Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 26.08.2013, 19:57
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.117
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
ja miksei se jarru vois olla rumpujarru, maailma puolillaan jarrurumpuja, missä mekaaninen käsijarru jo valmiina.
Rumpumalliset pyrkii täyttämään itsensä kaikella sinne kuulumattomalla mössöllä..

__________________
Montenegro offroad club #88
Montenegro racing 16
www.montenegrooffroad.com
6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 26.08.2013, 20:37
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Vähän karkaa....


Siis tuo levyjarrusatulahan ei ole se monimutkaisempi, kuin että puristaa palat levyyn: mutta kuinka se käytännössä toteutetaan/onnistuu, on juttu sinänsä.

joskus on joillakin ollut ongelmana saada niin paljon jarrutustehoa, että saavat katsastuksesta läpi, puhumattakaan siitä, että toimisi maastossa riittävän tehokkaasti. (haulla vois yrittää löytää täältä, jos osaisi)

Siis tuommoisella "kierretanko/mutteri" systeemillä saa kohtuullisen pienillä häviöillä puristettua voimakkaasti ja rakenteesta helppo tehdä jäykkä -> siis suuri jarrutusvoima. (toki muullakin tavalla onnistuu)

Jos tuo wilwood on hyvä/toimiva, niin ei tuo hintakaan ole aivan kohtuuton, jos tulee jarrupalat mukana. (onko kellään omakohtaisia kokemuksia?)

Siis kun maasturissa on vain yksi käsijarru, niin tuo n.4 kertaa nopeammin pyörivä kardaani yhdistettynä tuplasti isompiin renkaisiin mitätöi tuon edun.
Ja 2x massa pudottaa hidastuvuuden puoleen.

Jos vielä palataan tuohon jarrurummulla toteutettuun kardaanijarruun; siis jos esim. Hiluxin takajarru kilpi/rumpu istutetaan jakiksen perään, niin ei liene sen enempää laiton, kuin joku transportterin satula/wilwood? jopa automaattisäätö vois toimia?
Ja voishan tuota jarrurumpua pikkuisen avartaa, esim. poraamalla reikiä rummun kitkapintaan...?

Nuo alkuperäiset kardaanilla olevat rumpukäsijarrut, kuten esim. minun bj-40:ssä, toimii huomattavan hyvin, varsinkin kun käytännössä kaikki sisuskalut on jo "keski ikäisiä", no, toki kengät voi olla vaihdettu, kuten minun bj:ssä. Ja pitää huomattavan hyvin, 38" swampperit meni suttiin konttorin lattialla; en antanut kokeilla dynolla, kun tuo on luonteeltaan "itsestään tehostava"

Traktorissani on mekaaniset jarrut, toki jarrulevyjen puristus on toteutettu "kuula-paisuvaisella" ja oikein säikäytti, kun jarrurempan jälkeen 15,5-38" ratas alkoi ulisemaan asfaltilla 4000 kg painavassa keksinnössä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 26.08.2013, 20:46
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Vähän karkaa....


Siis tuo levyjarrusatulahan ei ole se monimutkaisempi, kuin että puristaa palat levyyn: mutta kuinka se käytännössä toteutetaan/onnistuu, on juttu sinänsä.

joskus on joillakin ollut ongelmana saada niin paljon jarrutustehoa, että saavat katsastuksesta läpi, puhumattakaan siitä, että toimisi maastossa riittävän tehokkaasti. (haulla vois yrittää löytää täältä, jos osaisi)

Siis tuommoisella "kierretanko/mutteri" systeemillä saa kohtuullisen pienillä häviöillä puristettua voimakkaasti ja rakenteesta helppo tehdä jäykkä -> siis suuri jarrutusvoima. (toki muullakin tavalla onnistuu)

Jos tuo wilwood on hyvä/toimiva, niin ei tuo hintakaan ole aivan kohtuuton, jos tulee jarrupalat mukana. (onko kellään omakohtaisia kokemuksia?)

Siis kun maasturissa on vain yksi käsijarru, niin tuo n.4 kertaa nopeammin pyörivä kardaani yhdistettynä tuplasti isompiin renkaisiin mitätöi tuon edun.
Ja 2x massa pudottaa hidastuvuuden puoleen.

