Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.08.2013, 09:58
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
Erikoista että oikeen poliisi selittää, että vinssi käy sidonta välineenä
No eikös liinakin ole ihan yhtälailla lukkolaitteella varustettu käsikäyttöinen vinssi

En usko että jarrullisella sähkövinssillä mitään saa kiinnittää, mutta en näe yhtäkään järkevää syytä miksei esim. räikkälukituksella varustetulla käsivinssillä voisi lukita autoa tai venettä traileriin. Tämä toki olettaen, että vaijeri/ naru on tiukaksi kelattuna rummulle.

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.08.2013, 17:38
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
No eikös liinakin ole ihan yhtälailla lukkolaitteella varustettu käsikäyttöinen vinssi
, mutta en näe yhtäkään järkevää syytä miksei esim. räikkälukituksella varustetulla käsivinssillä voisi lukita autoa tai venettä traileriin. Tämä toki olettaen, että vaijeri/ naru on tiukaksi kelattuna rummulle.

Liinankiristin LUKKOLAITTEELLA varustettu käsikäyttöinen vinssi

Monessakos venevinssissä on lukitsin joka estää sen auki kelaantumaan lähtemisen?
Liinankiristimessä on lukitsin joka estää tahattoman aukeamisen.

Ja montako kierrosta kuormaliinaa kiristimelle menee ja painuuko tai kiristyykö se liinan "rummulle" tärinän vaikutuksesta löysyttäen sidontaa?
Miten jos verrataan veneen liinavinssiin jossa on ehkä jopa 10m liinaa rummulla ja sitä kiristetään rummulla kiristyykö se löysyttäen sidontaa vai ei?
Vaijerista/narusta ei varmaankaan tarvitse edes puhua.
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 18.08.2013, 17:40
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

Joka venevinssissä on se "räikkä". Ja niitä on myös liinalla.
__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 18.08.2013, 20:51
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lakipykäliä en tiedä, mutta...


Käytännössä asiallisen näkoinen vinssi, joka on asiallisella pukilla, käy 2. sidonnaksi, Jos vinssin vaijeri ei nosta veneen keulaa.
Ja yhtään venetraileria en ole käyttänyt, josta vinssistä puuttuu tuo räikkälukitus. (ja jos ei toimi, niin vaikeuttaa veneen nostoa paljon.... ja herkästi alkaa punainen valumaan...)

Ja toinen kiinnitys pitää sitten olla semmoinen, että se päinaa myös veneen keulaa alaspäin, toki yleensä liina myös etupuolelta.
ja jos meinisi hyvän tehdä, niin tuo keulimmainen räikkäliina viistoon taaksepäin, että estää veneen liukumisen eteenpäin, ja takimmainen sitten vastaavasti viistoon, ettei vene pääse liukumaan taaksepäin.
(Nuo venetrailerit on yleensä niin letkuja, että kun köyttää veneen jäykisteeksi, niin mukavampi vetää.)
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 18.08.2013, 23:13
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Yölento Näytä viesti
Joka venevinssissä on se "räikkä". Ja niitä on myös liinalla.

Muutamankin kerran nähnyt veneen karkaavan veteen koska räikän lukkokynsi ei ole lukittuva vaan esim tärähdyksestä saattaa keksiä pakille heilahtaa.

Itellä nyt vaijeri vikaisena kaksivaihteinen vene vinssi joka menee pakille läppäsemällä veiviä etenkin kuormitettuna.
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 18.08.2013, 21:29
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Jännä juttu, että esim. 100 tonnia nostavan nosturin vaijerivinssi ei löysty tai nyi kelatessa rummulle, tai että hissin vaijeri kelautuessaan tiukasti rummulle aina pysäyttää hissin mihin pitää, ei notku ja nitku siinä. Tai että 20 tonnin liina muutaman kierroksen liinan kelalle kiristettynä pysyy vaikkapa viikon laivamatkan myrskyn läpi kireänä.

