![]() |
kartaani käsijarru
mistä oletta ostelleet nuita kartaani käsi jarruja ja onko semmonen katu laillinen.
alkaa mennä hermot tuon hilun vaijeri hässäkän kanssa kun saa joka mettä keikan jälkeen olla säätelemässä. |
Ite aattelin laittaa volkkarin satulat että saa levyjarrut ja toimivan kässärin samalla. Viimeviikolla purin ja korjasin hilun oman käsijarrun ja en kerinny ees mehtään ku se oli jo taas ihan paskana.. :(
|
eikös näitä kässäreitä ole jossaki ollu ihan tehas tekosia myynnissä??
|
Lipposella taitaa olla. Ainaskii oli viel jonniiaikoo sitte. Wilwoodin hilppeet siis. Malliloista ei muistikuvia ehkä nettisivut auttaa.
|
Volokkarista sano..
Lainaus:
|
Lainaus:
Tarttis levyn ja vielä jonku sylinterin siihen |
Mihin sä sylinteriä mekaanisessa käsijarrussa?
|
Siis se työ sylinteri vai mikä mäntä nyt onkhaan eikös nuotki nesteellä pelaa?
|
Kyllähän nuo seisontajarrut on tavannu olla mekaanisia, vaijerivälitteisiä. Varsinkin jos kyseessä kilvellinen auto.
|
jaha no sehän helppaa kummasti eli levy ja satula sitten hankintalistalle.
|
Siis toimiiko noissa takajarrusatuloissa säätö, jos ei ole nestepainetta?
Ainakin jonkin mallin mazdan satula ei toiminut. Onko nuo tehdasvalmisteiset mekaaniset levyjarrun satulat kuinka arvokkaita? Ja saako tehdä itse? Tulis suhteellisen helposti esim. rikkoontuneesta ruuvipenkin kierteestä ja mutterista, toki hienompi tulisi, kun laittas oikean trapetsikierteen messinki mutterilla. ja miksei se jarru vois olla rumpujarru, maailma puolillaan jarrurumpuja, missä mekaaninen käsijarru jo valmiina. |
Valmis kardaani rumpu käsijarru löytyy ainakin: RRC, disco ja defe. Niihin saa ostamalla myös levyjarrukitin: esim. http://www.britpart.com/Accessory-Ca...px?AccRef=4219
Rumpujarrukin toimii varsin hyvin, kun on kunnossa. Käytössä pitää vaan olla tarkkana, että on 4wd päällä ja mahdolliset akseli lukot kiinni, näin on kaikki pyörät jarruttamassa. Jos esim. takaveto/keskitasauspyörästö auki, ilman taka-akselin lukkoa, niin toisen takarenkaan liukuminen/pyöriminen päästää auton liikkeelle. TEMÄHIK |
Lainaus:
Epäilen että hyväksyvät omavalmisteista satulaa, mutta miksi tehdä niin monimutkainen kierteineen kaikkineen? Ei siinä tarvita kuin runko ja vipu ;) Kuten vaikka HADin tuote: http://www.highangledriveline.com/e_brake.html |
Lainaus:
|
Sittenku joskus rupeen hifistelemään muutan kartaani jarrun hydraulisestitoimivaksi. Nyt on tuo Lipposlainen jarru pikkasen paranneltuna mut en luota siihen täysin.
|
Vähän karkaa....
Siis tuo levyjarrusatulahan ei ole se monimutkaisempi, kuin että puristaa palat levyyn: mutta kuinka se käytännössä toteutetaan/onnistuu, on juttu sinänsä.
joskus on joillakin ollut ongelmana saada niin paljon jarrutustehoa, että saavat katsastuksesta läpi, puhumattakaan siitä, että toimisi maastossa riittävän tehokkaasti. (haulla vois yrittää löytää täältä, jos osaisi:o) Siis tuommoisella "kierretanko/mutteri" systeemillä saa kohtuullisen pienillä häviöillä puristettua voimakkaasti ja rakenteesta helppo tehdä jäykkä -> siis suuri jarrutusvoima. (toki muullakin tavalla onnistuu) Jos tuo wilwood on hyvä/toimiva, niin ei tuo hintakaan ole aivan kohtuuton, jos tulee jarrupalat mukana. (onko kellään omakohtaisia kokemuksia?) Siis kun maasturissa on vain yksi käsijarru, niin tuo n.4 kertaa nopeammin pyörivä kardaani yhdistettynä tuplasti isompiin renkaisiin mitätöi tuon edun. Ja 2x massa pudottaa hidastuvuuden puoleen. Jos vielä palataan tuohon jarrurummulla toteutettuun kardaanijarruun; siis jos esim. Hiluxin takajarru kilpi/rumpu istutetaan jakiksen perään, niin ei liene sen enempää laiton, kuin joku transportterin satula/wilwood? jopa automaattisäätö vois toimia? Ja voishan tuota jarrurumpua pikkuisen avartaa, esim. poraamalla reikiä rummun kitkapintaan...? Nuo alkuperäiset kardaanilla olevat rumpukäsijarrut, kuten esim. minun bj-40:ssä, toimii huomattavan hyvin, varsinkin kun käytännössä kaikki sisuskalut on jo "keski ikäisiä", no, toki kengät voi olla vaihdettu, kuten minun bj:ssä. Ja pitää huomattavan hyvin, 38" swampperit meni suttiin konttorin lattialla; en antanut kokeilla dynolla, kun tuo on luonteeltaan "itsestään tehostava" Traktorissani on mekaaniset jarrut, toki jarrulevyjen puristus on toteutettu "kuula-paisuvaisella" ja oikein säikäytti, kun jarrurempan jälkeen 15,5-38" ratas alkoi ulisemaan asfaltilla 4000 kg painavassa keksinnössä. |
Vähän karkaa....
