Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 03.08.2013, 14:15
ranke:n Avatar
ranke ranke ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 13.11.03
Sijainti: HELSINKI, Finland.
Viestit: 1.525
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja artsi777 Näytä viesti
Ihan ensimmäsenä kannattaa unohtaa suomessa valistetut trailerit, eli kannattaa katsella vain laadukkaita kärryjä. Virossa valmistetut (esim respo) on ihan jees ja sitten tietty nämä eduard, agados, assems, hulco....Eli ennen ostamista kannattaa käydä hieman tutkimassa rakenteita
No voi hitto, kun ols tänkin tiennyt viimevuonna.

Tuli hankittua RKK-traillerin 3,5t alu kärry, kipillä, 30cm irroitettavilla laidoilla, takalaita 50cm toimii ajosiltana. Saa kärryn mittojen mukaan, mulla 223x450. 4m kärry olisi ollut mun käyttöön liian lyhyt.

TEMÄHIK

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 03.08.2013, 15:45
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.282
Perusasetus

Respojen kanssa oon olu aika paljon tekemisissä. Kaveri kun myy niitä. Pitää nyt vähä mainostaa että palstalta nimellä cry-51, löytyy yht.tietoja Kannattaa huomioida että suomalaisista merkeistä, olikohan 6-7 on Respoja, joissa oman firman tarrotukset.
__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 03.08.2013, 18:03
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Aisapojassa on hyvää isompien renkaiden lisäksi se aito teli, eli keinuteli. Keinutelin kanssa käy veturiksi ihan yhtä hyvin perus perheauto ja korotettu maasturi, jossa koukku on vakiosuosituksia korkeammalla. Aisapojan teli on jousitettu kahdella rinnakkaisella lehtijousella per puoli, eli telin keskiakseli (ns. telikiikku) on jousitettu runkoon.

Keinuteli vaatii kuormaamaan hiukan tarkemmin, koska se vastaa kuorman sijoittelun osalta yksiakselista. Kahdella erillisellä akselilla tehdyt Eduardit, Anssemsit, Sarikset jne. eivät ole ihan niin tarkkoja kuorman painopisteen sijainnin kanssa, mutta ovat sitten tarkempia vetokuulan korkeuden suhteen.

Kaksiakselisissa on jonkin verran eroja akselien etäisyydessä. Minun mielestä ainakin Eduardissa olisi akseliväli suurempi kuin esim. Sariksessa. Isompi akseliväli antaa paremmin anteeksi kuorman painopisteen sijainnin virhettä, mutta jyrsii renkaita enemmän käännöksissä.

Aisapojassa on 185R14C renkaat, joissa valikoimaa on enemmän, saa oikeaa nastarengasta ja rengas ei ole kivikova. 195/50R13 renkaiden kantavuus saadaan 6bar (vai ylikin?) paineella. 195/50R13 rengasta saa nastoilla, mutta kuulopuheiden mukaan ei nastat tahdo pysyä, ilmesesti ei ole kulutuspinnan paksuudessa varaa porata tarpeeksi syviä reikiä tai jotakin sellaista.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 03.08.2013, 20:01
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.476
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Aisapojassa on 185R14C renkaat, joissa valikoimaa on enemmän, saa oikeaa nastarengasta ja rengas ei ole kivikova. 195/50R13 renkaiden kantavuus saadaan 6bar (vai ylikin?) paineella. 195/50R13 rengasta saa nastoilla, mutta kuulopuheiden mukaan ei nastat tahdo pysyä, ilmesesti ei ole kulutuspinnan paksuudessa varaa porata tarpeeksi syviä reikiä tai jotakin sellaista.
Minulla on vetoautossa talvisin kitkat, joten nastarenkaita ei kärryyn tarvii laittaa lain mukaan. Itseäni epäilytti kärryn oston jälkeen että kuinka tuollainen 13" matalaprofiilirengas pitää talvikelissä isoilla rengaspaineilla, mutta ensimmäisten talvikelien jälkeen totesin että ei se mitään nastoja tarvitse. Kärry pysyy lastattuna tiessä kiinni todella hyvin, eikä nastarenkaille ole mielestäni mitään tarvetta. Tyhjänä joutuu mutkat ottamaan vähän iisimmin, mutta kun en juuri tyhjää kärryä vedä niin siitä ei ole mitään haittaa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 03.08.2013, 20:16
SauliS SauliS ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 17.10.03
Sijainti: Turku, Finland.
Viestit: 1.392
Perusasetus

