Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #6  
Vanha 01.03.2013, 11:45
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Tästä ihan offtopikkina tuli mieleen, mulle ei ole ikinä auennut miksi ihmeessä Danan akseleissa ei ole poskilaakereille noita vastaavia ruuvattavia ja lukittavia säätöholkkeja mitä löytyy juuri vaikka Toyotasta, Moparin peristä, taitaa olla GM:n tuotteissa ainakin osassa myös.. Eihän sitä shimmausta toki usein tartte tehdä, mutta on se hammaskosketuksen säätö silti niin pirusti helpompaa noilla ruuvattavilla versioilla kuin shimmien kanssa pelaaminen. Tietysti shimmeillä saa ehkä paremman.

Sitten itse aiheeseen liittyen, kait nyt Toyotan perässäkin pinionin syvyys säädetään shimmeillä, ja ainoastaan pinionin laakereiden kireys vedetään oikeaan arvoonsa krympillä?
Juu syvyys shimmataan ja laakerien esikuorma kiristetään krymppiä vasten.
Lukoperässä ei ilmeisesti ole tilaa poskilaakereiden ruuvisäädölle mutta mielestäni se olisi paljon parempi.
Vaikka poskilaakerit on järeät niin niillä saisi olla esikuormaa ettei hammaskosketus siirry hampaiden kärjille kuormituksessa. Tuo krympin korvaaminen holkilla varmaan jäykistää pinionin akselia kun se pyrkii taipumaan, offikäytössä sillä voi olla merkitystä. Paras varmaan olisi ajaa laakerit sisään krympillä ja sitten shimmata jäykäksi ja 500Nm kiristys mutterille
Olisi mielenkiintoista nähdä miltä hammaskosketus näyttää suurilla kuormilla, jos pokilaakeri perääntyy 0,1mm ja pinioni 0,2mm niin tuho voi olla lähellä.

Itsellä on tarkoitus shimmata pinioni aavistuksen syvälle joka kompensoisi pinioninlaakerin kulumaa, sehän siellä kuluu kun pyörii kovaa. Kuormituksessakin hammaskosketus siirtyisi oikeaan suuntaan, eihän se pienellä kuormalla hajoa muutenkaan.
Backlashi kans pienemmän puolelle jos helposti onnistuu shimmata 0,1-0,2mm
Mietin jopa poskille 0,1 "viimeistä shimmiä" jonka voisi saada paikoilleen kuumentamalla kuori ja jäädyttämällä vetopyörästö, purettua ei välttämättä saisi ennenkuin poskilaakerit kuluu.

Mulla oli lautaspyöränpuolen poskilaakerista irtoillut jo metallia mutta perä oli silti äänetön,toi puoli siellä suurimman kuormankin kantaa ja on varmaan vaurioitunut öljynpuutteesta.
Etuperä on tarkoitus koota vanhoilla poskilaakereilla mutta ehkä pinionin laakerit kannattaisi vaihtaa, mietin sitä vielä.. Ajoa tulee kuitenkin muutama tuhat vuodessa ja neliveto käytössä vain maastossa.
Vanhatkin vois kestää vielä satavuotta.

5.29 välityksillä oli ihan hyväksyttävä hammaskosketus vakioshimmeillä mutta pinioni hieman ulkona, nyt kokeilen 0,1 syvempään ja voi vaatia 0,2 kin. Lähellä hyvää se kuitenkin jo on.
Poskilaakereiden shimmejä ei meinaa halvalla löytyä ja ajattelin hehkuttaa vanhat laakerit pehmeämmiksi ja koittaa sorvata niistä shimmit etuperään, tehdään nyt takaperä ensin valmiiksi ja mietitään sitten uudelleen.

Kuoren sisäpinta oli palaneen öljyn peitossa, ilmeisesti joskus on poltettu öljynpuutteella tai pinionin kiristyksellä. Luulen että toiset ei ymmärrä mitä pinionin kiristäminen tarkoittaa, kun joku kysyy: mikä on pinionin kiristysmomentti ja saa ohjeeksi 400Nm ja että väännä metrin jatkovarrella kiinni niin joku vääntää apinanraivolla kunnes laakereilla on 10tonnia esikuormaa. Sitten 5km ajoa ja laakerit sulaa, hammaskosketus menee pieleen ja jollei leikkaa kiinni niin ajetaan välityskin pilalle.
Välillä keskusteluissa näkee sellaisia kysymyksiä että parempi kun ei tekisi mitään, toisaalta tekemällähän jokainen on oppinut ja oppirahat maksanut

Mielestäni laakerit kestää suuriakin kuormia, kuorma lisää kitkaa=lämpöä ja jos lämpö ehtii siirtyä laakerista pois niin kaikki hyvin. Kun lämpöä tulee enemmän kuin siirtyy pois niin lämpö tietty nousee ja lopulta nousee liikaa.
100kmh pinioni pyörii lujaa ja tuottaa paljon lämpöä, mettäpelissä tilanne ihan toinen.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.

Viimeksi muokannut helmapelti : 01.03.2013 12:07
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään / Vaihdetaan Hj 61 takajouset ja Hj 60 pakoputki walker Häänrik O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 05.03.2013 13:40
Myydään Osina hj 61 ja hj 60 Nyt lähtee halvalla! kauhanen O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 36 29.11.2011 10:01
Myydään hj 60 akselit ja hj 61 lukko murikat jeppe__ O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 04.07.2009 14:53
bertan tai hj 60 vinssin asennus hj 61:seen? OffBeast Tekniikka & Jutustelu 6 13.03.2005 19:46


Sivu luotu: 05:07 (GMT +2).