Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 14.08.2013, 18:23
GaryRock:n Avatar
GaryRock GaryRock ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.05.12
Sijainti: Jyväskylä, Suomi
Viestit: 623
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Arska Näytä viesti
LJ:n akseleissako ei tartte askarrella kiinnikkeitä?
Näin olen nettiä selaamalla ymmärtäny.
Pari projektia on joku tehny hiluxin akseleilla, mutta suurin osa LJ:n.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 14.08.2013, 18:30
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.272
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja GaryRock Näytä viesti
Näin olen nettiä selaamalla ymmärtäny.
Pari projektia on joku tehny hiluxin akseleilla, mutta suurin osa LJ:n.
No ihan varmasti täytyy samalla tavalla duunailla kiinnikkeitä, oli mitkä akselit hyvänsä!

Hilux on lehtijousilla, ja ei taida osua jousipedit oikeille kohdille, ja LJ on taas kierrejousilla(tai onhan niitä vissiin myös lehdilläkin jotain malleja), joten jousipedit joutuu rakentamaan niihinkin samalla tyylillä, ja vielä poistamaan mahdolliset tukivarsien korvakkeet. Ja iskareille uudet kiinnitykset yms. Pinjoneihin on olemassa spacereitä ja laippoja joilla onnistuu suzukin omien kardaaneitten kiinnitys suoraan tojotalaisiin.

Eli mistään bolt-on akseli swapeista on turha kyllä haaveilla!
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 14.08.2013, 19:59
Pajares:n Avatar
Pajares Pajares ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 02.02.13
Sijainti: Karkkila
Viestit: 2.198
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Palex Näytä viesti
No ihan varmasti täytyy samalla tavalla duunailla kiinnikkeitä, oli mitkä akselit hyvänsä!

Hilux on lehtijousilla, ja ei taida osua jousipedit oikeille kohdille, ja LJ on taas kierrejousilla(tai onhan niitä vissiin myös lehdilläkin jotain malleja), joten jousipedit joutuu rakentamaan niihinkin samalla tyylillä, ja vielä poistamaan mahdolliset tukivarsien korvakkeet. Ja iskareille uudet kiinnitykset yms. Pinjoneihin on olemassa spacereitä ja laippoja joilla onnistuu suzukin omien kardaaneitten kiinnitys suoraan tojotalaisiin.

Eli mistään bolt-on akseli swapeista on turha kyllä haaveilla!
Lähinnä mietitytti1.kardaaninkulmat,hiluxin akselissa vissiin keskellä murikka ja lj:n ei olis keskellä(eli parempi suzukin kantilta)
2.hiluxin ja lj:n akseleiden painoerot(ja kenties kestävyys erot)
Ja tarkoituksena olis riisua akseli ihan puhtaaksi ja rakennella kiinnikkeet kunnon tavarasta joten sen ei väliä
ja toihan on hyvä tietää että on jotain sovitelaippaa olemassa(pystyy tekeen ite nekin)
3.joku sanoo vielä et täytyyköö katsastukseen olla jotain ihmeellistä vai riittääkö niille a.samurain leveys+b.hilux/lj leveys ja se et se osuu tohon +100mm skaalaan vai?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 14.08.2013, 20:19
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.272
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pajares Näytä viesti
Lähinnä mietitytti1.kardaaninkulmat,hiluxin akselissa vissiin keskellä murikka ja lj:n ei olis keskellä(eli parempi suzukin kantilta)
Hiluxissa käsittääkseni vain taka-akselissa on murikka keskellä, mutta en tiedä miten paljon tuo vaikuttaa mihinkään jos on kardaanissa vähän sivuttais heittoa...
Lainaus:
2.hiluxin ja lj:n akseleiden painoerot(ja kenties kestävyys erot)
Ja tarkoituksena olis riisua akseli ihan puhtaaksi ja rakennella kiinnikkeet kunnon tavarasta joten sen ei väliä
Akselimassoihin en ole perehtynyt, mutta uudemmissa LJ:ssä on kaiketi vähän järeämpää sisuskalua etuakselissa ainakin.
Lainaus:
ja toihan on hyvä tietää että on jotain sovitelaippaa olemassa(pystyy tekeen ite nekin)
Jep. Sovitespacerit saattavat vain olla liikaa kardaanin välissä, ellei akseleita sovita paikoilleen kardaanin pituuden mukaan. Tuo pinjonin laipan korvaava soviteosa taas ei tuo lisää pituutta, joten sinänsä parempi. Sitä kyllä ei iha jokainen kotiseppä rakentele boorituksineen yms! Vastaavaa laippaa on olemassa myös jakiksen lähtöihin, joissa taas toyotan jako, jos haluaa käyttää toyotan järeämpiä kardaaneita suzukin omien sijaan.
Lainaus:
3.joku sanoo vielä et täytyyköö katsastukseen olla jotain ihmeellistä vai riittääkö niille a.samurain leveys+b.hilux/lj leveys ja se et se osuu tohon +100mm skaalaan vai?
Akselimassat kiinnostaa, mutta kaikissa akseleissa on enemmän kuin tarpeeksi kantavuutta suzukikäyttöön. Eikä siinä muuta tarvitse kuin Samurain akselista leveys, koska alla olevat akselithan saa mittailtua konttorilla. Ja kannattaa muistaa, että järeämmät akselit VÄHENTÄVÄT auton kantavuutta pykälien mukaan, niin älyttömältä kuin se kuulostaakin, joten saattaa joutua rekisteröimään kaksipaikkaiseksi.
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 15.08.2013, 05:53
GaryRock:n Avatar
GaryRock GaryRock ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.05.12
Sijainti: Jyväskylä, Suomi
Viestit: 623
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Palex Näytä viesti
Ja kannattaa muistaa, että järeämmät akselit VÄHENTÄVÄT auton kantavuutta pykälien mukaan, niin älyttömältä kuin se kuulostaakin, joten saattaa joutua rekisteröimään kaksipaikkaiseksi.
Eihän tuo ole älytöntä, on siinä rungolla enemmän rasitusta hanskata painavamman akselin liikkeitä.

