Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   kartaani käsijarru (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=114157)

rocky86 25.08.2013 11:27

kartaani käsijarru
 
mistä oletta ostelleet nuita kartaani käsi jarruja ja onko semmonen katu laillinen.
alkaa mennä hermot tuon hilun vaijeri hässäkän kanssa kun saa joka mettä keikan jälkeen olla säätelemässä.

timpe83 25.08.2013 16:35

Ite aattelin laittaa volkkarin satulat että saa levyjarrut ja toimivan kässärin samalla. Viimeviikolla purin ja korjasin hilun oman käsijarrun ja en kerinny ees mehtään ku se oli jo taas ihan paskana.. :(

rocky86 25.08.2013 19:40

eikös näitä kässäreitä ole jossaki ollu ihan tehas tekosia myynnissä??

OffBeast 25.08.2013 21:17

Lipposella taitaa olla. Ainaskii oli viel jonniiaikoo sitte. Wilwoodin hilppeet siis. Malliloista ei muistikuvia ehkä nettisivut auttaa.

RIPAX 25.08.2013 22:29

Volokkarista sano..
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja timpe83 (Viesti 1036733)
Ite aattelin laittaa volkkarin satulat että saa levyjarrut ja toimivan kässärin samalla. Viimeviikolla purin ja korjasin hilun oman käsijarrun ja en kerinny ees mehtään ku se oli jo taas ihan paskana.. :(

jos T4 transportterista meinasit ni en suosittele,on nimittäin melko tehoton. Vakio portterissaki saa kiskoa peräsuoli pitkällä et pysyy paikallaan,mites sitte isoilla pyörillä jos pitäs käkkärin varassa vinssata? Painojen puolesta muistaakseen onnistuu. Yks missä olis järeemmät satulat ni uudemmat LT volkkarit ja sprintterit ja vaik Iveco dailyn ei paripyörälliset,niissä on järeitä satuloita.

rocky86 25.08.2013 22:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja OffBeast (Viesti 1036847)
Lipposella taitaa olla. Ainaskii oli viel jonniiaikoo sitte. Wilwoodin hilppeet siis. Malliloista ei muistikuvia ehkä nettisivut auttaa.

Kattelin jo sieltä muttei ainakaan nettisivuilla ollu kuin pelkkä käkkärin satula.
Tarttis levyn ja vielä jonku sylinterin siihen

HeikkiH 25.08.2013 23:32

Mihin sä sylinteriä mekaanisessa käsijarrussa?

rocky86 26.08.2013 04:13

Siis se työ sylinteri vai mikä mäntä nyt onkhaan eikös nuotki nesteellä pelaa?

HeikkiH 26.08.2013 04:44

Kyllähän nuo seisontajarrut on tavannu olla mekaanisia, vaijerivälitteisiä. Varsinkin jos kyseessä kilvellinen auto.

rocky86 26.08.2013 12:12

jaha no sehän helppaa kummasti eli levy ja satula sitten hankintalistalle.

BJ-40/76 26.08.2013 17:26

Siis toimiiko noissa takajarrusatuloissa säätö, jos ei ole nestepainetta?
Ainakin jonkin mallin mazdan satula ei toiminut.

Onko nuo tehdasvalmisteiset mekaaniset levyjarrun satulat kuinka arvokkaita?
Ja saako tehdä itse? Tulis suhteellisen helposti esim. rikkoontuneesta ruuvipenkin kierteestä ja mutterista, toki hienompi tulisi, kun laittas oikean trapetsikierteen messinki mutterilla.

ja miksei se jarru vois olla rumpujarru, maailma puolillaan jarrurumpuja, missä mekaaninen käsijarru jo valmiina.

ranke 26.08.2013 17:46

Valmis kardaani rumpu käsijarru löytyy ainakin: RRC, disco ja defe. Niihin saa ostamalla myös levyjarrukitin: esim. http://www.britpart.com/Accessory-Ca...px?AccRef=4219

Rumpujarrukin toimii varsin hyvin, kun on kunnossa. Käytössä pitää vaan olla tarkkana, että on 4wd päällä ja mahdolliset akseli lukot kiinni, näin on kaikki pyörät jarruttamassa. Jos esim. takaveto/keskitasauspyörästö auki, ilman taka-akselin lukkoa, niin toisen takarenkaan liukuminen/pyöriminen päästää auton liikkeelle.

