Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kala92
Olenko ymmärtänyt nyt jotain todella väärin? Hukkaportti turbossa kiinteästi oleva, joka päästää liiat pakokaasut turbon ohi. Dumppi, jousikuormitteinen portti ahtoputkissa, johon kaasuläpällisissä vehkeissä otetaan ap kaasuläpän takaa. Estää turbon imusiipiä vääntymästä kun läppä suljetaan. Jos dumpin asentaa ilman ohjauspainetta, koska ei ole kaasuläppää, jousen jäykkyydellä voidaan vaikuttaa paineisiin. Näin minä olen tämän ymmärtänyt. Korjatkaa nopeasti jos menee ihan metsään.
Niin ja edittiä sen verran, että voihan hukkiksen asentaa erikseen pakoputkistoon ennen turboa.
|
Kosusen sivuilta lainattua
Lainaus:
HUKKAPORTTI
Hukkaportin tehtävä on rajoittaa ahtopaine haluttuun arvoon. Hukkaportin valinnassa pitää ottaa huomioon moottorin tilavuus ja tehotavoite kuin myös haluttu ahtopaine. Hukkaportti on venttiili jota ohjataan ahtopaineen ja jousivoiman avulla. Jousivoima pitää hukkaportin venttiiliä kiinni, kunnes ahtopaine voittaa jousivoiman ja hukkaportin venttiili avautuu. Hukkaportti voi olla ahtimeen integroitu ja erillinen hukkaportti, kuten kuvassa. Intergroidun hukkaportin kanssa ahtopainetta muutetaan säätämällä ohjaimen ja läpän välistä tankoa. Integroidun hukkaportin kisakäyttöä rajoittaa usein riittämätön venttiilin koko. Molemmissa on kuitenkin sama toimintaperiaate ja tästä eteenpäin tekstissä puhutaan erillisistä hukkaporteista. Hukkaportin paluuputki pitää tuoda "mahd. myöhään" takaisin pakoputkistoon, ettei se häiritse turbolta tulevaa pakovirtausta.
|
Lainaus:
DUMPPI:Kun kaasu nostetaan ylös moottorijarrutuksessa tai vaihdetta vaihtaessa, kiinni menneeseen kaasuläppään törmää turbon kompressorisiiveltä tulevaan virtaus. Virtaussuunta muuttuu takaisin turboa ja kompressorisiipeä kohden. Paine isku kompressorisiipeen rasittaa turhaan ahdinta ja "pahimmassa tapauksessa aukaisee" kompressorin kiinnitysmutterin. By-pass venttiili sijoitetaan ahtoputkistoon ennen kaasuläppää ja venttiiliä ohjataan imusarjan alipaineella. Kun kaasuläppä suljetaan ahtoilma "päästetään", joko dumpilla ulkoilmaan tai by-pass venttiilillä turbon imupuolelle. Molempia venttiileitä löytyy myös sekä kalvotoimisen että mäntätoimisena. Yleisesti ottaen mäntämalliset venttiilit on kestävämpiä lue: luetettavampia yli yhden baarin ahtopaineita käytettäessä.
|
Jos tarkoitat sellaista venttiiliä,joka tietyssä paineessa päästää ylimääräiset pihalle,on kyseessä POPOFF venttiili,joka aiheuttaa sen että ahdin ottaa ylikierrokset pahimmassa tapauksessa koska paine karkaa putkista vrt. ahtoletkun irtoamiseen.