Jos vielä palataan tuohon jarrurummulla toteutettuun kardaanijarruun; siis jos esim. Hiluxin takajarru kilpi/rumpu istutetaan jakiksen perään, niin ei liene sen enempää laiton, kuin joku transportterin satula/wilwood? jopa automaattisäätö vois toimia?
Ja voishan tuota jarrurumpua pikkuisen avartaa, esim. poraamalla reikiä rummun kitkapintaan...?

Nuo alkuperäiset kardaanilla olevat rumpukäsijarrut, kuten esim. minun bj-40:ssä, toimii huomattavan hyvin, varsinkin kun käytännössä kaikki sisuskalut on jo "keski ikäisiä", no, toki kengät voi olla vaihdettu, kuten minun bj:ssä. Ja pitää huomattavan hyvin, 38" swampperit meni suttiin konttorin lattialla; en antanut kokeilla dynolla, kun tuo on luonteeltaan "itsestään tehostava"

Traktorissani on mekaaniset jarrut, toki jarrulevyjen puristus on toteutettu "kuula-paisuvaisella" ja oikein säikäytti, kun jarrurempan jälkeen 15,5-38" ratas alkoi ulisemaan asfaltilla 4000 kg painavassa keksinnössä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 27.08.2013, 07:22
olenko minäkö olenko minäkö ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.02.12
Sijainti: iitti
Viestit: 155
Perusasetus

no ei ainakaan kouvolan seudul saa leimattua. sönkätään vaan et ei ole mitenkään mahdollista ja ne ei viitti ja ei vissii edes kiinnosta koko asia et saako vaiko eikö
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 27.08.2013, 08:13
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.617
Perusasetus

Mä asiaa kyselin joskus konttorilla, ja ei siinä ollut mitään isoa ongelmaa. Levy ja satula tarvi olla tehdastekoiset, ja taisipa sanoa katsuri että osien pitää myös olla riittävän akselimassan omaavasta ajoneuvosta.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 27.08.2013, 16:56
Tomppaa_ Tomppaa_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 21.09.11
Sijainti: Tuusula
Viestit: 992
Perusasetus

Ei taida onnistua kovin pienellä valehtelulla jos ei kardaanijarrua ole ollut kyseisessä ajoneuvossa tai jossain verrokiksi kelpaavassa
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 27.08.2013, 21:37
OffBeast:n Avatar
OffBeast OffBeast ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 26.01.05
Sijainti: Ruokolahti, Finland
Viestit: 641
Perusasetus

ja eikös se vielä oo silleeki et jos on alunperin mekaaninen ni ei hytraulista saa sinne katastettuu?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 27.08.2013, 22:34
Sami89:n Avatar
Sami89 Sami89 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.02.11
Sijainti: Kotka
Viestit: 3.343
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja OffBeast Näytä viesti
ja eikös se vielä oo silleeki et jos on alunperin mekaaninen ni ei hytraulista saa sinne katastettuu?
Onkos jossaa vehkeessä sit hytraulinen käsijarru vakiona?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 28.08.2013, 09:57
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.617
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tomppaa_ Näytä viesti
Ei taida onnistua kovin pienellä valehtelulla jos ei kardaanijarrua ole ollut kyseisessä ajoneuvossa tai jossain verrokiksi kelpaavassa
Vuonna 06 kyselin AKE:sta asian suhteen, eli taka-akselin vaihto, rummut levyiksi ja kardaanijarru:

Lainaus:
Hei.

Kuten muissakin auton rakennemuutoksissa, on jarrumuutoksissa sovellettava
Liikenneministeriön päätöstä auton rakenteen muuttamisesta. Päätöksen 13 §:ssä
kerrotaan jarrumuutoksista. Pykälä on seuraavanlainen:

13 § Jarrujen muutokset

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton jarrujen vaihtaminen seuraavin
edellytyksin:

a) jarrut ovat alkuperäisiä tehokkaammat ja peräisin autosta tai tarkoitettu
autoon, jonka akselimassa tai valmistajan sallima akselimassa ja moottoriteho
vastaavat vähintään muutettavaa autoa;

b) jarrusatula tai -kilpi on kiinnitetty ruuviliitoksella suoraan tai
asianmukaista soviteosaa käyttäen olka-akseliin tai vastaavaan taikka
taka-akselistoon; omavalmisteisten soviteosien lujuudesta on tarvittaessa
esitettävä luotettava selvitys;

