Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76
Ei tee mitään jännitepiikkejä, ei ainakaan kovin isoja, verrattuna esim. strattimoottoriin.
Ja tuo diodisilta laturiin: Itse asiassa laturissahan on jo toiselle akulle diodisilta, lisätään vaan positiiviset diodit hupiakulle.
Oikeassa olet. Ajattelin vain, että jos ei halua alkaa purkamaan koko laturin päätyä ja korvaamaan sinne isoja diodeja, ne tarttee jäähdytyslevyn jne.
Mutta: tuolla kytkennällä lataa molempia akkuja yhtä aikaa, tosin ei tuo erotusrele tilanteeseen paljoakaan parannusta tee. Juuri näin
Ja sitten vielä erotusreleen kytkentään: suosittelen kytkemään ison sulakkeen kautta suoraan laturin ulostuloon, ei starttiakun + napaan.
(Laturistahan se sähkö tulee, ei akusta!)
|
Hiukka jatkaisin oivallista vastausta.
Nuo piikit löytyvät kun mittaa, mutta eivät välttämättä aiheuta ongelmaa. Tän piikkijutun takia jotkut autovalmistajat kieltää apuakkustartin.
Niitten diodien etu on siinä, että ei tartte mitään kytkintä käännellä ja lataa varmasti kumpaakin, tosin enemmän sitä, joka on tyhjempi. Jää myös kaikki mekaanisen releen rimpulat pois. Tolla 19 eurolla jos saa hyvän laitteen, niin onnittelen hyvästä ostoksista.
Piuha kannattaa toisiaan laittaa laturiin ja suojata sulakkeella- sähköpalo ei sammu kuin katkaisemalla piiristä virrat.