Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Hdj kk laakerien pelastus paineakulla?? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=113657)

Häänrik 12.08.2013 09:40

Hdj kk laakerien pelastus paineakulla??
 
Tuossa viime yönä helvetillisen hammaskivun kourissa sain vision. Luulen että osaksi hodarien kestävyyteen vaikuttaa se, että ainakin mulla käynnistyksen jälkeen öljynpaineita saa odottaa muutaman sekunnin ennenkuin mittari pompsahtaa ylös.

Eli: miten mahtais toimia jos öljylinjaan lisäis paineakun+ sähköventtiilin? venttiili menisi kiinni vaikka alle 1500rpm jolloin sinne jäisi kunnon öljypaine, ja kun seuraavan kerran autoa käynnistää, niin samalla kun tartti lyö kehälle ja venttiili aukeaa ja PLÖRTS koneessa olisi heti välittömästi immediately kunnon paineet? Onko joku muu keksinyt tämän minua ennen ja onko kukaan rakentanut sellaista? :D

kippo86 12.08.2013 09:59

Eikö helpompi/toimivampi olis laittaa sähköinen öljypumppu mekaanisen rinnalle? Aina ennen kun käynnistää, laittaa sähköpumpun päälle... Ottais herätteen vaikka hehkusta, ja aika katkasialla sais katkastua vaikka parin minuutin jälkee automatik.

Bj Andy 12.08.2013 10:10

Noita esivoitelu pumppuja on kyllä käytössä isommissa koneissa mutta en tiiä auttaako se siihen ongelmaan että se laakerimetalli hilseilee siitä rungosta irti.

Mutta oisi ainakin yksi nappula lisää kojetaulussa.

kippo86 12.08.2013 10:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1032195)
Noita esivoitelu pumppuja on kyllä käytössä isommissa koneissa mutta en tiiä auttaako se siihen ongelmaan että se laakerimetalli hilseilee siitä rungosta irti.

Mutta oisi ainakin yksi nappula lisää kojetaulussa.

Joo, ei se niitä laakereita paranna, viestiketjun aloittajahan halusi vain painetta... :D

Häänrik 12.08.2013 10:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 (Viesti 1032197)
Joo, ei se niitä laakereita paranna, viestiketjun aloittajahan halusi vain painetta... :D

Eihän ne siitä uusiksi muutu, mutta vois kestää edes vähä kauemmin. ainaki sata kilsaa
:D

Jappi 12.08.2013 13:47

No kun se vika on laakerimetallissa ja sen väsymisessä, se vaurio syntyy vaikka olisi öljynpaine koneessa 24/7.

Punametallilaakerit niiden sinkkipaskojen tilalle niin kestää pitempään kuin kori ympärillä...

HeikkiH 12.08.2013 14:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik (Viesti 1032186)
Tuossa viime yönä helvetillisen hammaskivun kourissa sain vision. Luulen että osaksi hodarien kestävyyteen vaikuttaa se, että ainakin mulla käynnistyksen jälkeen öljynpaineita saa odottaa muutaman sekunnin ennenkuin mittari pompsahtaa ylös.

Eli: miten mahtais toimia jos öljylinjaan lisäis paineakun+ sähköventtiilin? venttiili menisi kiinni vaikka alle 1500rpm jolloin sinne jäisi kunnon öljypaine, ja kun seuraavan kerran autoa käynnistää, niin samalla kun tartti lyö kehälle ja venttiili aukeaa ja PLÖRTS koneessa olisi heti välittömästi immediately kunnon paineet? Onko joku muu keksinyt tämän minua ennen ja onko kukaan rakentanut sellaista? :D

Noita oli jo vuosituhannen taitteessa, ellei jo aiemmin. Mm Moroson kamppeen asentivat Jeeppiin 4 Wheel & Offroad-lehdessä silloin. http://www.moroso.com/catalog/catego...?catcode=13600

Googleen pre-luber ni löytyy vaihtoehtoja.

