![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lukoperässä ei ilmeisesti ole tilaa poskilaakereiden ruuvisäädölle mutta mielestäni se olisi paljon parempi. Vaikka poskilaakerit on järeät niin niillä saisi olla esikuormaa ettei hammaskosketus siirry hampaiden kärjille kuormituksessa. Tuo krympin korvaaminen holkilla varmaan jäykistää pinionin akselia kun se pyrkii taipumaan, offikäytössä sillä voi olla merkitystä. Paras varmaan olisi ajaa laakerit sisään krympillä ja sitten shimmata jäykäksi ja 500Nm kiristys mutterille ![]() Olisi mielenkiintoista nähdä miltä hammaskosketus näyttää suurilla kuormilla, jos pokilaakeri perääntyy 0,1mm ja pinioni 0,2mm niin tuho voi olla lähellä. Itsellä on tarkoitus shimmata pinioni aavistuksen syvälle joka kompensoisi pinioninlaakerin kulumaa, sehän siellä kuluu kun pyörii kovaa. Kuormituksessakin hammaskosketus siirtyisi oikeaan suuntaan, eihän se pienellä kuormalla hajoa muutenkaan. Backlashi kans pienemmän puolelle jos helposti onnistuu shimmata 0,1-0,2mm Mietin jopa poskille 0,1 "viimeistä shimmiä" jonka voisi saada paikoilleen kuumentamalla kuori ja jäädyttämällä vetopyörästö, purettua ei välttämättä saisi ennenkuin poskilaakerit kuluu. Mulla oli lautaspyöränpuolen poskilaakerista irtoillut jo metallia mutta perä oli silti äänetön,toi puoli siellä suurimman kuormankin kantaa ja on varmaan vaurioitunut öljynpuutteesta. Etuperä on tarkoitus koota vanhoilla poskilaakereilla mutta ehkä pinionin laakerit kannattaisi vaihtaa, mietin sitä vielä.. Ajoa tulee kuitenkin muutama tuhat vuodessa ja neliveto käytössä vain maastossa. Vanhatkin vois kestää vielä satavuotta. 5.29 välityksillä oli ihan hyväksyttävä hammaskosketus vakioshimmeillä mutta pinioni hieman ulkona, nyt kokeilen 0,1 syvempään ja voi vaatia 0,2 kin. Lähellä hyvää se kuitenkin jo on. Poskilaakereiden shimmejä ei meinaa halvalla löytyä ja ajattelin hehkuttaa vanhat laakerit pehmeämmiksi ja koittaa sorvata niistä shimmit etuperään, tehdään nyt takaperä ensin valmiiksi ja mietitään sitten uudelleen. Kuoren sisäpinta oli palaneen öljyn peitossa, ilmeisesti joskus on poltettu öljynpuutteella tai pinionin kiristyksellä. Luulen että toiset ei ymmärrä mitä pinionin kiristäminen tarkoittaa, kun joku kysyy: mikä on pinionin kiristysmomentti ja saa ohjeeksi 400Nm ja että väännä metrin jatkovarrella kiinni niin joku vääntää apinanraivolla kunnes laakereilla on 10tonnia esikuormaa. Sitten 5km ajoa ja laakerit sulaa, hammaskosketus menee pieleen ja jollei leikkaa kiinni niin ajetaan välityskin pilalle. Välillä keskusteluissa näkee sellaisia kysymyksiä että parempi kun ei tekisi mitään, toisaalta tekemällähän jokainen on oppinut ja oppirahat maksanut ![]() Mielestäni laakerit kestää suuriakin kuormia, kuorma lisää kitkaa=lämpöä ja jos lämpö ehtii siirtyä laakerista pois niin kaikki hyvin. Kun lämpöä tulee enemmän kuin siirtyy pois niin lämpö tietty nousee ja lopulta nousee liikaa. 100kmh pinioni pyörii lujaa ja tuottaa paljon lämpöä, mettäpelissä tilanne ihan toinen.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. Viimeksi muokannut helmapelti : 01.03.2013 12:07 |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään / Vaihdetaan Hj 61 takajouset ja Hj 60 pakoputki walker | Häänrik | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 05.03.2013 13:40 |
Myydään Osina hj 61 ja hj 60 Nyt lähtee halvalla! | kauhanen | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 36 | 29.11.2011 10:01 |
Myydään hj 60 akselit ja hj 61 lukko murikat | jeppe__ | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 04.07.2009 14:53 |
bertan tai hj 60 vinssin asennus hj 61:seen? | OffBeast | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 13.03.2005 19:46 |