
GrapL GrapL ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 16.09.11
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 245
Perusasetus

itse oon sen verran noilla laittomilla autoilla ajellut etten jaksa välittää onko rengaskoko välttämättä otteessa. Ei täällä päin suomea juuri poliisia kiinnosta, kuha laitteet toimii ja näyttää hyvältä on tärkein. Kaaria ei tekis mieli silppoo, sen verta hyväs kunnos viel ja ajattelin pitää hitaat vaihteet hitaina. Projekti suikissa huomas miten helkkaristi 31" nostattaa vauhtia.


Eli olettaisin et noilla 265/70 tulis ongelmoo myös lehtiin ottamisessa..?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 01.10.2013, 05:19
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.323
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja GaryRock Näytä viesti
Eikö vakiovanteilla ota lehtijousiin kiinni ja sen puolesta ei olisi leimakelpoiset?
Tosin itsellä inssi ei sanonu pärinästä mitään.
Omassa ei ottanut jousiin kiinni, tosin aika liki kyllä oli. Ja vakiovanteet oli oikein päin. Renkaina Insa Sahara Turbot. Tiedä sitten oliko joku rajannut kääntöä aikaisemmin.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 01.10.2013, 06:36
Deluxe66 Deluxe66 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.02.10
Sijainti: Äänekoski
Viestit: 104
Perusasetus

Nonnii, varmaan jostakin löytyy tähän aiheeseen vastausta mutta ku en oo söörtsin hevi juuseri ni ei ossaa. Olis semmonen SJ413 johonka ite laitoin lock righ ( Richmond mallinen) taakse. Pauketta ja vetelyä oli heti alussa ja siihen löysinki juttua että välttämättä ei kannata painaa paniikki nappulaa.

Mitenkäs nyt kun rutisee/ paukkuu ihan kunnolla. Tiheää pauketta esiintyy semmosessa tilanteessa kun auto on vähä pohjapanssarin varassa niinkö takarenkaat keventyneenä ja renkaita suditellaan ykkösellä puolikaasulla tahi siitä ylöspäin. Sitten kun osuu isompi kivi eteen ja siitä yritän hiljakseen yli ni lukko pelaakin taas normaalisti. Yksi paukahdus voipi tulla sitten kun hiipiminen on ohi.

Pitääkö nyt ottaa jo vehkeet levälleen? Ja mitäs sitten kun kaikki on esillä? Minulla menee helposti kädetkin levälleen että mitäs nyt sitten. Onko jotakin tehtävä / tehtävissä? Lukko on n. 6kk nuori
__________________
Menkää te eellä mä jään tähän katteleen
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 01.10.2013, 13:05
SptV:n Avatar
SptV SptV ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 27.09.11
Sijainti: Kouvola , Suomi
Viestit: 526
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Deluxe66 Näytä viesti
Nonnii, varmaan jostakin löytyy tähän aiheeseen vastausta mutta ku en oo söörtsin hevi juuseri ni ei ossaa. Olis semmonen SJ413 johonka ite laitoin lock righ ( Richmond mallinen) taakse. Pauketta ja vetelyä oli heti alussa ja siihen löysinki juttua että välttämättä ei kannata painaa paniikki nappulaa.

Mitenkäs nyt kun rutisee/ paukkuu ihan kunnolla. Tiheää pauketta esiintyy semmosessa tilanteessa kun auto on vähä pohjapanssarin varassa niinkö takarenkaat keventyneenä ja renkaita suditellaan ykkösellä puolikaasulla tahi siitä ylöspäin. Sitten kun osuu isompi kivi eteen ja siitä yritän hiljakseen yli ni lukko pelaakin taas normaalisti. Yksi paukahdus voipi tulla sitten kun hiipiminen on ohi.

Pitääkö nyt ottaa jo vehkeet levälleen? Ja mitäs sitten kun kaikki on esillä? Minulla menee helposti kädetkin levälleen että mitäs nyt sitten. Onko jotakin tehtävä / tehtävissä? Lukko on n. 6kk nuori
Itellä rutisi ja paukkui kun oli panjo niin kiero että hampaat löi yli. Tosin se rutisi ja paukkui aina.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 02.10.2013, 13:45
Sharppis:n Avatar
Sharppis Sharppis ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.04.13
Sijainti: Helsinki
Viestit: 38
Perusasetus

Suikan gummit


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Suurin sallittu laillinen rengaskoko on 235/75-15 (eli 29") ja se mahtuu juuri ja juuri pyörimään vakioauton alla vakiovanteilla. Hanki jotkut pinnatut renkaat, niin ne on kooltaan pikkusen todellista isommat. Ja saahan noihin lokasuojiin aina lisää tilaa, hanki kunnon rälläkkä ja anna palaa
Mä tuossa muutama kuukausi sitten laitoin 1989 Samuraihini Insa Sahara Turbot 235/75/15 ja vanteen offsettina 20. Ihan orkkisalusta ei ollut enää vaan korotettu 2". Ensimmäisellä testilenkillä renkaat otti etupuskurin kulmiin, joissa ainakin tässä mallissa on jonkinlaiset muovisuojat. Suojathan lähti hetken ihmettelyn jälkeen pois, kuten kuvasta voi huomata. Silti rengas otti jossain asennossa kiinni puskurin metallikohtiin. Rälläkällä pieni pala pois ja ahdistus loppu. Edelleen välillä ottaa jonneki kaaren takaosaan kiinni jos ollaan oikein kallistuneena, mutta se on vain kevyttä pärinää ja tosiaan ollaan muutenkin joustojen rajamailla. Muuten pyörivät alla varsin kivasti.
__________________
Suzuki Samurai 1989 ("isolohko ")
Samurain oma blogi
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 02.10.2013, 19:40
kömpijä kömpijä ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 28.09.13
Sijainti: lahi
Viestit: 25
Perusasetus

karjarauta/-puskuri ja katsastus


Koitin etsiä haulla mutten löytänyt oikein selkeää vastausta. Koitin myös googletella ja löysin monia eriäviä vastauksia ja paljon trafin ja aken asiakirjoja, mutta kun ei niistä ota selkoa mikä on voimassa ja mikä ei - joten..