Häänrik 12.08.2013 16:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 1032262)
No kun se vika on laakerimetallissa ja sen väsymisessä

Tuo on kyllä tiedossa, mutta silti kiinnostaa olisiko tolla hetipaineet-järjestelmällä edesauttavaa vaikutusta kestävyyteen :)

Edit: ja näin jälkeenpäin hammaskipu ohi, niin huomasin että vähän väärin tuo otsikko muotoiltu. :D

BJ-40/76 12.08.2013 19:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik (Viesti 1032307)
Tuo on kyllä tiedossa, mutta silti kiinnostaa olisiko tolla hetipaineet-järjestelmällä edesauttavaa vaikutusta kestävyyteen :)

Edit: ja näin jälkeenpäin hammaskipu ohi, niin huomasin että vähän väärin tuo otsikko muotoiltu. :D

Kestävyyteen auttaa se, että käyttää oikeita/hyviä öljyjä, ja vaihtaa ajallaan.

Jos haluaa tehdä jotain noiden paineiden nousun eteen, ennen kuin kone käynnistyy, niin pistä sammutussolenoidin virta menemään avautuvan painonapin kautta; siis ei saa polttoainetta startatessa, enen kuin vapauttaa painonapin: paineet nousee ennen kuin kone herää käymään.

ZAU 12.08.2013 19:49

Ostos tv:stä Motor uppia se auttaa:rolleyes::D

Jani E 12.08.2013 19:57

kyllä hdj ajaa reilun puolimiljoonaa vaihtamatta kiertokangen laakereita jos vaihtaa aina ajallaan öljyt, ja hyvät sellaset...

Häänrik 12.08.2013 20:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1032398)
Kestävyyteen auttaa se, että käyttää oikeita/hyviä öljyjä, ja vaihtaa ajallaan.

Jos haluaa tehdä jotain noiden paineiden nousun eteen, ennen kuin kone käynnistyy, niin pistä sammutussolenoidin virta menemään avautuvan painonapin kautta; siis ei saa polttoainetta startatessa, enen kuin vapauttaa painonapin: paineet nousee ennen kuin kone herää käymään.

Näyttää niin köyhältä jos hodarilla pitää vinguttaa :D:D:D:D Tämä ominaisuushan on mersuissa ja ainakin mun HJ:ssa vakionakin :D VIUVIUVIUTRÖNVIUVIUTRÖNTRÖNVIUTÖRÖRÖRÖRPRUUUUUMMM! !!!!! :D:D:D:D::D:D:D:D:

TimJus 12.08.2013 21:22

omassa rojektissa ja foffi lindassa on tommonen moroson accumalaattori sähköventtiilillä.

ku laittaa sytkävirrat pälle venttilii aukeaa ja työntää painetta koneeseen. toimii hyvin käynnistyksissä ja kallistuksissa/kaadoissa missä pumppu hetkellisesti horäsee tyhjää.

Mika_T 12.08.2013 22:44

Suurin parannus ko. vaivaan olisi leventää laakerikauloja ja liuskoja. Ei tosin onnistu kovin helposti.

Jappi 12.08.2013 23:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1032544)
Suurin parannus ko. vaivaan olisi leventää laakerikauloja ja liuskoja. Ei tosin onnistu kovin helposti.

Jep, tarpeeksi virtausta ja pinta-alaa niin ei tarvita mitään laakereita.

BJ-40/76 13.08.2013 00:01

Jännä juttu, että tuo ongelma on vain ensimmäisissä hdj-80:ssa
 
Siis sehän on jokseenkin varmaa tietoa?, että nuo ongelmat johtuu siitä, että lyijy on jätetty pois noista alkaen vm-90 laakereista, koska se on myrkkyä?
Tuo pinnan irtoaminen vaivaa vain vahimpia hdj-80, onko kellään tietoa, että esim 1993 valmistetussa hdj:ssä olisi ongelmia ALKUPERÄISTEN laakereiden kanssa? ja noita samaisia, toki parannettuja versioita, on istutettu vielä pitkään tuohon 4,2 diesel 6-seen.
Jos jollain on uusin varaosaohjelma, niin antaako hdj-100:lle ja ensimmäisille hd-80:lle saman laakerin, kun katsotaan kaikki numeromuutokset.
Mulla on mielikuva, että ainakin ensimmäiset hdj-100:set on samalla kiertokangen laakerilla.

