![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
||||
|
||||
![]() Ei taida kuitenkaan onnistua suoraan amuliinin päälle...?
|
|||
|
|||
![]()
Omat kokemukset alumiinin maalailusta on rajalliset joskin todella rumaksi menneen alumiinikuorisen kaasugrillin hiekkapuhalsin ja maalasin ulkopuolelta kuumakestomaalilla. En ole huomannut, että maali pyrkisi kuoriutumaan joskin näyttää, ettei kuumakestomaali kestä täydellisesti kuumuutta.
Jos alumiinissa voi olla rasvaa, mitä jos pesisi sen eka kuumavesipainepesurilla ja tämän jälkeen hiekkapuhaltaisi. Siihen sitten maalaus maalitehtaan maalausohjeita noudattaen. Itsellä maalaamatta jossain määrin hankalasti maalattavia filmivanereita, joista olen tehnyt mm. Hiluxiin tavaratilan ja ihan lailliset mitat täyttävän. Kokeeksi tein testin, että hioin epäkeskohiomakoneella karkeutta kylkivanereihin ja maalasin ne pensselillä Normadur 65HS:llä. Vaikka hiekkapuhaltaminen voisi olla vielä parempi maalausalusta, vaikuttaisi myös hiottu riittävän ja taidan päästä maalaamaan loputkin samaan tyyliin. Pelkkään karhentamiseen riittää melko heikkotehoinenkin hiekkapuhallus. |
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Mutta jos maajusseilta kysytään, niin miranoolilla ja punamullalla voi maalata vaikka alumiinia. ![]()
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Olen korvannut Ferrexin sillä ja käyttänyt ku tarvitaan helposti käytettävää pohjamaalia pensselillä tai vaikka sähköruiskuilla. Hiekkapuhalletulle pinnalle on tullut puolestaan Zinga: http://www.scanferro.fi/sinkki_news.asp Siitä on hyvät kokemukset varsinkin sellaisenaan käytettynä. Jos yksikomponenttituotteita maalaa kaksikomponenttimaalein, tuntuu, että homman toimiminen on kiinni kovetinmäärästä ja ehkä ilman lämpötilasta. Nopeasti kuivumalla toimii, muuten kuoriutuu ikävästi allaolevat kerrokset. Ikälopussa Mersussa on hiekkapuhalletun pinnan päällä Zinga, sitten Wurth RostStop (jota voi helpohkosti hioakin), Normadur 65HS joustava uretaanimaali pintamaalina. Onnistui ihan hyvin kun laitoin vähän yli suositusten kovetetta. Wurth RostStop:issä tuntuu olevan hyvät tartuntaominaisuudet monenlaisiin pintoihin olivatpa ne hiekkapuhallettu tai ei. |
|
|||
|
|||
![]()
Alumiinin maalaukseen en ota kantaa; kun niitä köykämiinejä on niin monta erilaista, ja ainakin noiden alumiinien/kevytmetalliseosten, mitä itse olen käpistellyt, ominaisuudet vaihtelee paljon; esim. jotkut seokset voi hitsata migillä, kun pari päivää aikaisemmin on hiottu oksidikerros pois, joissain seoksissa pinta oksidoituu varttitunnissa niin paljon että hitsaaminen alkaa tökkiä, vaikka yrittää pitää kuinka kuivana..... (siis itse olen hitsannut vain harrastehommia, ja niitäkin 25v vanhalla kempin migillä, yleismallin langalla ja puhtaalla argonilla; siis ei läheskään oikein)
Mutta tuohon Alumiini osien oikomiseen haluan lisätä; jos alkaa oikomaan pikkutarkasti; siis koputtelemaan vastetta/moskaa vasten, niin alumiini venyy paljon helpommin kuin teräspelti.... siis pelti on helposti liian iso ympäröivään kehykseen, siis alkaa "plompsahtelemaan" Tosi ALU pläkkiseppä tekee kyllä vaikka mitä.... |