
Idea tuokin.
Viikon verran on tullut googletettua asiaan liittyvää ja vähän vierestäkin. Tietoa löytyy, mutta osan tulkitseminen on tuottanut vaikeuksia. Tämä meidän hanke kun ei vastaa kovinkaan paljoa Suomen muita moottoriratoja. Oikeuden päätöksiä ja ministeriön yhteenvetoja moottoriradoille myönnetyistä luvista ja niiden ympäristövaikutuksista. Jo on ollut iltalukemista.
AKK:n nettisivut on myös tulleet tutuiksi. Se, pitäisikö tämä sitoa täysin AKK:n alaisuuteen, "talutusnuoraan", on myös pähkinä purtavaksi. Ehkä yritetään ensin täysin omin avuin ja rukoillaan apua vasta sitten kun oma älli ei enää riitä.
Mulla on jo nyt tulostettuna melkoinen pinkka paperia liitettäväksi lupahakemukseemme. Tuolla kaupungin päättävissä elimissä kun eivät juurikaan tästä off roadista mitään tiedä, olen nähnyt aiheelliseksi informoida heitä sen asian suhteen. Ei sitten ainakaan tiedon puute vaivaa, kun kokouksessaan luvan myöntämisestä päättävät.
Keskiviikkona on aika sovittuna ympäristösihteerin pakeille. Kysyn vielä muutaman kysymyksen ja yritän neuvotella desibelirajoista. Se 60 db on kyllä ihan yleinen Vaasan hallinto-oikeuden vahvistama maksimi melumäärä moottoriradoille. KHO ei ole tätä päätöstä kumonnut kertaakaan. Mittaustapa tapahtuu ilmeisesti melualueen vaikutuspiirissä olevan rakennuksen julkisivun vierestä.
Meidän tapauksessa lähin asuinrakennus on nippa nappa 100 metrin päässä radasta. Jos maksimi db suoraan pakoputken päästä AKK:n sääntöjen mukaan mitattuna saa olla max 110 db niin mitä se mittari näyttää tämän lähimmän naapuritalon kuistin pielessä? Ei saa näyttää kuin hetkellisesti maksimissaan 60 db. Tämä on ihan faktaa, ei fiktiota. Luin tänään riittävän laillista ministeriön laatimaa tekstiä.
Mutta me voimme vedota radan erittäin vähäiseen käyttöön ja määrätä myös kellonajat sopiviksi ja yrittää sen ansiosta saada unlimited rajat. (Haemme käyttölupaa viidelle päivälle vuodessa joista osa on kilpailuja ja osa muita teemapäiviä. Vuoden muina päivinä radalla ei ajeta, korkeintaan suoritetaan korjaustöitä ja testiajoja.) Tällaisiakin ympäristölupa päätöksiä Suomesta löytyy useita. Loppuviimeksi kuulemma nämä Suomessa myönnetyt luvat ovat muutenkin hyvin ristiriitaisia. Paikalliset päättäjät voivat tehdä omia ratkaisujaan ja aina niistä ei valiteta.
Meiltä vaaditaan muutenkin hieman normaalia enemmän vakuutteluja ja selvityksiä, koska hakijana on yksityinen henkilö omissa nimissään. Normaalisti vastaavat hankkeet ovat yhdistysten, seurojen tai yritysten vetämiä. Näiden viranomaisvalvonta on helpompaa kuin tällaisen yksityisen jonka ei välttämättä tarvitse kuulua minkään kattojärjestön alaisuuteen.
Loppuviikon illat menevätkin mukavasti vastineita laatiessa. Niin ja pari naapuria on nähnyt paljon vaivaa yrittäessään saada tätä kaiken huolestuneinta ison muistuksen tehnyttä perhettä tulemaan hieman vastaan. Nyt ei kuulemma tämä meidän hanke ole enää niin iso mörkö. Me emme olisi välittäneet tällaisesta avusta mutta se on nyt myöhäistä. Me haluamme mieluummin edetä heidän suhteensa virallisia teitä, kun kerran tällainen vahinko on jo kerran päässyt tapahtumaan.