Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   hupiakun erotus startti akusta? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=97193)

lacrits68 09.05.2012 13:16

hupiakun erotus startti akusta?
 
moi!

Biltema myy ko relettä

http://biltema.se/Documents/manualer/25/25-230_man.pdf

onko porukoilla kokemusta releen käytöstä? Ajatus oli erottaa startti jääkaappui-gps-radio akusta!

//Janne

pee 09.05.2012 13:26

ei tietoa varsinaiseen kysymykseen, mutta tuolla jutustelua vastaavasta asiasta:

http://forums.offipalsta.com/showthr...ght=erotusrele

Porvoon Hilma 09.05.2012 14:21

diodijako olisi paras
 
tuollainen kytkentäloota aiheuttaa ison jännitepiikin katkaistessaan virran jos tuota piikkiä ei ole vaimennettu. Piikki tuhoaa elektroniikkaa. Sama piikki tulee kun irrotetaan ulkoinem apuakku. Paras tapa erottaa akut on käyttää diodisiltaa suoraan laturissa. Voipi olla, että ei löydy vakiona kaikkiin autoihin ja vaatii vielä laturin latausjännitteen noston kumoamaan diodin 0,6 V jännitehäviön. Käytössä veneissä yleisesti.:)

lacrits68 09.05.2012 16:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 879994)
ei tietoa varsinaiseen kysymykseen, mutta tuolla jutustelua vastaavasta asiasta:

http://forums.offipalsta.com/showthr...ght=erotusrele

Just näin! Kiitokset linkistä...om pää ei löytänyt hausta oikeita kirjaimin! ;)

//Janne

BJ-40/76 09.05.2012 17:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma (Viesti 880004)
tuollainen kytkentäloota aiheuttaa ison jännitepiikin katkaistessaan virran jos tuota piikkiä ei ole vaimennettu. Piikki tuhoaa elektroniikkaa. Sama piikki tulee kun irrotetaan ulkoinem apuakku. Paras tapa erottaa akut on käyttää diodisiltaa suoraan laturissa. Voipi olla, että ei löydy vakiona kaikkiin autoihin ja vaatii vielä laturin latausjännitteen noston kumoamaan diodin 0,6 V jännitehäviön. Käytössä veneissä yleisesti.:)

Ei tee mitään jännitepiikkejä, ei ainakaan kovin isoja, verrattuna esim. strattimoottoriin.

Ja tuo diodisilta laturiin: Itse asiassa laturissahan on jo toiselle akulle diodisilta, lisätään vaan positiiviset diodit hupiakulle.
Mutta: tuolla kytkennällä lataa molempia akkuja yhtä aikaa, tosin ei tuo erotusrele tilanteeseen paljoakaan parannusta tee.

Ja sitten vielä erotusreleen kytkentään: suosittelen kytkemään ison sulakkeen kautta suoraan laturin ulostuloon, ei starttiakun + napaan.
(Laturistahan se sähkö tulee, ei akusta!)

Porvoon Hilma 09.05.2012 20:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 880048)
Ei tee mitään jännitepiikkejä, ei ainakaan kovin isoja, verrattuna esim. strattimoottoriin.

Ja tuo diodisilta laturiin: Itse asiassa laturissahan on jo toiselle akulle diodisilta, lisätään vaan positiiviset diodit hupiakulle.

Oikeassa olet. Ajattelin vain, että jos ei halua alkaa purkamaan koko laturin päätyä ja korvaamaan sinne isoja diodeja, ne tarttee jäähdytyslevyn jne.

Mutta: tuolla kytkennällä lataa molempia akkuja yhtä aikaa, tosin ei tuo erotusrele tilanteeseen paljoakaan parannusta tee. Juuri näin

Ja sitten vielä erotusreleen kytkentään: suosittelen kytkemään ison sulakkeen kautta suoraan laturin ulostuloon, ei starttiakun + napaan.
(Laturistahan se sähkö tulee, ei akusta!)

Hiukka jatkaisin oivallista vastausta.

Nuo piikit löytyvät kun mittaa, mutta eivät välttämättä aiheuta ongelmaa. Tän piikkijutun takia jotkut autovalmistajat kieltää apuakkustartin.

Niitten diodien etu on siinä, että ei tartte mitään kytkintä käännellä ja lataa varmasti kumpaakin, tosin enemmän sitä, joka on tyhjempi. Jää myös kaikki mekaanisen releen rimpulat pois. Tolla 19 eurolla jos saa hyvän laitteen, niin onnittelen hyvästä ostoksista.

Piuha kannattaa toisiaan laittaa laturiin ja suojata sulakkeella- sähköpalo ei sammu kuin katkaisemalla piiristä virrat.:)

bj45lava 09.05.2012 20:54

Aika samannäköinen kun toi kahalta ostettu vähän kalliimpi kalu, toimii ok ja tuskin mitään semmosta piikkiä antaa et mitään vanhasta hdj:stä tappais, enempi uusien vehkeiden ongelmia.

No joka tapauksessa ollut omassa autossa jo 20 tkm kiinni ja toimii samanlainen keksintö.

Bj Andy 10.05.2012 06:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma (Viesti 880114)
Hiukka jatkaisin oivallista vastausta.

Nuo piikit löytyvät kun mittaa, mutta eivät välttämättä aiheuta ongelmaa. Tän piikkijutun takia jotkut autovalmistajat kieltää apuakkustartin.

Niitten diodien etu on siinä, että ei tartte mitään kytkintä käännellä ja lataa varmasti kumpaakin, tosin enemmän sitä, joka on tyhjempi. Jää myös kaikki mekaanisen releen rimpulat pois. Tolla 19 eurolla jos saa hyvän laitteen, niin onnittelen hyvästä ostoksista.

Piuha kannattaa toisiaan laittaa laturiin ja suojata sulakkeella- sähköpalo ei sammu kuin katkaisemalla piiristä virrat.:)

Siis tuo diodi kytkentä vaatii jo sitten diodit molemmilla akuille. Tai sitten jos vaan se starttiakku erotetaan niin hemmetin jämyt diodit että ne kestää mahollisen starttivirran.

Noita kovempia jännitepiikkejä syntyy jo pelkästä startin solenoidista kuin akun irroituksesta, ja siinäkin se kovin piikki tulee siitä jos siellä on solenoidi kytkentä, ja jos se jännittää niin siitä selviää kondensaattorilla.Ja startin solkun käämi on maadoitettu toisesta päästään sinne startin roottoriin eli ne jännitepiikit häviää sinne...

En tiiä mutta luulisin että nyky normi-ihmisen kädettömyys on suurempi syy sille apukäynnistyksen kieltämiselle kuin jännitepiikit. Ja tietysti se että joissain autoissa jos akku menee tyhjiin / kengät irroitetaan, menee compuutteri johonkin fatal error tilaan , eli jos akku on männynnää tyhjäksi ,ei siitä virrasta ole mitään hyötyä kun joka tapauksessa bitti on jossain poikittain.

Tai sitten jotain,en tiiä perhana....


Sivu luotu: 00:43 (GMT +2).