Juu, tiedän mitä tarkoitat ja ymmärrän että varmaan 95% ihmisistä ei kykene käyttämään järkeään ja kiristämään liinaa tai vaijeria trailerin vinssin rummulle oikein. Siksipä se onkin ihan järkevää että liina-, naru-, tai vaijerivinssin käyttö yhtenä kiristimenä on hieman kyseenalaista. Mutta se voidaan hoitaa niin että ei löysty matkan aikana (pituussuuntainen veto). Olettaen tietysti että vinssissä on kunnon lukitus, eikä vain joku hikinen jarru tjsp. - useimmissa on.

Niin ja liina on ihan oikeasti teoriassa vinssi, tosin eipä siinä vinssauskapasiteettia ole pisimmilläänkään kuin kymmenen sentin matkan verran liinan koosta riippuen
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 18.08.2013, 23:33
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Juu, tiedän mitä tarkoitat ja ymmärrän että varmaan 95% ihmisistä ei kykene käyttämään järkeään ja kiristämään liinaa tai vaijeria trailerin vinssin rummulle oikein.
Siksipä se onkin ihan järkevää että liina-, naru-, tai vaijerivinssin käyttö yhtenä kiristimenä on hieman kyseenalaista.
Tätä juurikin tarkoitin, että se 5hp moottorilla varustettu soutu vene kiskotaan trailerille vinssillä jonka liina ei veneen vedessä ollessa kiristy laisinkaan vaan roikkuu monesti jopa vedessä asti ja veneen ottaessa etupukkiin se kiristetään vain vinssillä jonka liina tai vaijeri on sisemmältä sormikireydessä.
Itsekkin kirjoitit minkä tiedät siinä tapahtuvaksi


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Mutta se voidaan hoitaa niin että ei löysty matkan aikana (pituussuuntainen veto). Olettaen tietysti että vinssissä on kunnon lukitus, eikä vain joku hikinen jarru tjsp. - useimmissa on.
En vielä oikeastaan ole nähnyt normaali trailerissa lukituksellista vinssiä jossa on varmitettu, ettei vinssi pääse pakille/purulle vahingossa.
Saksalaisella oli trailerissa vinssi jossa oli oikeen tarra, että kelpaa sidonta välineeksi jos salpa on lukittuna ja salvassa joka rapsuttaa kelauksen aikana oli reikä johon sokallinen lukko tappi tuli.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Niin ja liina on ihan oikeasti teoriassa vinssi, tosin eipä siinä vinssauskapasiteettia ole pisimmilläänkään kuin kymmenen sentin matkan verran liinan koosta riippuen
Asia on sama, mutta sidonta liinan räikässä on parempi lukitus kuin vene vinssissä.
Ja olen nähnyt liinaräikän aukeavan itsekseen koska en viitsinyt rungossa olevien lukitus kynsien alle kahvaa laittaa.
Siitä lähtien olen kriittiset sidonnat suorittanut lukittava kahvaisella räikällä ja muihin voi sitten käyttää loppuja missä ei kahvan lukkoa ole.

Ja onhan liikkuvat kysynyt minulta kerran että vittuilenko heille
Mersu oli lavalla 3 liinalla eteen akselista ja etuvanteista 2 eteen.
3 takavanteista taakse ja 2 vielä rungosta taakse sekä 2 vielä katon yli
Niin ja vielä pikku liinalla 1000kg murtolujuus vetokoukusta alaspäin


Syynä oli edellisen päivän sade ja halusin kuivattaa liinat matkalla


Liinaa muuten ei sitten saa laittaa kierteelle sisun mersun lavalle sidonnassa laitoin yhden liinan etuakselista keskelle lavaa takalaitaan ja liinassa oli matkalla 180 asteen kierre, 400km päästä liina oli katkennut keskeltä ja rasite jälkiä tai hankaumia liinassa ei ollut ja liina oli ollut aiemmin käytössä.
Kyseinen sisu oli myös vanteista kiinni eli liinaan ei kohdistunut liian suurta rasitetta
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 18.08.2013, 23:45
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Jeps, liinan pitää olla suorassa, kierteellä ollessaan varsinkin avotrailerissa hajoaa yllättävän helposti kun tuuli sitä heiluttaa. Duunin koulutuksissa joskus mainittiin myös siitä että kierteellä oleva liina olisi vetolujuudeltaan suorassa olevaa heikompi.

