Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies
Mulla on mielessä kokeilla kuinka sujuu ajaminen jos hankin kunnollisen sähköpolkupyörän ja laitan sen latautumaan aurinkosähköllä.
Sama idea tulisi saada valjastettua suurempaan energiantarpeeseen. Energiaomavaraisuus ei muutenkaan olisi paha asia maaseudulla, jossa sähkönjakelun häiriöt teetättää ongelmia.
|
Sähköpolkupyöräilykilometrit on kyllä edullisia. Pyörät maksaa vielä melko paljon, mutta ajaminen ei oikeastaan mitään.
Mulla on työsuhdekäytössä sellainen vekotin, jolla pääsee sähköllä 40-70 km ja sitten voi jatkaa bensalla. 40 km pääsee talvella kun osa sähköstä menee kuljettajan lämpimänäpitoon, syksyllä ajelin kerran 71 km sähköllä.
Ekat 4000 km meni silleen, että polttoainekulut ( siis bensa+sähkö) putosi kolmasosaan verrattuna siihen, että olisin jatkanut aiemmalla diesel-vekottimella (vei sen 5l/100km). Sähköllä mennään siis valtaosa ajasta. Nyt on keskikulutus mittarin mukaan 2 litraa satasella, eli näin talvella tuo laite käyttää bensaa hiukkasen lämmitykseen pyörittämällä generaattoria. Lisäksi bensaa on pakko polttaa kos ei ole saanut autoa lataukseen. Ajoja on tullut n. 7700 km. Ei ole offiauto, ei kannata mennä metsään tuolla eikä siinä ole vetokoukkua, mutta kyllä sillä ihan auratuilla teillä etenee. Käyttövoimaveroa tuosta laitteesta menee aivan ihan minimaalisesti. Hankintahintahan näissä on hiukka asteikon ylälaidassa, mutta onneksi on liisarina, niin pysyy kohtuudessa. Sähköä menee paljon enemmän kotona, mutta on se paljon edullisempaa kuin bensa vaikka olisi ihan perussähkösopimus.