Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #11  
Vanha 05.03.2013, 15:25
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hepsu Näytä viesti
Nonniin, Jeeppi hakusessa ja kaksi vaihtoehtoa: Cherokee XJ vm.98-00 2.5-4.0 tai Grand Cherokee ZJ 4.0L-5.2L.

Sellainen on kysymys/pulma:

- Ajatus korottaa 2-4", kumpaan saa edullisemmin tarvittavat osat?
Periaatteessa ZJ, yleensä vieterit on vähän halvempia kuin kokonaiset lehtijousipakat (XJ:hin kandee EHDOTTOMASTI laittaa kokonaan uudet paikat, ei mitään "add-a-leaf:iä"). Mutta toisaalta ZJ:lläkin jos meinaa yhtään metsässä ajaa, niin vähintään alatukivarret menee molemmista päistä vaihtoon, mieluiten myös ne ylemmät. XJ:ssä tarttee vaihtaa vain edestä.

Jos XJ:hin päädyt, niin osta suosiolla 4.0 - kulutusero 2.5 litran neloseen on lopulta aika pieni, mutta kulkupuolessa eroa onkin jo sitten ihan selvästi. Kuutosella on oikeasti kiva ajaa, se nelari on vähän nuhainen. Itse ajoin joskus inttiaikana parisen tuhatta kilsaa ihan uudella vuokraamon keppivaihteisella 2.5 litraisella, ei se oikeen tuntunut kulkevan..

Lainaus:
- Katselin korotussarjoja 4x4 partsista, mutta noitakin on niin monenlaisia ja eri sisällöllä. Mikä setti on järkevä (eri autoihin toki eri sarjat)? Setin pitäisi olla hyväksytty, ettei leimalla tule sanomista.
Hyväksyttyjä tarttee olla vain jousien, kaikki muu on vapaasti vaihdettavissa kunhan on ko. automalliin tarkoitettu valmistajan toimesta. Hyvä setti on sellainen, jossa tulisi ainakin uudet jouset eteen & taakse, kaasuiskarit, vähintään alatukivarret (alkuperäiset hajoaa metsäkäytössä hyvin helposti), ja tuollaisella 3-4" korotuksella olisi jo syytä olla uusi panhard- tankokin.

Suuresti kyllä suosittelen parin XJ:n ja yhden ZJ:n kokemuksella, että säädettävillä ala- ja ylätukivarsilla säästyt kohtuullisella sijoituksella monelta ajettavuus- ja kestävyysongelmalta.



Lainaus:
-Mikä olisi sellanen "budjetti" versio?
Sellainen "budjetti" versio on huono

Lainaus:
-4" korotuksella ei vielä tule ongelmia?
Tulee, mutta ne on selvitettävissä.

Jos haluat kohtuu halvalla selvitä ja saada toimivan auton, niin korotat edessä blokeilla 2" tai sitten OME:n tjsp. ~2" korottavat heavy- duty etujouset, hommaat taakse OME:n jousipakat (jos XJ), tai ZJ:ssä laitat joko uudet vieterit eteen & taakse tai sitten blokeilla. Uudet säädettävät alatukivarret flex- jointeilla, (ylävarret voi vaihtaa myöhemmin), kunnon iskarit, ja panssaroit pohjasta herkät paikat. Leikkaat kaarista peltiä/ muovia niin paljon että saat riittävän isot kumit alle (=31"-33" saat soviteltua, XJ:ssä menee helpommin kun kaarissa on paremmin tilaa).

Pikkukorotuksella säästyy moneltakin probleemalta, eikä kuitenkaan menokyvyssä ole kamalaa eroa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hilux LN65 jousitusmurheita...pikaisia vastauksia toivoen. 754 Tekniikka & Jutustelu 9 17.09.2010 09:10
Taasen jeep xj kysymyksiä NORT Tekniikka & Jutustelu 2 11.12.2009 09:09
Jeep Grand Cherokee (kysymyksiä) Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 6 13.09.2008 11:40
Boorittamista (kysymyksiä/vastauksia/kuvia) SuurSyömäri Tekniikka & Jutustelu 24 23.11.2005 19:59
Jeep Wrangler kysymyksiä Tepa Tekniikka & Jutustelu 8 12.01.2004 14:13


Sivu luotu: 02:14 (GMT +2).