Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #18  
Vanha 27.10.2010, 00:58
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja

Rekisteröimätön;707441

Pari lataukseen liittyvää siaa (pätee kaikkiin akkuihin):

- kahta tai useampaa akkua käytettäessä virta EI jakaudu tasan akkujen välille

12V akkujen rinnankytkennästä omakohtaisia kokemuksia:

Tein viime kesänä tuttavan mökille aurinkokennojärjestelmän uusilla osilla.
Sinne tuli kahdet paneelit, 2x 140Ah laatuakkuja (a* jotain n. 350,-/kpl),
invertterikäytöt sunmuut herkut.

Koko laitos kytkettiin 12V järjestelmäksi, eli akut ja paneelit kytkettiin rinnakkain.

Kytkin akut "kuten aina ennenkin", eli paksuilla 50mm^2 kaapeleilla plussat yhteen ja miinukset yhteen.
Lataussäätimeltä tuli akustolle 4mm^2 johdot. Kytkin nämä johdot lähimmän akun napoihin.

Valmista asennusta tarkastaessani ja mittaillessani tein sellaisen huomion,
että tehtaan ohjeet käskevät kytkemään lataussäätimeltä tulevan plussan ensimmäisen akun + napaan ja miinus kytketäänkin sen jälkimmäisen akun - napaan.
Eli "ristikkäin".

Mittaamalla tarkistin molemmat kytkentävaihtoehdot, ja kyllä se oli vanhan jäärän nöyrästi uskottava,
että vasta tuon latausjohtojen "ristiin" kytkennän jälkeen molempiin akkuihin meni tasan saman verran latausvirtaa (luokkaa 8A).
Autokäytössä tuo akkujen epätasainen lataantuminen vielä korostuu paremmin, koska lataus- ja kuormitusvirrat ovat moninkertaisia.

Jokainen voi tästä vetää omat johtopäätöksensä akkujen rinnankytkentöjen suhteen...

Just viikonloppuna vaihdoin 24V Patrollista akut keskenään, koska huomasin akun tirkistysreiästä ihan selkeän värieron.
24V puolen akku oli ihan kirkkaan vihreällä ja maadoituspuolen akku oli melkein mustana.

Vanhassa Patrollissa on sellainen tehtaan moka, että sulakkeita 3 ja 4 syötetään 12V puolen akusta suoraan releen välityksellä (ei ole jännitteenalentajaa).
Vaikka kojetaulun virrat on pieniä, mutta sitä on kuitenkin senverran paljon,
että akkujen kuormitus- ja latausvirrat ovat epätasaisia.
Ajattelin muutenkin muuttaa nekin johdot jännitteenalentimen perään siinä samalla kertaa, kun rakentelen tuon auran sähköhydrauliikkasysteemin kuntoon.
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Läppärin akuista vepele Chit-Chat 9 19.05.2008 09:07
akuista, taas -sami- Tekniikka & Jutustelu 63 19.04.2006 19:15


Sivu luotu: 17:08 (GMT +2).