Tämä taitaa olla ainut asia mikä pistää itellä vastaan, koska akselimassa on jo lähellä maksimia ja en jaksa alkaa jumppaamaan osia irti joka leimalle.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 15.08.2013, 06:14
GaryRock:n Avatar
GaryRock GaryRock ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.05.12
Sijainti: Jyväskylä, Suomi
Viestit: 623
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Palex Näytä viesti
No ihan varmasti täytyy samalla tavalla duunailla kiinnikkeitä, oli mitkä akselit hyvänsä!

Hilux on lehtijousilla, ja ei taida osua jousipedit oikeille kohdille, ja LJ on taas kierrejousilla(tai onhan niitä vissiin myös lehdilläkin jotain malleja), joten jousipedit joutuu rakentamaan niihinkin samalla tyylillä, ja vielä poistamaan mahdolliset tukivarsien korvakkeet. Ja iskareille uudet kiinnitykset yms. Pinjoneihin on olemassa spacereitä ja laippoja joilla onnistuu suzukin omien kardaaneitten kiinnitys suoraan tojotalaisiin.

Eli mistään bolt-on akseli swapeista on turha kyllä haaveilla!
Varmasti jotain pientä pitää tehdä, mutta muistaakseni LJ/LR lehtijousimalleissa jousipedit on samalla leveydellä kuin suzukin. + se high pinion on suuri etu.

Joku täällä on varmasti tehny em. swapin.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 15.08.2013, 10:48
Pajares:n Avatar
Pajares Pajares ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 02.02.13
Sijainti: Karkkila
Viestit: 2.198
Perusasetus

Eli jos lähtökohtaisesti leikittäis et auto painaa ton verran mitä otteessakin
-Puljailis akun konttiin,tekis puskurin/vinssin kiinnityksen laipoilla+pulteilla,kevyet penkit,panssarit veks,jotkut kevyet vanteet/renkaat laskikuituu luukkuihin ja muovii ikkunoihin jne.
Niin mitä noi akselit sais tuoda lisäpainoa,ongelmaksihan vissiin tulee toi etuakseli massa...(mut jokuhan oli vissiin saanut tota kantavuutta lisää eteen auravarustuksella??? ja oliko niin että ainoat miinukset oli max.80km/h)
Eikös ne hiluhin akselit oo kevyemmät noista kahdesta?
Mitä tollasen originaalin suzukin etupää painaa jos sen ajaa puntarille?,niin siitähän ois helppo laskea,tuskin toi perse tollasessa autossa painaa paljon mitään.
Tossa vielä rekkari,Mitä toi 240kg tavaralle kohta meinaa,voisko tollaset hiluxin akselit mennä tavarana

Viimeksi muokannut Pajares : 15.08.2013 11:14
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 15.08.2013, 12:06
Pajares:n Avatar
Pajares Pajares ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 02.02.13
Sijainti: Karkkila
Viestit: 2.198
Perusasetus