Muutama vuosi sitten pistin yhteen hdj-80:iin uudet, toyotan laakerit, ja pikku präntissä oli eroa, ja mitä vanhasta luiskasta voi sanoa(lukituslipareesta) niin ei tuntunut samalta piikin kärellä, kuin uudet, runkonumerolla tilatut.

Ja isän bj-42, vm 81, oli "10 vuotiaana" kokenut konerikon, joka oli korjattu myyjän tutun kertoman mukaan "viimmeisen päälle" -> minä tein konerempan uudestaan n. 10v sitten, kun öljynpaineet oli niin pienet, että edic sammutti koneen kuumana kesäpäivänä maantienopeudessa alkaneessa rullauksessa alamäkeen, kohti risteystä: öljyt tb shpd 10w-40?.
Kilometrejä oli reilu 300 tkm +5000 km, joka pitänee paikkaansa.
Kaikki paikat oli kuin uudet, öljypumppukin paras, mitä toyotista olen avannut:confused: Päivän puhaltelin paineilmalla kanavia isän kanssa, ennen kuin syyllinen löytyi: nokka-akselin takimmainen laakeri: muuten virheettömästä laakerista oli "hävinnyt" noin 5mm leveälti pintaa, kuin olisi mato syönyt puun kuoren alla nilaa:eek:
ja kun puhdisti nuo laakerit, niin niissä näkyi prässäyksen jäljet, jotka ei varmaan ollut tehtaan jäljiltä, samoin olivat pikkasen väärässä asennossa, toki sillä ei liene merkitystä.

Ja miksi noita hdj-80 koneita laukeaa vieläkin, vaikka laakerit on vaihdettu vajaa 100 tkm sitten? siis halvimmat kiinan? pojan laakerit ei ole edes yhtähyviä, kuin nuo tojotan murheen kryynit?

Ehkä kohtaloa uhmaten, itse kasasin oman, yli 700tkm ajetun hodarin vanhoilla (ei varmaan alkuperäiset, kone käytetty auki) laakereilla, kun välykset kaulaan oli tehtaan mitoissa, mitattuna jenkki keksinnöllä, vahanauhalla, ja sen nimi on jotain seuraavan suuntaista ?plastigate?, siis se litistyy, ja sitten mitataan, paljonko leveys/välys on.

p.s hodarissa edelleen yksi suutin? toivottavasti! zäkzättää sopivalla kaasun asennolla! pskle:mad:

Hessu888 13.08.2013 08:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1032561)
Tuo pinnan irtoaminen vaivaa vain vahimpia hdj-80, onko kellään tietoa, että esim 1993 valmistetussa hdj:ssä olisi ongelmia ALKUPERÄISTEN laakereiden kanssa?

Oma hodari oli vm. 1993 ja mittarissa oli jotain 350tkm kun vaihdoin kk-laakerit. Olivat melkoisen huonossa hapessa ja suurella todennäköisyydellä oli kyllä ihan alkuperäset tai sitten erittäin epätodennäköisesti joku olis vaihtanut jo kerran ja laittanut merkkiliikkeen ei-punametalliset tilalle.

vartiainen 13.08.2013 09:12

Laakeriliuskat on 07/1994 saakka varaosanumerolla 13204-17010 ja 13205-17010.
08/1994 lähtien ovat varaosanumerolla 13204-17011 ja 13205-17011.

Mun ymmärtääkseni 1995 ja tuoreemmissa ei ole tavattu tota syöpymistä samassa määrin kuin alkupään autoissa.

Hessu888 13.08.2013 11:28

Tuolla parit näkökannat laakeriasiasta: http://www.offroad80s.com/1hd-t-big-...ngs-t1424.html


Sivu luotu: 00:30 (GMT +2).