Siis tuo levyjarrusatulahan ei ole se monimutkaisempi, kuin että puristaa palat levyyn: mutta kuinka se käytännössä toteutetaan/onnistuu, on juttu sinänsä.
joskus on joillakin ollut ongelmana saada niin paljon jarrutustehoa, että saavat katsastuksesta läpi, puhumattakaan siitä, että toimisi maastossa riittävän tehokkaasti. (haulla vois yrittää löytää täältä, jos osaisi:o) Siis tuommoisella "kierretanko/mutteri" systeemillä saa kohtuullisen pienillä häviöillä puristettua voimakkaasti ja rakenteesta helppo tehdä jäykkä -> siis suuri jarrutusvoima. (toki muullakin tavalla onnistuu) Jos tuo wilwood on hyvä/toimiva, niin ei tuo hintakaan ole aivan kohtuuton, jos tulee jarrupalat mukana. (onko kellään omakohtaisia kokemuksia?) Siis kun maasturissa on vain yksi käsijarru, niin tuo n.4 kertaa nopeammin pyörivä kardaani yhdistettynä tuplasti isompiin renkaisiin mitätöi tuon edun. Ja 2x massa pudottaa hidastuvuuden puoleen. Jos vielä palataan tuohon jarrurummulla toteutettuun kardaanijarruun; siis jos esim. Hiluxin takajarru kilpi/rumpu istutetaan jakiksen perään, niin ei liene sen enempää laiton, kuin joku transportterin satula/wilwood? jopa automaattisäätö vois toimia? Ja voishan tuota jarrurumpua pikkuisen avartaa, esim. poraamalla reikiä rummun kitkapintaan...? Nuo alkuperäiset kardaanilla olevat rumpukäsijarrut, kuten esim. minun bj-40:ssä, toimii huomattavan hyvin, varsinkin kun käytännössä kaikki sisuskalut on jo "keski ikäisiä", no, toki kengät voi olla vaihdettu, kuten minun bj:ssä. Ja pitää huomattavan hyvin, 38" swampperit meni suttiin konttorin lattialla; en antanut kokeilla dynolla, kun tuo on luonteeltaan "itsestään tehostava" Traktorissani on mekaaniset jarrut, toki jarrulevyjen puristus on toteutettu "kuula-paisuvaisella" ja oikein säikäytti, kun jarrurempan jälkeen 15,5-38" ratas alkoi ulisemaan asfaltilla 4000 kg painavassa keksinnössä. |
no ei ainakaan kouvolan seudul saa leimattua. sönkätään vaan et ei ole mitenkään mahdollista ja ne ei viitti ja ei vissii edes kiinnosta koko asia et saako vaiko eikö
|
Mä asiaa kyselin joskus konttorilla, ja ei siinä ollut mitään isoa ongelmaa. Levy ja satula tarvi olla tehdastekoiset, ja taisipa sanoa katsuri että osien pitää myös olla riittävän akselimassan omaavasta ajoneuvosta.
|
Ei taida onnistua kovin pienellä valehtelulla jos ei kardaanijarrua ole ollut kyseisessä ajoneuvossa tai jossain verrokiksi kelpaavassa
|
ja eikös se vielä oo silleeki et jos on alunperin mekaaninen ni ei hytraulista saa sinne katastettuu?
|
Lainaus:
|
On.
Lainaus:
Ja edellisellä vuosituhannella tuo pääsi suomen kilpiin, kun oli "pyöräkiilat" 4 kpl, ja jotain komentoa niiden käytöstä. Toki kilpailukalusto pääsee vähemmällä... |
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
http://www.ebay.com.au/itm/80-series...0#ht_137wt_958 |
Sivu luotu: 23:56 (GMT +2). |