1) Saako -84 vuoden suskaan virallisesti asentaa karjaraudan/-puskurin?
2) Miten erotellaan itsetehty puskuri ja karjapuskuri ? Onko tähän olemassa jotain säädöstä ?

Itselle jäi hyvin epäselvä tietous tästä. Luin, että uudempii autoihin, autoihin joissa on airbagit, autot jotka on yli 3500kg painoisia ei saa asentaa kuin eu direktiivit täyttäviä rautoja. Luin myös että ns karjaraudat on kiellettyjä ja nykyään pitäisi käyttää valorautoja, jossa siis asennettu toimivat lisävalot.

Haluaisin nyt yksiselitteisen vastauksen tähän, täältä varmasti löytyy tietoa. Tiedän, että on rakennettu itse, asennettu ja jopa katsastettukin niiden kanssa, mutta mikä on virallinen kanta tähän ? Vai onko näin vanhan auton kohdalla tuo sallittua kuhan kiinnitys on asian mukainen, mitään vaarallisia/teräviä ulokkeita ei noissa raudoissa ole JA akselipaino ei ylitä sitä jotain maagista rajaa (oliko se 430kg?) ?

Kiitos
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 02.10.2013, 19:43
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.272
Perusasetus

Virallinen kanta: Ei saa asentaa.
Epävirallinen kanta: Kukaan ei osaa sanoa kuinka monta kymmentä vuotta on puskuri ollut jo nokalla, ja vanhankin saa kunnostaa uuden näköiseksi...
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 02.10.2013, 19:50
kömpijä kömpijä ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 28.09.13
Sijainti: lahi
Viestit: 25
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Palex Näytä viesti
Virallinen kanta: Ei saa asentaa.
Epävirallinen kanta: Kukaan ei osaa sanoa kuinka monta kymmentä vuotta on puskuri ollut jo nokalla, ja vanhankin saa kunnostaa uuden näköiseksi...
Kiitos tästä hyvästä ja nopeasta vastauksesta.. Eli toisin sanoen, jos menen nyt rekisteröimään vanhaa suskaa en voi käyttää karjapuskuria.

Mikä on sitten tilanne valoraudan suhteen ? Eli jos lätkäsen karjapuskuriin parillisen määrän lisävaloja, jotka toimii niin tuolla voin rekisteröidä autoni ?
Vai pitääkö tässäkin kohtaa valoraudan olla eu direktiivit täyttävä hökötys ?
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 01.10.2013, 17:35
Pajares:n Avatar
Pajares Pajares ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 02.02.13
Sijainti: Karkkila
Viestit: 2.198
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bluevan Näytä viesti
Eikö tuossa korvan siirtämisessä ole riski että lehtijousi ei pääse elämään tarvittavaa liikerataa ?
Jos sen laittais tohon n.90asteeseen,Niin silloinhan se liike olisi kumpaankiin suuntaan yhtä pitkä sisään/ulos vai oiskohan?

Jousen kiinnityspisteet on vähän haperot takana ja Samalla niitä nyt siirtäis sen muutaman sentin,Kun tekee uusiksi ja toi perähän tossa suzukissa just on hitusen kovan puoleinen ainakin "tyhjänä"

Tollahan kiinnityspisteellä pystyis periaatteessa himpun rajoittamaan sisäänjoustoa ja lisäämään ulosjoustoa tai just toisinpäin...
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 01.10.2013, 19:38
keijo17 keijo17 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.01.13
Sijainti: suolahti
Viestit: 120
Perusasetus

Oisko kellään iskareita jotka? Ei rajottas joustoja soan kaa tai mistä järki hintaan
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 01.10.2013, 21:10
PasMa:n Avatar
PasMa PasMa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.08.13
Sijainti: Rovaniemi / Salla
Viestit: 164
Perusasetus

Mikähän mahtaa olla SJ 410 etuiskareiden yläpään iskarikorvakoiden reiän halkaisija alunperin. Itsellä se on 16 mm, mutta en usko että siinä olis alunperin niin paksu tappi iskarissa. Vai kuuluuko siihen joku holkki? Ois EMUn etuiskarit paketissa, alaholkki reikä 15-16 mm joka on just sopiva, mutta ylätappi 10 mm halk. Miten tuohon yläkorvakkoon tekis holkin, hitsaisko vaan siihen ison prikan jossa sisäreikä 10 mm. Joustot ois tod. hyvät. Pituus minimissään 29 cm ja max 50 cm. Auto ilman iskareita korvakoiden väli n. 40 cm. Mikä lie väli vakiossa korottamattomassa?
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
samurai, sj410, sj413, suzuki, yleistä


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Miksi Disco1 tai Defe ei soveltuisi offikäyttöön? Sirernog Tekniikka & Jutustelu 188 20.04.2012 20:30
Kassillinen tyhmiä kysymyksiä,... regular Tekniikka & Jutustelu 5 13.05.2007 22:13
Bj-40 murros ja sarja tyhmiä kysymyksiä Tekniikka & Jutustelu 2 25.06.2006 17:18
Bj-75 , kysymyksiä ??( tyhmiä ) Palde Tekniikka & Jutustelu 6 02.02.2005 19:17
Tyhmiä kysymyksiä Kupla Tekniikka & Jutustelu 11 13.09.2004 13:47


Sivu luotu: 12:27 (GMT +2).