Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nostokurki
Juu näin uusissa autoissa, päiväajovalojen kanssa ei saa palaa muita tuikkuja, ei edes parkit.
|
No ei todellakaan näin! Takavalot SAAVAT palaa päivävalojen kanssa tai olla palamatta, molemmat hyväksyttäviä tapoja MYÖS UUSISSA AUTOISSA.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Trafi
Liikenteessä valot aina päällä
Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajonaikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Syyskuussa 2008 voimaan tulleessa uudessa kytkentätavassa muiden valojen ei kuulu palaa huomiovalojen kanssa samanaikaisesti. Liikenneturvallisuussyistä Suomessa sallitaan myös vanha kytkentä, missä takavalot palavat huomiovalojen yhteydessä, myös kaikissa uusissa autoissa. Valojen käyttöä koskevat säännöt annetaan tieliikennelaissa.
Uusissa autoissa pakolliset huomiovalaisimet on varustettava automatiikalla, joka sytyttää ne aina moottorin käynnistyksen yhteydessä.
Uusia yleensä LED-polttimoilla toteutettuja huomiovaloja nimitetään usein päiväajovaloiksi niiden englanninkielisen nimen "daytime running lights" takia. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään uusi valaisintyyppi vaan uusi kutsumanimi 1970-luvun lopulla käytöönotetuille vapaaehtoisille valaisimille. Kyseisten valaisimien tulee olla hyväksytty E-säännön 87 mukaisesti. Huomiovalojen tunnus hyväksyntämerkinnässä on RL.
|
Lähde:
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/...man_valaisimia
Mä kyllä ymmärrän näitä parkit päällä tai pimeänä ajavia, siis keskellä kirkasta kesäpäivää. Suotta kärvennetään umpiot sameiksi kesäkuumalla, kun niitä voisi säästää syksyn sateillekin. Nykyiset xenon-valot himmenee yllättävän nopeasti. Huomiovalot/päiväajovalot siis hyvä keksintö, vaikka mielestäni pärjättäisiin ilmankin (ajovalopakkoa) kuten valtaosa muusta maailmasta pärjää. Ajovaloja polttaessa ei esim. etuvilkkuja tahdo erottaa niin selvästi suoraan edestä aika usean automallin kohdalla.
Mutta näitä taukkeja en ymmärrä, pitäis kortti ottaa pois, jotka sitten ajelevat motarilla pimeellä pelkillä päiväajoledeillä, perse pimeenä. Muutaman kerran nähnyt menon jatkuvan jopa katulamppujen loppuessa ja siis aivan säkkipimeällä.

Mitähän siellä kabiinissa tuumataan, ei siellä montaa aivosolua autoa käske. Siitä jos edellä oleva auto katoaa liian kauas horisonttiin niin jokohan sitten raksuttais että oliskohan tässä tötterössä ajovalotkin... Huoh.
Loppukevennys: Egyptissä joskus vuosia sitten käydessä se vasta valojen käyttö kortilla oli; päivällä tietty ilman valoja, illallakin, yöllä sitten vähän parkkia päälle ja vasta säkkipimeässä ajovaloja päälle ja heti yhtään katuvaloja näkyessä takasin parkeille. Ja pimeällä tiellä vastaantullessa pudotettiin parkeille häikäistymisen välttämiseksi.