![]() |
hupiakun erotus startti akusta?
moi!
Biltema myy ko relettä http://biltema.se/Documents/manualer/25/25-230_man.pdf onko porukoilla kokemusta releen käytöstä? Ajatus oli erottaa startti jääkaappui-gps-radio akusta! //Janne |
ei tietoa varsinaiseen kysymykseen, mutta tuolla jutustelua vastaavasta asiasta:
http://forums.offipalsta.com/showthr...ght=erotusrele |
diodijako olisi paras
tuollainen kytkentäloota aiheuttaa ison jännitepiikin katkaistessaan virran jos tuota piikkiä ei ole vaimennettu. Piikki tuhoaa elektroniikkaa. Sama piikki tulee kun irrotetaan ulkoinem apuakku. Paras tapa erottaa akut on käyttää diodisiltaa suoraan laturissa. Voipi olla, että ei löydy vakiona kaikkiin autoihin ja vaatii vielä laturin latausjännitteen noston kumoamaan diodin 0,6 V jännitehäviön. Käytössä veneissä yleisesti.:)
|
Lainaus:
//Janne |
Lainaus:
Ja tuo diodisilta laturiin: Itse asiassa laturissahan on jo toiselle akulle diodisilta, lisätään vaan positiiviset diodit hupiakulle. Mutta: tuolla kytkennällä lataa molempia akkuja yhtä aikaa, tosin ei tuo erotusrele tilanteeseen paljoakaan parannusta tee. Ja sitten vielä erotusreleen kytkentään: suosittelen kytkemään ison sulakkeen kautta suoraan laturin ulostuloon, ei starttiakun + napaan. (Laturistahan se sähkö tulee, ei akusta!) |
Lainaus:
Nuo piikit löytyvät kun mittaa, mutta eivät välttämättä aiheuta ongelmaa. Tän piikkijutun takia jotkut autovalmistajat kieltää apuakkustartin. Niitten diodien etu on siinä, että ei tartte mitään kytkintä käännellä ja lataa varmasti kumpaakin, tosin enemmän sitä, joka on tyhjempi. Jää myös kaikki mekaanisen releen rimpulat pois. Tolla 19 eurolla jos saa hyvän laitteen, niin onnittelen hyvästä ostoksista. Piuha kannattaa toisiaan laittaa laturiin ja suojata sulakkeella- sähköpalo ei sammu kuin katkaisemalla piiristä virrat.:) |
Aika samannäköinen kun toi kahalta ostettu vähän kalliimpi kalu, toimii ok ja tuskin mitään semmosta piikkiä antaa et mitään vanhasta hdj:stä tappais, enempi uusien vehkeiden ongelmia.
No joka tapauksessa ollut omassa autossa jo 20 tkm kiinni ja toimii samanlainen keksintö. |
Lainaus:
Noita kovempia jännitepiikkejä syntyy jo pelkästä startin solenoidista kuin akun irroituksesta, ja siinäkin se kovin piikki tulee siitä jos siellä on solenoidi kytkentä, ja jos se jännittää niin siitä selviää kondensaattorilla.Ja startin solkun käämi on maadoitettu toisesta päästään sinne startin roottoriin eli ne jännitepiikit häviää sinne... En tiiä mutta luulisin että nyky normi-ihmisen kädettömyys on suurempi syy sille apukäynnistyksen kieltämiselle kuin jännitepiikit. Ja tietysti se että joissain autoissa jos akku menee tyhjiin / kengät irroitetaan, menee compuutteri johonkin fatal error tilaan , eli jos akku on männynnää tyhjäksi ,ei siitä virrasta ole mitään hyötyä kun joka tapauksessa bitti on jossain poikittain. Tai sitten jotain,en tiiä perhana.... |
Sivu luotu: 00:43 (GMT +2). |