Takapuskurin kun sulattais lyijyä täyteen ja muutenkin kaikki kamat pyrkis laittamaan taka-akselin takapuolelle,niin "keventäis" keulaakin varmaan jonkun kilon
Mutta eiköhän joku tiedä varmaksikin sanoa mokoman,esim. blue van vois opastaa meitä hassuja,eiks sulla oo hiluxin etu ja lj:n taka ja takapenkitkin olemassa eli jotenkin toi kantavuus homma onnistuu???
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 15.08.2013, 12:45
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Njoo helvetillinen keventäminen ,akku (minisellainen) ym "takakoppaan". Kaikki mahdollinen muoviin tai alumiiniin minkä pystyy peltisen tilalle vaihtamaan (esim tankki). Pienikin painonsäästö on pelkkää plussaa.
Mulla nyt auttoi paljon tuo kun leikkasin katon pois.
Vanteet ja renkaat mahd. kevyet eikä mitään pinnattuja möhköjä.
Jos olisin jättänyt katon paikoilleen olis ollu liian painava leimalle jälkeenpäin kun laskeskelin painoja.

On ymmärtääkseni mahdollista myös rekata 3- paikkaiseksi jos painot karkaa.

Hiluxin etuakseli ihan kustannussyistä. Läjän akseleita/tikkuja ei oikein ole tarjolla.
Etukardaani sopii bolton (ei pituuden muutosta) kunhan teki uuden pulttijaon pinionin laippaan.
Takakardaani on muokattu tojolaisesta ja jakikseen uus pulttijako.
Välitys 4.56 ja jakikses 6.5:1
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O

Viimeksi muokannut bluevan : 15.08.2013 12:53
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 15.08.2013, 15:07
GaryRock:n Avatar
GaryRock GaryRock ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.05.12
Sijainti: Jyväskylä, Suomi
Viestit: 623
Perusasetus

Jotenki alko taas tekemään enemmän mieli nykysten vahvistaminen kun tuli mieleen alkuvuoden säätö akselimassojen kanssa.

Kai Samurain akselitkin kestää 1.3 koneen piiskan leimarenkailla jos akseleihin vaihtaa chromolya, hitsaa hieman tukea kuoreen ja ei tee tyhmimpiä temppuja kivikossa lukkojen kanssa.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 15.08.2013, 15:10
Pajares:n Avatar
Pajares Pajares ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 02.02.13
Sijainti: Karkkila
Viestit: 2.198
Perusasetus

Toi keventäminen ei tekis muutenkaan kyllä pahaa osien kestävyydelle ja toi 3-paikkaisuus ois minimi,kun ei viitti pitää kahta autoa liikenteessä..
Mutta jos se on mahdollista saada leimattua,niin sellaista aletaan sitten kattelemaan,Mitäköhän tollanen auttais jos siirtäis konetta laatikkoa taaemmas niin paljon kun vaan saa...
Pitää rakennella ne akselit alle ja ottaa "helpot kilot" pois ja konttorille,Onko toi painon kanssa leikkiminen sitten jokavuotinen lysti konttorilla vai riittääkö että se on kerran mennyt niihin painoihin???
ja 4.88 jos ois akseleissa välitys,Niin varmaan olis vaan plussaa(jakis saa olla noilla 4.16 välityksillä ainakin alkujansa)!
kustannus syistä varmaan alkuun mennään vaan takalukolla ja kai se on lockrightti kerta sellanen on suzukin akselissakin toininut ihan kelvollisesti tai siis on oppinut huomioimaan miten sen kanssa ajelee...)

Viimeksi muokannut Pajares : 15.08.2013 15:13
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
samurai, sj410, sj413, suzuki, yleistä


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 13 (0 jäsentä and 13 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Miksi Disco1 tai Defe ei soveltuisi offikäyttöön? Sirernog Tekniikka & Jutustelu 188 20.04.2012 20:30
Kassillinen tyhmiä kysymyksiä,... regular Tekniikka & Jutustelu 5 13.05.2007 22:13
Bj-40 murros ja sarja tyhmiä kysymyksiä Tekniikka & Jutustelu 2 25.06.2006 17:18
Bj-75 , kysymyksiä ??( tyhmiä ) Palde Tekniikka & Jutustelu 6 02.02.2005 19:17
Tyhmiä kysymyksiä Kupla Tekniikka & Jutustelu 11 13.09.2004 13:47


Sivu luotu: 13:08 (GMT +2).