Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 12.08.2013, 22:44
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.776
Perusasetus

Suurin parannus ko. vaivaan olisi leventää laakerikauloja ja liuskoja. Ei tosin onnistu kovin helposti.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.08.2013, 23:48
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Suurin parannus ko. vaivaan olisi leventää laakerikauloja ja liuskoja. Ei tosin onnistu kovin helposti.
Jep, tarpeeksi virtausta ja pinta-alaa niin ei tarvita mitään laakereita.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 13.08.2013, 00:01
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Jännä juttu, että tuo ongelma on vain ensimmäisissä hdj-80:ssa


Siis sehän on jokseenkin varmaa tietoa?, että nuo ongelmat johtuu siitä, että lyijy on jätetty pois noista alkaen vm-90 laakereista, koska se on myrkkyä?
Tuo pinnan irtoaminen vaivaa vain vahimpia hdj-80, onko kellään tietoa, että esim 1993 valmistetussa hdj:ssä olisi ongelmia ALKUPERÄISTEN laakereiden kanssa? ja noita samaisia, toki parannettuja versioita, on istutettu vielä pitkään tuohon 4,2 diesel 6-seen.
Jos jollain on uusin varaosaohjelma, niin antaako hdj-100:lle ja ensimmäisille hd-80:lle saman laakerin, kun katsotaan kaikki numeromuutokset.
Mulla on mielikuva, että ainakin ensimmäiset hdj-100:set on samalla kiertokangen laakerilla.

Muutama vuosi sitten pistin yhteen hdj-80:iin uudet, toyotan laakerit, ja pikku präntissä oli eroa, ja mitä vanhasta luiskasta voi sanoa(lukituslipareesta) niin ei tuntunut samalta piikin kärellä, kuin uudet, runkonumerolla tilatut.

Ja isän bj-42, vm 81, oli "10 vuotiaana" kokenut konerikon, joka oli korjattu myyjän tutun kertoman mukaan "viimmeisen päälle" -> minä tein konerempan uudestaan n. 10v sitten, kun öljynpaineet oli niin pienet, että edic sammutti koneen kuumana kesäpäivänä maantienopeudessa alkaneessa rullauksessa alamäkeen, kohti risteystä: öljyt tb shpd 10w-40?.
Kilometrejä oli reilu 300 tkm +5000 km, joka pitänee paikkaansa.
Kaikki paikat oli kuin uudet, öljypumppukin paras, mitä toyotista olen avannut Päivän puhaltelin paineilmalla kanavia isän kanssa, ennen kuin syyllinen löytyi: nokka-akselin takimmainen laakeri: muuten virheettömästä laakerista oli "hävinnyt" noin 5mm leveälti pintaa, kuin olisi mato syönyt puun kuoren alla nilaa
ja kun puhdisti nuo laakerit, niin niissä näkyi prässäyksen jäljet, jotka ei varmaan ollut tehtaan jäljiltä, samoin olivat pikkasen väärässä asennossa, toki sillä ei liene merkitystä.

Ja miksi noita hdj-80 koneita laukeaa vieläkin, vaikka laakerit on vaihdettu vajaa 100 tkm sitten? siis halvimmat kiinan? pojan laakerit ei ole edes yhtähyviä, kuin nuo tojotan murheen kryynit?

Ehkä kohtaloa uhmaten, itse kasasin oman, yli 700tkm ajetun hodarin vanhoilla (ei varmaan alkuperäiset, kone käytetty auki) laakereilla, kun välykset kaulaan oli tehtaan mitoissa, mitattuna jenkki keksinnöllä, vahanauhalla, ja sen nimi on jotain seuraavan suuntaista ?plastigate?, siis se litistyy, ja sitten mitataan, paljonko leveys/välys on.

p.s hodarissa edelleen yksi suutin? toivottavasti! zäkzättää sopivalla kaasun asennolla! pskle
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 13.08.2013, 08:58
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.946
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Tuo pinnan irtoaminen vaivaa vain vahimpia hdj-80, onko kellään tietoa, että esim 1993 valmistetussa hdj:ssä olisi ongelmia ALKUPERÄISTEN laakereiden kanssa?
Oma hodari oli vm. 1993 ja mittarissa oli jotain 350tkm kun vaihdoin kk-laakerit. Olivat melkoisen huonossa hapessa ja suurella todennäköisyydellä oli kyllä ihan alkuperäset tai sitten erittäin epätodennäköisesti joku olis vaihtanut jo kerran ja laittanut merkkiliikkeen ei-punametalliset tilalle.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.08.2013, 09:12
vartiainen:n Avatar
vartiainen vartiainen ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 12.11.11
Sijainti: Pori
Viestit: 721
Perusasetus

Laakeriliuskat on 07/1994 saakka varaosanumerolla 13204-17010 ja 13205-17010.
08/1994 lähtien ovat varaosanumerolla 13204-17011 ja 13205-17011.

Mun ymmärtääkseni 1995 ja tuoreemmissa ei ole tavattu tota syöpymistä samassa määrin kuin alkupään autoissa.
__________________
Tiäräksää tuanoi
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 13.08.2013, 11:28
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.946
Perusasetus

Tuolla parit näkökannat laakeriasiasta: http://www.offroad80s.com/1hd-t-big-...ngs-t1424.html
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hdj 80 kk laakerit _jOhE_ Tekniikka & Jutustelu 2 14.07.2011 22:11
hdj 80 kk laakerit _jOhE_ Tekniikka & Jutustelu 2 06.07.2011 08:28
hj:n kk ja rk laakerien kiristys momentti? räyhäracing Tekniikka & Jutustelu 3 27.02.2010 00:07
HDJ--HZJ kk-laakerit? Tekniikka & Jutustelu 4 23.03.2007 10:20
hdj 80 kk-laakerit HJ60 Linkit 0 27.11.2006 23:51


Sivu luotu: 03:20 (GMT +2).