Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hepsu
Nonniin, Jeeppi hakusessa ja kaksi vaihtoehtoa: Cherokee XJ vm.98-00 2.5-4.0 tai Grand Cherokee ZJ 4.0L-5.2L.
Sellainen on kysymys/pulma:
- Ajatus korottaa 2-4", kumpaan saa edullisemmin tarvittavat osat?
|
Periaatteessa ZJ, yleensä vieterit on vähän halvempia kuin kokonaiset lehtijousipakat (XJ:hin kandee EHDOTTOMASTI laittaa kokonaan uudet paikat, ei mitään "add-a-leaf:iä"). Mutta toisaalta ZJ:lläkin jos meinaa yhtään metsässä ajaa, niin vähintään alatukivarret menee molemmista päistä vaihtoon, mieluiten myös ne ylemmät. XJ:ssä tarttee vaihtaa vain edestä.
Jos XJ:hin päädyt, niin osta suosiolla 4.0 - kulutusero 2.5 litran neloseen on lopulta aika pieni, mutta kulkupuolessa eroa onkin jo sitten ihan selvästi. Kuutosella on oikeasti kiva ajaa, se nelari on vähän nuhainen. Itse ajoin joskus inttiaikana parisen tuhatta kilsaa ihan uudella vuokraamon keppivaihteisella 2.5 litraisella, ei se oikeen tuntunut kulkevan..
Lainaus:
- Katselin korotussarjoja 4x4 partsista, mutta noitakin on niin monenlaisia ja eri sisällöllä. Mikä setti on järkevä (eri autoihin toki eri sarjat)? Setin pitäisi olla hyväksytty, ettei leimalla tule sanomista.
|
Hyväksyttyjä tarttee olla vain jousien, kaikki muu on vapaasti vaihdettavissa kunhan on ko. automalliin tarkoitettu valmistajan toimesta. Hyvä setti on sellainen, jossa tulisi ainakin uudet jouset eteen & taakse, kaasuiskarit, vähintään alatukivarret (alkuperäiset hajoaa metsäkäytössä hyvin helposti), ja tuollaisella 3-4" korotuksella olisi jo syytä olla uusi panhard- tankokin.
Suuresti kyllä suosittelen parin XJ:n ja yhden ZJ:n kokemuksella, että säädettävillä ala- ja ylätukivarsilla säästyt kohtuullisella sijoituksella monelta ajettavuus- ja kestävyysongelmalta.
Lainaus:
-Mikä olisi sellanen "budjetti" versio?
|
Sellainen "budjetti" versio on huono
Lainaus:
-4" korotuksella ei vielä tule ongelmia?
|
Tulee, mutta ne on selvitettävissä.
Jos haluat kohtuu halvalla selvitä ja saada toimivan auton, niin korotat edessä blokeilla 2" tai sitten OME:n tjsp. ~2" korottavat heavy- duty etujouset, hommaat taakse OME:n jousipakat (jos XJ), tai ZJ:ssä laitat joko uudet vieterit eteen & taakse tai sitten blokeilla. Uudet säädettävät alatukivarret flex- jointeilla, (ylävarret voi vaihtaa myöhemmin), kunnon iskarit, ja panssaroit pohjasta herkät paikat. Leikkaat kaarista peltiä/ muovia niin paljon että saat riittävän isot kumit alle (=31"-33" saat soviteltua, XJ:ssä menee helpommin kun kaarissa on paremmin tilaa).
Pikkukorotuksella säästyy moneltakin probleemalta, eikä kuitenkaan menokyvyssä ole kamalaa eroa.