Itse yleensä pyrin vetämään mielummin vähän turhan monta liinaa kuin liian vähän.. vituttaa jos tarttisi jotain lautakuormaa tjsp. lähteä keräilemään vastaantulijan tuulilasista tai naamavärkistä. Helpompihan se on liinalla vetää romppeet kunnolla kiinni, kuin vinssiin kelata tavara alusta loppuun kireälle ettei pääse löystymään.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 18.08.2013, 23:52
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Jeps, liinan pitää olla suorassa, kierteellä ollessaan varsinkin avotrailerissa hajoaa yllättävän helposti kun tuuli sitä heiluttaa. Duunin koulutuksissa joskus mainittiin myös siitä että kierteellä oleva liina olisi vetolujuudeltaan suorassa olevaa heikompi.

Itse yleensä pyrin vetämään mielummin vähän turhan monta liinaa kuin liian vähän.. vituttaa jos tarttisi jotain lautakuormaa tjsp. lähteä keräilemään
Paukkuu vähän jo offtopikiksi, mutta ylimääräinen liina on tosissaan parempi kuin 2 liian vähän


Liinan kestosta oli jollain kurssilla ihan video missä liinaa kiskotaan leveän väkipyörän kautta niin, että toisella puolella oli kiertymä, mutta väkipyörällä suorassa ja kaikki liinat pamahti aina sieltä kierteen puolelta ja useimmat jo alle murtolujuudessa yksi liina katkesi melko läheltä räikkää joten loppu liinan laittoivat uudelleen räikkään ja samalla tavalla vetäen kesti hieman yli murtolujuuden kun oli suorana.
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 19.08.2013, 07:38
astalo astalo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 20.02.12
Sijainti: Kajaani
Viestit: 417
Perusasetus

Joo oli aika hurjan näköistä kun eilen yks caddy veti kärryä jossa oli 5 kiveä kokoluokkaa 100x30x30cm. Kiviähän ei ollu sidottu mitenkään kiinni ja heiluivat siellä kärryssä miten sattuu.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 19.08.2013, 07:29
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.329
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Jeps, liinan pitää olla suorassa, kierteellä ollessaan varsinkin avotrailerissa hajoaa yllättävän helposti kun tuuli sitä heiluttaa. Duunin koulutuksissa joskus mainittiin myös siitä että kierteellä oleva liina olisi vetolujuudeltaan suorassa olevaa heikompi.
Mutta kun liinan laittaa kierteelle, niin tuuli ei heiluta sitä. Suorassa oleva liina pärisee melkoisesti, kierteellä oleva ei. Kokeilkaa joskus.

Lujuus saattaa tosiaan olla heikompi. Jos siitä on ollut epäilystä, niin sitten on laitettu ketjulla tai vaijerilla kiinni.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Autotrailerin alustoja Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 3 14.08.2008 21:43
Autotrailerin vakuutukset Tekniikka & Jutustelu 2 16.08.2007 11:06
M: Minin perä kärryksi. pastirolli O/M/V Muut 1 25.07.2007 04:01
Kappaletavaravaunun ja autotrailerin erot?. hiski Chit-Chat 12 12.01.2007 13:03
autotrailerin tuonti? -sami- Tekniikka & Jutustelu 17 15.02.2006 14:44


Sivu luotu: 00:17 (GMT +2).