Mä ostin masetti.fi Unsinn-merkkisen kärryn, taitaa olla tuo GTP 3042-10-2040 tarkalleen. Ihan tyytyväinen olen ollut, ja myös kaikki ne jotka on sitä lainanneet Talvikäyttö taitaa saksanpojilla olla hieman vierasta, kulmatolppien ym sovitukset on niin tarkkoja että pieni jääkerros saattaa tuottaa ongelmia. Laadukkaan oloinen kampe. Samoten peruutettaessa liukkaalla työntöjarru saisi vapautua hieman herkemmin. Yleisesti ottaen olen kyllä tyytyväinen. Bilteman rampit korvaa kipin ja nurkkatukia en ole osannut kaivata. Vinssi ja ajosillat on.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 04.08.2013, 10:43
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Aisapojassa on hyvää isompien renkaiden lisäksi se aito teli, eli keinuteli. Keinutelin kanssa käy veturiksi ihan yhtä hyvin perus perheauto ja korotettu maasturi, jossa koukku on vakiosuosituksia korkeammalla. Aisapojan teli on jousitettu kahdella rinnakkaisella lehtijousella per puoli, eli telin keskiakseli (ns. telikiikku) on jousitettu runkoon.
Tämä on juuri sellainen tieto mitä ei aikaisemmin tiennyt. Vähän nihkeesti vaan näytetään tuollaista tietoa olevan missään kärryssä. Lukee yleensä kumivääntöjousitus tai ei yhtään mitään. Jos tuossa innostuu maasturin joskus ostaan niin tuollainne keinuteli on varmaan parempi. Kuorma varmaan kulkee muutenkin sellaisessa paljon pehmeämmin?

Lainaus:
Kaksiakselisissa on jonkin verran eroja akselien etäisyydessä. Minun mielestä ainakin Eduardissa olisi akseliväli suurempi kuin esim. Sariksessa. Isompi akseliväli antaa paremmin anteeksi kuorman painopisteen sijainnin virhettä, mutta jyrsii renkaita enemmän käännöksissä.
En tiedä onko tuolla niin merkitystä kuinka ne renkaat kuluu. Ei sillä nyt niin paljon tule ajoa. Suurin ongelma on todennäköisesti se että renkaat vanhenee..

Lainaus:
Aisapojassa on 185R14C renkaat, joissa valikoimaa on enemmän, saa oikeaa nastarengasta ja rengas ei ole kivikova. 195/50R13 renkaiden kantavuus saadaan 6bar (vai ylikin?) paineella. 195/50R13 rengasta saa nastoilla, mutta kuulopuheiden mukaan ei nastat tahdo pysyä, ilmesesti ei ole kulutuspinnan paksuudessa varaa porata tarpeeksi syviä reikiä tai jotakin sellaista.
Hieman eksoottiselta koolta tuo 195/50-13 kuullostaa. 6barin paineilla ne on melkoiset kivet kärryn alla. En oikein autossakaan lämpene noin matalalle profiilille.

Kukaan ei ole vielä ottanut kantaa siihen onko sillä mitään merkitystä onko ne renkaat siinä kärryn kyljessä vai alla?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 04.08.2013, 11:55
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.476
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Hieman eksoottiselta koolta tuo 195/50-13 kuullostaa. 6barin paineilla ne on melkoiset kivet kärryn alla. En oikein autossakaan lämpene noin matalalle profiilille.

Kukaan ei ole vielä ottanut kantaa siihen onko sillä mitään merkitystä onko ne renkaat siinä kärryn kyljessä vai alla?
Matalaprofiiliset on just hyvät kärryssä - mielestäni paljon jämäkämmän tuntuinen vetää verrattuna korkeampiprofiilisiin renkaisiin. Korkeamman profiilin renkailla kärry tuntuu vaeltavan enemmän sivusuunnassa. Itse en ostaisi mitään muita kuin lavettimallisia kärryjä, koska lavan leveys saadaan suuremmaksi leventämättä itse kärryä älyttömästi.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 04.08.2013, 15:42
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.253
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Tämä on juuri sellainen tieto mitä ei aikaisemmin tiennyt. Vähän nihkeesti vaan näytetään tuollaista tietoa olevan missään kärryssä. Lukee yleensä kumivääntöjousitus tai ei yhtään mitään. Jos tuossa innostuu maasturin joskus ostaan niin tuollainne keinuteli on varmaan parempi. Kuorma varmaan kulkee muutenkin sellaisessa paljon pehmeämmin?

En tiedä onko tuolla niin merkitystä kuinka ne renkaat kuluu. Ei sillä nyt niin paljon tule ajoa. Suurin ongelma on todennäköisesti se että renkaat vanhenee..

Hieman eksoottiselta koolta tuo 195/50-13 kuullostaa. 6barin paineilla ne on melkoiset kivet kärryn alla. En oikein autossakaan lämpene noin matalalle profiilille.

Kukaan ei ole vielä ottanut kantaa siihen onko sillä mitään merkitystä onko ne renkaat siinä kärryn kyljessä vai alla?
Tuo keinuteli ei kyllä ole mikään myyntivaltti just ton tarkan kuormaamisen takia. Tuolla normi kumijousitelillä pystyy kikkailemaan jonkun verran esim rengaspaineilla,vetoauton ilmaiskareilla ym jutuilla jos aisapainoa meinaa olla joko liikaa tai liian vähän.

Sitä koukkukorkeutta pystyy sitten taas mulkkaamaan kärrin rengastuksella tai sillä koukulla tai vetopäällä tms. Eli se ei ole mikään ongelma.

Ja mikä on semmoinen kuljetettava artikkeli mikä vaatii pehmeää jousitusta?? Nuo tuon kokoluokan kärrit ei rytyä läheskään samaan tapaan kuin nuo pikku muulit. Ja mitä kovempi rengas sitä vakaampi kärri. Itellä on normaalisti agadoksessa ne maksimit 4 baaria, tai jos "mettäkone" on kyydissä niin takana 4 ja etuakselilla 1.5 baaria.

Nii ja ainakin 1.5 tonnin minikaivuri tulee kyytiin ilman tukijalkoja mutta tosiaan tuo on vain 3.3 metrinen tuo lava.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 05.08.2013, 19:02
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Ja mikä on semmoinen kuljetettava artikkeli mikä vaatii pehmeää jousitusta?? Nuo tuon kokoluokan kärrit ei rytyä läheskään samaan tapaan kuin nuo pikku muulit. Ja mitä kovempi rengas sitä vakaampi kärri. Itellä on normaalisti agadoksessa ne maksimit 4 baaria, tai jos "mettäkone" on kyydissä niin takana 4 ja etuakselilla 1.5 baaria.
Vaikka muuttokuorma. Oma jarrullinen keinutelikärry ollut tuurailemassa välillä ammattibändin rikkoutunutta keikka-autoa ympäri Suomea. Parempi ajonopeus kun ei tarvi varoa kaikkia pikkumonttuja.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 04.08.2013, 19:13
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Tämä on juuri sellainen tieto mitä ei aikaisemmin tiennyt. Vähän nihkeesti vaan näytetään tuollaista tietoa olevan missään kärryssä. Lukee yleensä kumivääntöjousitus tai ei yhtään mitään
Nämä tarkemmat jutut tuntuu olevan sellaisia tietoja, joita myyjät ei nettisivuilleen tai paperi-esitteisiin useinkaan laita. Kannattaa käydä tutkimassa ihan livenä tarjokkaita. Siinä tutkiessaan huomaa kyllä yleisen kokoonpanon laadun ja yksityiskohtia, jotka on itselle tärkeitä.

Osa myyjistä myös vuokraa samoja kärryjä (tai ainakin jotakin mallia). Eiköhän uuden ostaja saa sieltä ilmaiseksi pieneen tyhjänä koevetoon vuokrakärryn, niin pääsee kokeilemaan, esimerkiksi paljonko kyseinen yksilö nypyttää omaan auton vetokoukusta kuoppaisella tiellä jne. Kannattaa ainakin yrittää lypsää myyjältä koeajon mahdollisuus.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 03.08.2013, 21:17
artsi777:n Avatar
artsi777 artsi777 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.05.07
Sijainti: Salo, Finland.
Viestit: 3.133
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ranke Näytä viesti
No voi hitto, kun ols tänkin tiennyt viimevuonna.

Tuli hankittua RKK-traillerin 3,5t alu kärry, kipillä, 30cm irroitettavilla laidoilla, takalaita 50cm toimii ajosiltana. Saa kärryn mittojen mukaan, mulla 223x450. 4m kärry olisi ollut mun käyttöön liian lyhyt.

TEMÄHIK
Varmasti ihan hyvä kärry, itse en vaan ole löytänyt suomesta valmistajaa joka pystyisi tekemään laadukkaan kärryn joka kestää enemmän kuin kaksi vuotta käyttöä, eli ihan hinta/laatu suhdetta on tullut vertailtua. Olen viimeisen kymmenen vuoden aikana liian monta kertaa pettynyt suomalaisen valmistajan kärryihin että mulle riitti, niitä on kuitenkin tullut useampi uutena ostettua
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 04.08.2013, 08:39
ranke:n Avatar
ranke ranke ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 13.11.03
Sijainti: HELSINKI, Finland.
Viestit: 1.525
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja artsi777 Näytä viesti
Varmasti ihan hyvä kärry, itse en vaan ole löytänyt suomesta valmistajaa joka pystyisi tekemään laadukkaan kärryn joka kestää enemmän kuin kaksi vuotta käyttöä, eli ihan hinta/laatu suhdetta on tullut vertailtua. Olen viimeisen kymmenen vuoden aikana liian monta kertaa pettynyt suomalaisen valmistajan kärryihin että mulle riitti, niitä on kuitenkin tullut useampi uutena ostettua
OK. Onko sulla ollu RKK.n kärryjä?

Mikä tossa mun kärryssä nyt ekana hajoaa, olis hyvä tietää, niin osaa varautua.

TEMÄHIK

Viimeksi muokannut ranke : 04.08.2013 15:48
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
maasturin hankintaa pete4x4 Tekniikka & Jutustelu 11 12.09.2012 17:31
Maasturin hankintaa Nerd-O Tekniikka & Jutustelu 75 20.08.2012 13:49
Pajeron hankintaa.. Machist Tekniikka & Jutustelu 14 28.03.2012 17:59
Ajoalueen hankintaa Nerd-O Chit-Chat 3 20.12.2006 21:14
Iskareiden hankintaa jallu80 Tekniikka & Jutustelu 20 28.05.2006 12:02


Sivu luotu: 05:14 (GMT +2).