TEMÄHIK

HeikkiH 26.08.2013 19:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1037049)
Onko nuo tehdasvalmisteiset mekaaniset levyjarrun satulat kuinka arvokkaita?

Ja saako tehdä itse? Tulis suhteellisen helposti esim. rikkoontuneesta ruuvipenkin kierteestä ja mutterista, toki hienompi tulisi, kun laittas oikean trapetsikierteen messinki mutterilla.

Wilwoodin satula Offroadtarvikkeessa 136 euroa.

Epäilen että hyväksyvät omavalmisteista satulaa, mutta miksi tehdä niin monimutkainen kierteineen kaikkineen? Ei siinä tarvita kuin runko ja vipu ;)
Kuten vaikka HADin tuote: http://www.highangledriveline.com/e_brake.html

Arpe 26.08.2013 19:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1037049)
ja miksei se jarru vois olla rumpujarru, maailma puolillaan jarrurumpuja, missä mekaaninen käsijarru jo valmiina.

Rumpumalliset pyrkii täyttämään itsensä kaikella sinne kuulumattomalla mössöllä..

joker 26.08.2013 19:59

Sittenku joskus rupeen hifistelemään muutan kartaani jarrun hydraulisestitoimivaksi. Nyt on tuo Lipposlainen jarru pikkasen paranneltuna mut en luota siihen täysin.

BJ-40/76 26.08.2013 20:37

Vähän karkaa....
 
Siis tuo levyjarrusatulahan ei ole se monimutkaisempi, kuin että puristaa palat levyyn: mutta kuinka se käytännössä toteutetaan/onnistuu, on juttu sinänsä.

joskus on joillakin ollut ongelmana saada niin paljon jarrutustehoa, että saavat katsastuksesta läpi, puhumattakaan siitä, että toimisi maastossa riittävän tehokkaasti. (haulla vois yrittää löytää täältä, jos osaisi:o)

Siis tuommoisella "kierretanko/mutteri" systeemillä saa kohtuullisen pienillä häviöillä puristettua voimakkaasti ja rakenteesta helppo tehdä jäykkä -> siis suuri jarrutusvoima. (toki muullakin tavalla onnistuu)

Jos tuo wilwood on hyvä/toimiva, niin ei tuo hintakaan ole aivan kohtuuton, jos tulee jarrupalat mukana. (onko kellään omakohtaisia kokemuksia?)

Siis kun maasturissa on vain yksi käsijarru, niin tuo n.4 kertaa nopeammin pyörivä kardaani yhdistettynä tuplasti isompiin renkaisiin mitätöi tuon edun.
Ja 2x massa pudottaa hidastuvuuden puoleen.

Jos vielä palataan tuohon jarrurummulla toteutettuun kardaanijarruun; siis jos esim. Hiluxin takajarru kilpi/rumpu istutetaan jakiksen perään, niin ei liene sen enempää laiton, kuin joku transportterin satula/wilwood? jopa automaattisäätö vois toimia?
Ja voishan tuota jarrurumpua pikkuisen avartaa, esim. poraamalla reikiä rummun kitkapintaan...?

Nuo alkuperäiset kardaanilla olevat rumpukäsijarrut, kuten esim. minun bj-40:ssä, toimii huomattavan hyvin, varsinkin kun käytännössä kaikki sisuskalut on jo "keski ikäisiä", no, toki kengät voi olla vaihdettu, kuten minun bj:ssä. Ja pitää huomattavan hyvin, 38" swampperit meni suttiin konttorin lattialla; en antanut kokeilla dynolla, kun tuo on luonteeltaan "itsestään tehostava"

Traktorissani on mekaaniset jarrut, toki jarrulevyjen puristus on toteutettu "kuula-paisuvaisella" ja oikein säikäytti, kun jarrurempan jälkeen 15,5-38" ratas alkoi ulisemaan asfaltilla 4000 kg painavassa keksinnössä.

BJ-40/76 26.08.2013 20:46

Vähän karkaa....
 
