![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Ja yksi ohje lisää....Siis kuten jo tuossa aikaisemmin mainittiin, niin molemmat kaapelit saman pultin alle, ja sitten laturilta tulevaan + kaapeliin, mahdollisimman lähelle akkua, ISO pääsulake, siis vaikka 2-3x laturin maks virta. mutta ei mielellään yli 3x akun amppeerituntimäärä, jos lisäakku starttiakku, vapaa-ajan akussa max.2(3) x akun Ah; siis jos 60Ah starttiakku niin mielellään max 180A sulake, vaikka 110 A laturi, ja jos 180Ah akku, ja 90 A laturi niin max 270 A sulake. -> Siis nuo normaalitapauksissa SILLOIN KUN KAAPELIT ON ASIALLISEN KOKOISIA max nimellisvirtoja; ja miksi varsinkin laturin kannalta noin paljon ylimitoitusta? Siksi, että tuon sulakkeen palaminen aiheuttaa monesti suuria ongelmia... Ja tuon sulakkeen tarkoitus ei ole laturin suojaaminen, vaan akun räjähtämisen/tulipalon estäminen. Pääkytkin sitten riittävän iso; mikäli sellainen epävarmuustekijä halutaan (voi polttaa laturin, jos aukeaa/avataan koneen käydessä, taikka hapettuu ajan kanssa, jolloin syntyy ylimääräistä jännitehäviötä) Mikä laturi sinulla on tulossa 12v Lisälaturiksi ja akuksi, ja mitä käytät tuolla 12v lisä laturilla/akulla? ja paljonko tuo 12v laturi pyörii? siis kuinka paljon on välitystä? (vaikkapa kampiakselilla 17cm halkaisijainen pyörä, ja laturilla 6cm) Monet laturit, esim. ulkoisella tuulettimella olevat boschit sisäisellä säätimellä; säätävät latausjännitteen laturin sisäisesti säädettyyn: siis pitkä latausvirtajohto, vaikka pahsuhko, niin jännite voi olla liian alhainen akun lataamiseen täyteen, jos kulutusta otetaan akun + navasta... laturin + napa on oikea paikka otta sähköä laitteille, mitä käytetään koneen käydessä....
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Itse rupesin laittaan samaa systeemiä, eli 12v lisälaturi, hyllyssä oli 55a bosch ja 120ah akku takaloosteriin. Tarkoitus pelkästään jääkaappia ja mankkaa käytellä tuosta hupiakusta.
Kuinkas paksu piuha piäs laittaa väliin? ja miten laturin heräte? Tai olisko tohon nyt sitten viisainta ostaa kerralla isompi uusi laturi? |
#3
|
||||
|
||||
![]()
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
itse kytkin tällein: nasta 30 : +12v / latausvalo (3vatin lamppu mulla) ja tämä lisäakulta laturille nasta 87 : lisälaturin D+ eli heräte nasta 85 : maadoituskoriin nasta 86 : +24v virtalukosta et se herättää sen releen kun kääntää virrat pääle..voin katsoa värin jos tarvii siitä liittimestä mikä menee tuolle jännitteen säätimelle. tähän tarviit sitten 24V rele ( lisävalo rele käy) |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
akusta laturille menevälle joholle sulake akun päähän joka kestää lataus virran.
jos sulla on halpa päävirtakytkin niin vinssiä ei kannata laittaa siihen, se ei kuitenkaan kestä vinssin ottamia virtoja. muut pienemmät härvelit sitte voi laittaa päävirtakatkasian kautta jos sen laittaa.
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan! ![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]()
En tiiä miten muut on onnistunu,mutta ittellä jo kolme autoa lisättynä 12V laturi ja akut. JOKA KERTA autosta tullut 36V jännite, ja eristämällä 12V laturi omaksi järjestelmäkseen, on ollut 12 ja 24V samanaikaisesti käytössä.
Niin ja sähköä autosta on löytynyt seuraavasti: +24V -12V Älkää kysykö miksi.... Mutta lampuissa on ollu hyvät valot!!!! ![]() ![]() ![]()
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Miinusjännitettä yleismittari näyttää silloin kun mittarin + napa on akun - navassa ja miinusnapa plussassa. Miten tuosta todellakin saadaan 36 V vaatii, että kaikki akut ovat sarjassa. Mitenkään muuten ei tuo ole mahdollista.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 22.06.2013 10:17 Perustelu: Tarkennus taasen :) |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Siis Ainut, mitä pitää todella muistaa/osata noiden vanhojen Bochsilaisten kanssa: Laturin herätevirtajohtoon pitää tuoda 12v akun +navasta latauksen merkkivalohenkun kautta Releen sulkeutuvan koskettimen (navat 30 ja 87) kautta (tulihan navat/numerot oikein?) Ja k.o 24v releen toinen vetokäämin pää maihin. toinen virtalukon johtoon, mihin tulee 24v silloin, kun virta päällä. (navat 85 ja 86) Ja sitten paksulla kaapelilla laturin päävirtaliittimestä akun + napaan sulakkeen kautta, joka nimenomaan akun lähellä. Ja päävirtakytkin, mikäli semmoisen välttämättä haluaa, niin akun + navan ja sulakkeen väliin |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tuo päävirtakatkaisija muuten kannattaa tehdä sähköisesti, koska jos katkaisija on auki ja annat runtua koneelle jolloin laturi magnetoituu, niin se polttaa itsensä, kun virrat ei purkaudu mihinkään. Tähän sitten toinen rele joka on diodisuojattu ja vetää kiinni kun latauksen merkkivalolle tulee virta "takakautta" (tuliha vaikeesti selitettyä ![]() P.S. releen navat meni oikei jos 87/87a jakoa muistelit...
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Piirtäkää miule kuva, miten saadaan toi -12V ja miten se ei tule, kun on kumit käytössä...? Australialaista hyppysähköä?
__________________
RUMARACING Esla T4 |
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |