Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.06.2013, 23:34
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Ja yksi ohje lisää....


Siis kuten jo tuossa aikaisemmin mainittiin, niin molemmat kaapelit saman pultin alle, ja sitten laturilta tulevaan + kaapeliin, mahdollisimman lähelle akkua, ISO pääsulake, siis vaikka 2-3x laturin maks virta. mutta ei mielellään yli 3x akun amppeerituntimäärä, jos lisäakku starttiakku, vapaa-ajan akussa max.2(3) x akun Ah; siis jos 60Ah starttiakku niin mielellään max 180A sulake, vaikka 110 A laturi, ja jos 180Ah akku, ja 90 A laturi niin max 270 A sulake.
-> Siis nuo normaalitapauksissa SILLOIN KUN KAAPELIT ON ASIALLISEN KOKOISIA max nimellisvirtoja; ja miksi varsinkin laturin kannalta noin paljon ylimitoitusta? Siksi, että tuon sulakkeen palaminen aiheuttaa monesti suuria ongelmia... Ja tuon sulakkeen tarkoitus ei ole laturin suojaaminen, vaan akun räjähtämisen/tulipalon estäminen.

Pääkytkin sitten riittävän iso; mikäli sellainen epävarmuustekijä halutaan (voi polttaa laturin, jos aukeaa/avataan koneen käydessä, taikka hapettuu ajan kanssa, jolloin syntyy ylimääräistä jännitehäviötä)

Mikä laturi sinulla on tulossa 12v Lisälaturiksi ja akuksi, ja mitä käytät tuolla 12v lisä laturilla/akulla? ja paljonko tuo 12v laturi pyörii? siis kuinka paljon on välitystä? (vaikkapa kampiakselilla 17cm halkaisijainen pyörä, ja laturilla 6cm)

Monet laturit, esim. ulkoisella tuulettimella olevat boschit sisäisellä säätimellä; säätävät latausjännitteen laturin sisäisesti säädettyyn: siis pitkä latausvirtajohto, vaikka pahsuhko, niin jännite voi olla liian alhainen akun lataamiseen täyteen, jos kulutusta otetaan akun + navasta... laturin + napa on oikea paikka otta sähköä laitteille, mitä käytetään koneen käydessä....

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.06.2013, 05:31
Heikki L:n Avatar
Heikki L Heikki L ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.09.04
Sijainti: pornainen, Finland.
Viestit: 2.692
Perusasetus

Itse rupesin laittaan samaa systeemiä, eli 12v lisälaturi, hyllyssä oli 55a bosch ja 120ah akku takaloosteriin. Tarkoitus pelkästään jääkaappia ja mankkaa käytellä tuosta hupiakusta.
Kuinkas paksu piuha piäs laittaa väliin? ja miten laturin heräte?

Tai olisko tohon nyt sitten viisainta ostaa kerralla isompi uusi laturi?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.06.2013, 08:34
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.616
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heikki L Näytä viesti
Ja miten laturin heräte?
forums.offipalsta.com/showthread.php?t=79367
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 26.06.2013, 20:59
hojo85:n Avatar
hojo85 hojo85 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 23.02.10
Sijainti: KAJAANI
Viestit: 960
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heikki L Näytä viesti
Itse rupesin laittaan samaa systeemiä, eli 12v lisälaturi, hyllyssä oli 55a bosch ja 120ah akku takaloosteriin. Tarkoitus pelkästään jääkaappia ja mankkaa käytellä tuosta hupiakusta.
Kuinkas paksu piuha piäs laittaa väliin? ja miten laturin heräte?

Tai olisko tohon nyt sitten viisainta ostaa kerralla isompi uusi laturi?
itellä on se 80a laturi niin laturilta akulle menee 50m2 kaapeli ja sulake välissä..

itse kytkin tällein:
nasta 30 : +12v / latausvalo (3vatin lamppu mulla) ja tämä lisäakulta laturille
nasta 87 : lisälaturin D+ eli heräte
nasta 85 : maadoituskoriin
nasta 86 : +24v virtalukosta et se herättää sen releen kun kääntää virrat pääle..voin katsoa värin jos tarvii siitä liittimestä mikä menee tuolle jännitteen säätimelle. tähän tarviit sitten 24V rele ( lisävalo rele käy)
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 21.06.2013, 10:05
hojo85:n Avatar
hojo85 hojo85 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 23.02.10
Sijainti: KAJAANI
Viestit: 960
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis kuten jo tuossa aikaisemmin mainittiin, niin molemmat kaapelit saman pultin alle, ja sitten laturilta tulevaan + kaapeliin, mahdollisimman lähelle akkua, ISO pääsulake, siis vaikka 2-3x laturin maks virta. mutta ei mielellään yli 3x akun amppeerituntimäärä, jos lisäakku starttiakku, vapaa-ajan akussa max.2(3) x akun Ah; siis jos 60Ah starttiakku niin mielellään max 180A sulake, vaikka 110 A laturi, ja jos 180Ah akku, ja 90 A laturi niin max 270 A sulake.
-> Siis nuo normaalitapauksissa SILLOIN KUN KAAPELIT ON ASIALLISEN KOKOISIA max nimellisvirtoja; ja miksi varsinkin laturin kannalta noin paljon ylimitoitusta? Siksi, että tuon sulakkeen palaminen aiheuttaa monesti suuria ongelmia... Ja tuon sulakkeen tarkoitus ei ole laturin suojaaminen, vaan akun räjähtämisen/tulipalon estäminen.

Pääkytkin sitten riittävän iso; mikäli sellainen epävarmuustekijä halutaan (voi polttaa laturin, jos aukeaa/avataan koneen käydessä, taikka hapettuu ajan kanssa, jolloin syntyy ylimääräistä jännitehäviötä)

Mikä laturi sinulla on tulossa 12v Lisälaturiksi ja akuksi, ja mitä käytät tuolla 12v lisä laturilla/akulla? ja paljonko tuo 12v laturi pyörii? siis kuinka paljon on välitystä? (vaikkapa kampiakselilla 17cm halkaisijainen pyörä, ja laturilla 6cm)

Monet laturit, esim. ulkoisella tuulettimella olevat boschit sisäisellä säätimellä; säätävät latausjännitteen laturin sisäisesti säädettyyn: siis pitkä latausvirtajohto, vaikka pahsuhko, niin jännite voi olla liian alhainen akun lataamiseen täyteen, jos kulutusta otetaan akun + navasta... laturin + napa on oikea paikka otta sähköä laitteille, mitä käytetään koneen käydessä....
autoon tulee tollanen boch 80A laturi sisäisellä säätimellä ja akku on 110 A varta joka siis tulee takakonttiin. Kaapeli on 50M2 laturilta akulle. ja yks sulake löytyy ennen akkua.. vai onko se sitten parempi olla laturin lähellä? onko se sitten paha jos laittaa toisen sulakkeen laturin viereen ? päävirta katkasia tulee peräkonttiin akun viereen jota käytetään tarvittaissa.. akku tulee takavinssille ja hifi laitteille ja muille 12v tarvitseville..sulake takana on 180A riittääkö se ? se halkaisia on noin 6cm tossa laturissa ja kampiakselin pyörä on se vakio hj:in..
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 21.06.2013, 10:51
smgt:n Avatar
smgt smgt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.12
Sijainti: kajaani
Viestit: 1.696
Perusasetus

akusta laturille menevälle joholle sulake akun päähän joka kestää lataus virran.
jos sulla on halpa päävirtakytkin niin vinssiä ei kannata laittaa siihen, se ei kuitenkaan kestä vinssin ottamia virtoja.
muut pienemmät härvelit sitte voi laittaa päävirtakatkasian kautta jos sen laittaa.
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan!
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 21.06.2013, 16:43
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

En tiiä miten muut on onnistunu,mutta ittellä jo kolme autoa lisättynä 12V laturi ja akut. JOKA KERTA autosta tullut 36V jännite, ja eristämällä 12V laturi omaksi järjestelmäkseen, on ollut 12 ja 24V samanaikaisesti käytössä.

Niin ja sähköä autosta on löytynyt seuraavasti:
+24V
-12V

Älkää kysykö miksi....
Mutta lampuissa on ollu hyvät valot!!!!
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 21.06.2013, 17:19
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
En tiiä miten muut on onnistunu,mutta ittellä jo kolme autoa lisättynä 12V laturi ja akut. JOKA KERTA autosta tullut 36V jännite, ja eristämällä 12V laturi omaksi järjestelmäkseen, on ollut 12 ja 24V samanaikaisesti käytössä.

Niin ja sähköä autosta on löytynyt seuraavasti:
+24V
-12V

Älkää kysykö miksi....
Mutta lampuissa on ollu hyvät valot!!!!
Laturi maadoittuu rungon kautta. Jos maat ovat yhdessä kunnolla niin autosta on mitattavissa akun + ja - napojen väliltä se normaali n. 12 V ja akkujen + napojen välistä n. 12 V, koska hj-60:ssa on 24 V laturi.

Miinusjännitettä yleismittari näyttää silloin kun mittarin + napa on akun - navassa ja miinusnapa plussassa.

Miten tuosta todellakin saadaan 36 V vaatii, että kaikki akut ovat sarjassa. Mitenkään muuten ei tuo ole mahdollista.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.

Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 22.06.2013 10:17 Perustelu: Tarkennus taasen :)
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 21.06.2013, 21:31
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
En tiiä miten muut on onnistunu,mutta ittellä jo kolme autoa lisättynä 12V laturi ja akut. JOKA KERTA autosta tullut 36V jännite, ja eristämällä 12V laturi omaksi järjestelmäkseen, on ollut 12 ja 24V samanaikaisesti käytössä.

Niin ja sähköä autosta on löytynyt seuraavasti:
+24V
-12V

Älkää kysykö miksi....
Mutta lampuissa on ollu hyvät valot!!!!
No, et ole hyvä sähkömies...... siis itse olen tehnyt muutaman "kelluvan" laturin veneisiin yms, jolla tuo vois onnistua; mutta niilläkään ei saa aikaan ilman erikoisjärjestelyä 36 volttia....

Siis Ainut, mitä pitää todella muistaa/osata noiden vanhojen Bochsilaisten kanssa:

Laturin herätevirtajohtoon pitää tuoda 12v akun +navasta latauksen merkkivalohenkun kautta Releen sulkeutuvan koskettimen (navat 30 ja 87) kautta (tulihan navat/numerot oikein?)
Ja k.o 24v releen toinen vetokäämin pää maihin. toinen virtalukon johtoon, mihin tulee 24v silloin, kun virta päällä. (navat 85 ja 86)

Ja sitten paksulla kaapelilla laturin päävirtaliittimestä akun + napaan sulakkeen kautta, joka nimenomaan akun lähellä.
Ja päävirtakytkin, mikäli semmoisen välttämättä haluaa, niin akun + navan ja sulakkeen väliin
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 21.06.2013, 23:32
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
No, et ole hyvä sähkömies...... siis itse olen tehnyt muutaman "kelluvan" laturin veneisiin yms, jolla tuo vois onnistua; mutta niilläkään ei saa aikaan ilman erikoisjärjestelyä 36 volttia....

Siis Ainut, mitä pitää todella muistaa/osata noiden vanhojen Bochsilaisten kanssa:

Laturin herätevirtajohtoon pitää tuoda 12v akun +navasta latauksen merkkivalohenkun kautta Releen sulkeutuvan koskettimen (navat 30 ja 87) kautta (tulihan navat/numerot oikein?)
Ja k.o 24v releen toinen vetokäämin pää maihin. toinen virtalukon johtoon, mihin tulee 24v silloin, kun virta päällä. (navat 85 ja 86)

Ja sitten paksulla kaapelilla laturin päävirtaliittimestä akun + napaan sulakkeen kautta, joka nimenomaan akun lähellä.
Ja päävirtakytkin, mikäli semmoisen välttämättä haluaa, niin akun + navan ja sulakkeen väliin
Samalla tavalla ollaan merkkivalo rakennettu, mutta jostain syystä on tuo negatiivinen 12V syntynyt, ja eroon siitä on päässyt eristämällä laturin rungosta irti (kumiholkit) ja vetämällä oman 12V maan joka laitteelle 12V akulta. Sen jälkeen toiminut aina.
Tuo päävirtakatkaisija muuten kannattaa tehdä sähköisesti, koska jos katkaisija on auki ja annat runtua koneelle jolloin laturi magnetoituu, niin se polttaa itsensä, kun virrat ei purkaudu mihinkään. Tähän sitten toinen rele joka on diodisuojattu ja vetää kiinni kun latauksen merkkivalolle tulee virta "takakautta" (tuliha vaikeesti selitettyä)

P.S. releen navat meni oikei jos 87/87a jakoa muistelit...
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 22.06.2013, 00:58
Reetu:n Avatar
Reetu Reetu ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.02.05
Sijainti: Ruokolahti, Finland.
Viestit: 3.536
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Samalla tavalla ollaan merkkivalo rakennettu, mutta jostain syystä on tuo negatiivinen 12V syntynyt, ja eroon siitä on päässyt eristämällä laturin rungosta irti (kumiholkit) ja vetämällä oman 12V maan joka laitteelle 12V akulta. Sen jälkeen toiminut aina.
Tuo päävirtakatkaisija muuten kannattaa tehdä sähköisesti, koska jos katkaisija on auki ja annat runtua koneelle jolloin laturi magnetoituu, niin se polttaa itsensä, kun virrat ei purkaudu mihinkään. Tähän sitten toinen rele joka on diodisuojattu ja vetää kiinni kun latauksen merkkivalolle tulee virta "takakautta" (tuliha vaikeesti selitettyä)

P.S. releen navat meni oikei jos 87/87a jakoa muistelit...
Ottaa herätteen pääkatkaisijalta, niin ei pääse magnetoitumaan katkaisija auki.

Piirtäkää miule kuva, miten saadaan toi -12V ja miten se ei tule, kun on kumit käytössä...?

Australialaista hyppysähköä?
__________________
RUMARACING Esla T4
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 22.06.2013, 23:01
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Samalla tavalla ollaan merkkivalo rakennettu, mutta jostain syystä on tuo negatiivinen 12V syntynyt, ja eroon siitä on päässyt eristämällä laturin rungosta irti (kumiholkit) ja vetämällä oman 12V maan joka laitteelle 12V akulta. Sen jälkeen toiminut aina.
Tuo päävirtakatkaisija muuten kannattaa tehdä sähköisesti, koska jos katkaisija on auki ja annat runtua koneelle jolloin laturi magnetoituu, niin se polttaa itsensä, kun virrat ei purkaudu mihinkään. Tähän sitten toinen rele joka on diodisuojattu ja vetää kiinni kun latauksen merkkivalolle tulee virta "takakautta" (tuliha vaikeesti selitettyä)

P.S. releen navat meni oikei jos 87/87a jakoa muistelit...
Sulla on ollut plus maadoitettu laturi, mutta en vieläkään hoksaa, miten olet saanut 36v lampuille; siis jos et ole kytkenyt niitä tuon + maadoitetun "negatiivisen 12v" akun miinusnavan ja orkkis 24v + navan väliin?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit


Sivu luotu: 10:30 (GMT +2).