Siis tuo levyjarrusatulahan ei ole se monimutkaisempi, kuin että puristaa palat levyyn: mutta kuinka se käytännössä toteutetaan/onnistuu, on juttu sinänsä.

joskus on joillakin ollut ongelmana saada niin paljon jarrutustehoa, että saavat katsastuksesta läpi, puhumattakaan siitä, että toimisi maastossa riittävän tehokkaasti. (haulla vois yrittää löytää täältä, jos osaisi:o)

Siis tuommoisella "kierretanko/mutteri" systeemillä saa kohtuullisen pienillä häviöillä puristettua voimakkaasti ja rakenteesta helppo tehdä jäykkä -> siis suuri jarrutusvoima. (toki muullakin tavalla onnistuu)

Jos tuo wilwood on hyvä/toimiva, niin ei tuo hintakaan ole aivan kohtuuton, jos tulee jarrupalat mukana. (onko kellään omakohtaisia kokemuksia?)

Siis kun maasturissa on vain yksi käsijarru, niin tuo n.4 kertaa nopeammin pyörivä kardaani yhdistettynä tuplasti isompiin renkaisiin mitätöi tuon edun.
Ja 2x massa pudottaa hidastuvuuden puoleen.

Jos vielä palataan tuohon jarrurummulla toteutettuun kardaanijarruun; siis jos esim. Hiluxin takajarru kilpi/rumpu istutetaan jakiksen perään, niin ei liene sen enempää laiton, kuin joku transportterin satula/wilwood? jopa automaattisäätö vois toimia?
Ja voishan tuota jarrurumpua pikkuisen avartaa, esim. poraamalla reikiä rummun kitkapintaan...?

Nuo alkuperäiset kardaanilla olevat rumpukäsijarrut, kuten esim. minun bj-40:ssä, toimii huomattavan hyvin, varsinkin kun käytännössä kaikki sisuskalut on jo "keski ikäisiä", no, toki kengät voi olla vaihdettu, kuten minun bj:ssä. Ja pitää huomattavan hyvin, 38" swampperit meni suttiin konttorin lattialla; en antanut kokeilla dynolla, kun tuo on luonteeltaan "itsestään tehostava"

Traktorissani on mekaaniset jarrut, toki jarrulevyjen puristus on toteutettu "kuula-paisuvaisella" ja oikein säikäytti, kun jarrurempan jälkeen 15,5-38" ratas alkoi ulisemaan asfaltilla 4000 kg painavassa keksinnössä.

olenko minäkö 27.08.2013 07:22

no ei ainakaan kouvolan seudul saa leimattua. sönkätään vaan et ei ole mitenkään mahdollista ja ne ei viitti ja ei vissii edes kiinnosta koko asia et saako vaiko eikö

HeikkiH 27.08.2013 08:13

Mä asiaa kyselin joskus konttorilla, ja ei siinä ollut mitään isoa ongelmaa. Levy ja satula tarvi olla tehdastekoiset, ja taisipa sanoa katsuri että osien pitää myös olla riittävän akselimassan omaavasta ajoneuvosta.

Tomppaa_ 27.08.2013 16:56

Ei taida onnistua kovin pienellä valehtelulla jos ei kardaanijarrua ole ollut kyseisessä ajoneuvossa tai jossain verrokiksi kelpaavassa

OffBeast 27.08.2013 21:37

ja eikös se vielä oo silleeki et jos on alunperin mekaaninen ni ei hytraulista saa sinne katastettuu?

Sami89 27.08.2013 22:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja OffBeast (Viesti 1037530)
ja eikös se vielä oo silleeki et jos on alunperin mekaaninen ni ei hytraulista saa sinne katastettuu?

Onkos jossaa vehkeessä sit hytraulinen käsijarru vakiona?:confused:

BJ-40/76 27.08.2013 23:45

On.
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sami89 (Viesti 1037564)
Onkos jossaa vehkeessä sit hytraulinen käsijarru vakiona?:confused:

Jossain keskieuroopan peräkärryssä, vai olikohan asuntovaunu?

Ja edellisellä vuosituhannella tuo pääsi suomen kilpiin, kun oli "pyöräkiilat" 4 kpl, ja jotain komentoa niiden käytöstä.

Toki kilpailukalusto pääsee vähemmällä...

