Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #4  
Vanha 25.08.2012, 22:29
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kessu Näytä viesti
1.kun jutuissa puhutaan että "vaihdoin sen ja sen kokoisen nestepään" niin mitä silloin on vaihdettu ja millaiseen pumppuun? (jakaja/rivi) jos on jollain selventävä kuva heittää niin kiitos!
Pummpuja tekee eniten Bosch ja siinä "perusmallit" on VE-tyyppi jakajapumpuissa ja rivipumpuista MW, M ja P tyypit. VE pumpussa yksi mäntä hoitaa 3-6 sylinterin polttoaineen ruiskutuksen ja tätä nestepään kokoa vaihtamalla saadaan lisättyä polttonesteen määrää ruiskutusaikaa muuttamatta. Liian pitkä ruiskutushan aiheuttaa savuttamista ja lämpökuormituksen rajua nousua.
Mäntien kokoja löytyy 5mm aina 16mm asti.

Rivipumpuissa jokaiselle sylinterille on oma elementti, jolloin ruiskutusmäärän nostaminen vaatii jokaisen elementin vaihtoa ja säätämistä pumppuun. säätäminen on aikaa vievää puuhaa koska elementit pitää ajoittaa ja tasata erittäin tarkasti ettei moottori saa käyntihäiriötä näistä säätövirheistä. (MikJus:n Räkytäky muuten kuulostaa aivan perseelleen perussäädetyltä pumpulta!!! ). Jos vähääkään käyt kirjastossa, niin kysyppäs kirjaa Bosch:n diesel polttoneste järjestelmistä. Niissä kerrotaan erittäin perusteellisesti ko. laitteiden toiminta ja mekaniikka.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kessu Näytä viesti
2.onko faktoihin perustuvaa että nuo pumput ovat niin pienillä välyksillä että ne kasataankin naftassa lämpölaajentumien ehkäisemiseksi? näin on väitetty.
Naftassa kasaamiseen ei ole mitään järkeä, koska käsien uittaminen löpössä/naftassa/koenesteessä ei ole pidemmän päälle terveellistä (en muista mikä aine on, mutta maksaan kertyy ja lopulta tuhoaa sen TAI aiheuttaa maksasyöpää!!! Kuului hommissa käydä 6kk välein verikokeessa "kontrollissa" ...)

Mutta välykset pumpussa on tuhannesosamillin ja 2tuhannesosaa tarkoittaa jotta osa alkaa olla loppuunkulunutta!!! Eli pidät elementin osaa kädessä, niin lämpölaajenemisen takia ei osat enään sovikkaan!!! Ja osien käsittely ilman öljyä aiheuttaa ihosta irtoavan kosteuden takia osien takertumisen yhteen jolloin taas ollaan pilattu osat ja sitämyöden pumppu....

Samat asiat muuten pätee suuttimiin!!!

Mutta rauhallisuudella ja tarkkaavaisella järkkymättömyydellä kasattuna saa nämä tiivisteettömät laitteet kylläkin kasattua ja toimimaan ihan hienosti.

Mutta aikaa ja monia "oheis"tarvikkeita saattaa kulua huomattavan kammoittavia määriä...
Siksihän tämä onkin "vain" harrastamista!
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu OM 60X ruiskutuspumpun kylkeen... pee O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 10.01.2012 17:48
Tunteeko kukaan (perämoottorin) CDI sytytyksen sielunelämää? jnu Chit-Chat 0 13.07.2011 14:45
HJ 61 ruiskutuspumpun rasia?? Mara83 Tekniikka & Jutustelu 2 26.10.2009 08:47
Isuzu trooper 2.8Td Ruiskutuspumpun säätö Rotta-Racing Tekniikka & Jutustelu 0 23.10.2007 22:19
Cruiserin B moottorin sielunelämää osa 1 mikjus Tekniikka & Jutustelu 0 14.10.2003 08:25


Sivu luotu: 19:52 (GMT +2).