Talvella vaihdoin takaperään öljyt ja vanhoja ulos valuttaessa mönjä oikeen kasaantui astian pohjalle. No ajattelin että kylmän ilman tepposia. Vettähän siellä myös oli varmasti seassa kun silloin muistaakseni väri hieman harmaa.
No nyt sitten helatorstain venäjän safarin jälkeen (noin 700km ajoa) kotipihaan saapuessa tsekkasin auton alle ja pinionin stefasta oli ruiskunut öljyä pitkin pohjaa. Pinionissa tuntui myös melkoinen klappi. Perä oli huomattavan kuuma mutta ajossa en huomannut mitään oireita paitsi hieman nylkyttävän liikkeellelähdön joka varmaan johtui suuresta klapista pinionin laakereissa ja välityksessä. Arbin "holkkikin" oli kairannut stefojen kohdalle melkoset urat mutta en tiedä onko se normaalia vai johtuuko voitelun puutteesta. No ei muuta kun öljyt ulos ja sitä olikin vielä runsaasti jäljellä. Melko mustaa ja jopa yli 20 asteen lämpötilassa melko paksua tervaa. Laakerit ja varsinkin välitykset oli kulunut ihan silmin nähden. Öljy haisi todella palaneelle. Onko tämä vain yksinkertaisesti öljyn, veden ja ylikuumenemisen aiheuttama ilmiö että öljy menee ihan tervaksi. Öljyt oli vaihdettu juuri ennen reissua (teboilin 80w-90 hypoid). Takavetarin stefat näytti olevan hieman rikki joten sieltä sitä vettä on tainnut mennä sisään. Takavetarin laipoissa ei ollut myöskään mitään tiivistettä tai tiivisteliimaa. Täytyy vaan nämä kaikki epäkohdat käydä läpi ettei vastaava satu uudelleen. Taidanpa tästä lähtien tehdän öljyn laadun tarkistuksen ennen pitkiä paluumatkoja tai jopa vaihtaa jo maastossa uudet öljyt sisään.