HeikkiH 28.08.2013 09:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tomppaa_ (Viesti 1037371)
Ei taida onnistua kovin pienellä valehtelulla jos ei kardaanijarrua ole ollut kyseisessä ajoneuvossa tai jossain verrokiksi kelpaavassa

Vuonna 06 kyselin AKE:sta asian suhteen, eli taka-akselin vaihto, rummut levyiksi ja kardaanijarru:

Lainaus:

Hei.

Kuten muissakin auton rakennemuutoksissa, on jarrumuutoksissa sovellettava
Liikenneministeriön päätöstä auton rakenteen muuttamisesta. Päätöksen 13 §:ssä
kerrotaan jarrumuutoksista. Pykälä on seuraavanlainen:

13 § Jarrujen muutokset

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton jarrujen vaihtaminen seuraavin
edellytyksin:

a) jarrut ovat alkuperäisiä tehokkaammat ja peräisin autosta tai tarkoitettu
autoon, jonka akselimassa tai valmistajan sallima akselimassa ja moottoriteho
vastaavat vähintään muutettavaa autoa;

b) jarrusatula tai -kilpi on kiinnitetty ruuviliitoksella suoraan tai
asianmukaista soviteosaa käyttäen olka-akseliin tai vastaavaan taikka
taka-akselistoon; omavalmisteisten soviteosien lujuudesta on tarvittaessa
esitettävä luotettava selvitys;

c) jarrupääsylinteri on toiminnalliselta mitoitukseltaan jarrujärjestelmään
sopiva; tarvittaessa on käytettävä tehostusta;

d) jarrupolkimen ja jarrupääsylinterin kiinnitykset ovat asianmukaiset;

e) jarruvoiman jakaantuminen ei muutoksen seurauksena muutu alkuperäistä
huonommaksi, mikä tulee tarkastaa katsastuksessa; jarruvoiman oikean
jakautumisen aikaansaamiseksi jarrujärjestelmästä saa poistaa tai siihen saa
asentaa akselistokohtaisesti jarruihin vaikuttavan säätöventtiilin; asennettu
säätöventtiili ei saa olla ajon aikana säädettävissä;

f) jarrujen lukkiutumisenestojärjestelmää ei poisteta eikä levyjarruja vaihdeta
auton mallisarjaan kuulumattomiksi rumpujarruiksi; ja

g) jarrut, joiden on edellytetty auton käyttöönottoajankohtana olevan E-säännön,
direktiivin tai FMVSS-standardin mukaiset, tulee muutoksen jälkeen osoittaa
sanotut vaatimukset täyttäviksi.

2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös yksipiirisen jarrujärjestelmän
muuttaminen kaksipiiriseksi vaihtamalla alkuperäinen jarrupääsylinteri
asennusmitoiltaan ja toimintaan vaikuttavalta mitoitukseltaan vastaavaksi
kaksipiirijärjestelmän jarrupääsylinteriksi. Jarrupiirit on tällöin jaettava
samalla tavalla kuin autoon asennettavaa pääsylinteriä vastaavassa
järjestelmässä. Tarvittaessa on tehtävä uuden jarrupääsylinterin vanhaan
jarrujärjestelmään edellyttämät muutkin muutokset.


Pykälä ei siis suoranaisesti kiellä seisontajarrun muuttamista mainitsemallasi
tavalla. Vaihdettavan taka-akselin tulee olla tarkoitettu vähintäänkin saman
painoiselle ja tehoiselle autolle, kuten myös jarrulevyjen ja
jarrusatuloidenkin. Myös seisontajarrun tulee olla riittävän tehoinen ja
mahdollisten omatekoisten soviteosien lujuudesta on muutoskatsastuksessa
tarvittaessa esitettävä luotettavat selvitykset.

oziolli 31.08.2013 15:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arpe (Viesti 1037116)
Rumpumalliset pyrkii täyttämään itsensä kaikella sinne kuulumattomalla mössöllä..

Tuosta syysta taallapain kaivosyhtiot vaihtavat kasijarruja kardaanijarruiksi. Tuossa alhaalla on linkki yhteen eBayssa myytavana olevaan vaijeritoimiseen kardaani levyjarruun.

http://www.ebay.com.au/itm/80-series...0#ht_137wt_958


Sivu luotu: 23:56 (GMT +2).