![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() [QUOTE=Nerd-O;1030054]Nyt ei kyllä ymmärrä miten 195/50-13 rengas painuu nurmikkoon pahemmin kuin 185-14 rengas? Suurinosa kun noista 13" on juuri tuo 195/50-13. Toisaalta nuo kerran mitä olen kärryä vedellyt niin ihan asvaltilla ja hiekalla on tullut ajeltua. No, Jos verrataan tuota 195/50-13 ja 185/82-14 rengasta: halkaisijassa noin 15 senttiä eroa, ja jos tuolla 13" renkaalla pitää kantaa 875kg, ja jos ilman paineista puhutaan, niin se on 1,5-2 kertainen. Ja olen rengaskoneella väännellyt molempia, tuo 13" on todella jäykkä verrattuna 185-14c renkaaseen: ja kun ilmatilan korkeus (poikkeuksellisesti mitattuna vanteen ulkoreunasta, koska vanteen ei kuuluisi joustaa) on tuplat. -> siis tuo 195/50-13 reilusti pienempi, reilusti suuremmilla paineilla, puolet matalammalla kyljellä oleva jäykkärakenteinen rengas on "rautapyörä" verrattuna 185-14C renkaaseen. -> siis sen kulutuspinta pyrkii pysymään pyöreänä, siis painaa nurmikkoa vain pieneltä alalta, verrattuna tuohon isompaan/pienemmillä paineilla olevaan/pehmeämpään, joka kulkee liiotellusti "kuin teloilla" Ja toinen negatiivinen piirre noissa 13" extramatalissa on juurikin tuo jäykkyys: jos käännät yhtään, niin renkaat alkaa "panna vastaan": siis kun tuo 13" rengas alkaa piirtää mustaa asfalttiin, niin 185-14c on hivenen mutkalla... helppo testata itsekkin keinutelillä olevalla kärryllä TASAISELLA alustalla: pistä kuorma kärrystä tasapainoon, että voi lykätä nokkapyörän varassa 1-2 hengen voimalla, ja kokeilkaa työntää vetoaisasta suoraan sivulle, kuinka pitkälle renkaat joustaa? tietysti pitää olla vastaava toinenkin kärry.... Mutta on 13" varmaankin parempi vetää sivutuulessa moottoritiellä.... Mutta molempia vetäneenä, Minun Mielestä Minun käyttöön tuo 13" extra matala ei käy... toki tilanne voi sinulla olla aivan eri, kuten kerroit, että vajaavetoisella asfaltilla, ja kuormaa muutama sata kiloa....
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Lainaus:
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Tuohon leveys juttuun vielä palatakseni. Nivaan tuli silloin muinoin ostettua 205/80-16 renkaat. Itäauto safarilla muissa nivoissa oli 31" renkaat muistaakseni 10.5" leveinä ja 15" vanteilla. Nuo tais olla kooltaan melko lähellä toisiaan korkeuden suhteen jos oikein muistan. Mutta Niva toimi kyllä huomattavasti paremmin tuolla kaposemmalla renkaalla. Se kuvio putsaantui paremmin ja pitoa tuntui muutenkin olevan enemmän. Mutta tuo nyt oli maastossa tosiaan ja kärryä ei missään maastossa tule vedettyä.
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Harbor Cruisers |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Liippaa aihe sen verran läheltä, että ajattelin kysyä onko kenelläkään käsitystä mistä kannattaisi hankkia 14" peltivanteet tuollaiseeseen 3,5t traileriin? Akselit ovat knotin tekeleet ja nyt alla pyörii jotkut Fordin vanteet, ilmeisesti vanhasta transitista. Vanteet ovat sen verta ruosteiset, että ilma karkaa kumin ja vanteen välistä, eivätkä nuo oikein muutenkaan vakuuta.
Knotilta saa varmaan uusia vanteita mutta taitaa olla aika hintavat. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Missään muussa autossa ei tuota jakoa. Purkaamoilta kyselemään parempaa sarjaa vanteita?
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Olikos paripyörä-LT:ssä 160 vai 170 jako?
__________________
"- Perusarvot kunnossa. Sanotaanko niin, että kun viimeksi tankkasin auton, niin laitoin polttoainetta tankkiin enkä pakoputkeen." T.Hakkarainen. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Ford niissä tosiaan luki. Akselit on kyllä knott merkkiset ja niissähän jako taitaa olla 5*112.
Mistähän lie granadasta nuo vanteet ovat. Mahtaako vanteissa olla mitään kantavuusindeksiä tms. kärry kun voi kuitenkin painaa 3x sen 80-luvun Fordin verran. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Paripyörä LT:ssä on käsittääkseni aina 6x205 mm "mersu-jako". Yksikköpyöräsissä 5x165,1mm "rover-jako".
Uudemmista LT:stä en osaa sanoa. 5x112 jaon vanteita löytyy helposti. Transportterin vanteet vois olla tukevammat kuin henkilöauton? Ja ihan kärryyn tarkoitettujakin varmaan löytyy.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
maasturin hankintaa | pete4x4 | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 12.09.2012 17:31 |
Maasturin hankintaa | Nerd-O | Tekniikka & Jutustelu | 75 | 20.08.2012 13:49 |
Pajeron hankintaa.. | Machist | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 28.03.2012 17:59 |
Ajoalueen hankintaa | Nerd-O | Chit-Chat | 3 | 20.12.2006 21:14 |
Iskareiden hankintaa | jallu80 | Tekniikka & Jutustelu | 20 | 28.05.2006 12:02 |