c) jarrupääsylinteri on toiminnalliselta mitoitukseltaan jarrujärjestelmään
sopiva; tarvittaessa on käytettävä tehostusta;

d) jarrupolkimen ja jarrupääsylinterin kiinnitykset ovat asianmukaiset;

e) jarruvoiman jakaantuminen ei muutoksen seurauksena muutu alkuperäistä
huonommaksi, mikä tulee tarkastaa katsastuksessa; jarruvoiman oikean
jakautumisen aikaansaamiseksi jarrujärjestelmästä saa poistaa tai siihen saa
asentaa akselistokohtaisesti jarruihin vaikuttavan säätöventtiilin; asennettu
säätöventtiili ei saa olla ajon aikana säädettävissä;

f) jarrujen lukkiutumisenestojärjestelmää ei poisteta eikä levyjarruja vaihdeta
auton mallisarjaan kuulumattomiksi rumpujarruiksi; ja

g) jarrut, joiden on edellytetty auton käyttöönottoajankohtana olevan E-säännön,
direktiivin tai FMVSS-standardin mukaiset, tulee muutoksen jälkeen osoittaa
sanotut vaatimukset täyttäviksi.

2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös yksipiirisen jarrujärjestelmän
muuttaminen kaksipiiriseksi vaihtamalla alkuperäinen jarrupääsylinteri
asennusmitoiltaan ja toimintaan vaikuttavalta mitoitukseltaan vastaavaksi
kaksipiirijärjestelmän jarrupääsylinteriksi. Jarrupiirit on tällöin jaettava
samalla tavalla kuin autoon asennettavaa pääsylinteriä vastaavassa
järjestelmässä. Tarvittaessa on tehtävä uuden jarrupääsylinterin vanhaan
jarrujärjestelmään edellyttämät muutkin muutokset.


Pykälä ei siis suoranaisesti kiellä seisontajarrun muuttamista mainitsemallasi
tavalla. Vaihdettavan taka-akselin tulee olla tarkoitettu vähintäänkin saman
painoiselle ja tehoiselle autolle, kuten myös jarrulevyjen ja
jarrusatuloidenkin. Myös seisontajarrun tulee olla riittävän tehoinen ja
mahdollisten omatekoisten soviteosien lujuudesta on muutoskatsastuksessa
tarvittaessa esitettävä luotettavat selvitykset.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 31.08.2013, 15:48
oziolli oziolli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.02.12
Sijainti: Canberra, Australia
Viestit: 128
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Arpe Näytä viesti
Rumpumalliset pyrkii täyttämään itsensä kaikella sinne kuulumattomalla mössöllä..
Tuosta syysta taallapain kaivosyhtiot vaihtavat kasijarruja kardaanijarruiksi. Tuossa alhaalla on linkki yhteen eBayssa myytavana olevaan vaijeritoimiseen kardaani levyjarruun.

http://www.ebay.com.au/itm/80-series...0#ht_137wt_958
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 01.04.2016, 18:54
Ab3:n Avatar
Ab3 Ab3 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 28.02.14
Sijainti: Joensuu
Viestit: 775
Perusasetus

Nostellaas vanhaa aihetta.

Tarviis tietää mimmosilla satuloilla porukka on toetutanu näitä kardaanikäsijarruja?

Transporter T4 vai T5?
Ja oliko joissai muissa volkkareissa käypänen satula?

Iveco daily? Transit? Missäkaikissa on satulassa se vaijerimahdollisuus...?



Ja sitten kuvat kiinnostaa kanssa, etenkin BJ40 toteutukset.
__________________

-ISORY-

Itä-suomen off road yhdistys


SLCK #539


Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 03.04.2016, 18:48
Micco:n Avatar
Micco Micco ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 08.03.05
Sijainti: Turku, Finland.
Viestit: 1.769
Perusasetus

T4 ja T5 lähes samat satulat, eri paksuisille levyille vaan.
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan käsijarru roippeet GENOBI O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 07.08.2011 20:50
Patrol käsijarru battis Tekniikka & Jutustelu 3 27.02.2009 18:48
Käsijarru! hpotteri Tekniikka & Jutustelu 17 13.05.2006 13:02
O:Jeepin käsijarru uazman O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 17.01.2006 17:11
Käsijarru Yleiset 0 06.12.2002 02:06


Sivu luotu: 21:51 (GMT +2).