Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mise
Ohje kulmakiristyksestä ei mitenkään välttämättä tarkoita että ruuvi on suunniteltu venymään plastisesti eli pysyvästi. Suorittamalla ruuvin loppukiristys kulman eikä momentin mukaan vähennetään kitkan vaihtelun vaikutusta ruuvin esikiristysvoimaan. Sitä siis harrastetaan myös "normaaleissa" elastisiksi tarkoitetuissa ruuviliitoksissa, joissa ruuveihin ei ole tarkoitus tulla pysyvää venymää.
Eli kiristysohjeen antaminen asteina ei välttämättä tarkoita että kyseessä olisi kertakäyttöinen ns. "venymäruuvi".
Kyyninen disclaimer:
Tämä kommentti perustuu tietoon yleisestä koneenrakennuksesta ja kierteen mekaniikasta. Autopuolella asiat perustetaan yleensä uskomuksiin ja markkinointihypeen, joihin en ota kantaa.
|
No mitä joutunu noita auton pultteja momenttii vetelee niin Lähes poikkeuksetta kulmaan vedettävät pultit on "kertakäyttösiä" valmistajan ohjeiden mukaan.
Juu voitelu vaikuttaa tietty pultin vetoon eri momentilla. siks arp taitaa ilmottaa eri momentit arp moly mäskin kanssa kun moottoriöljyllä vedettäessä.
Ootsä kuitenkin samaa mieltä että momenttiin vedettävä ruuvi ei voi olla kertis?