Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #17  
Vanha 01.05.2010, 10:17
MK MK ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.03.03
Sijainti: Vantaa, Finland.
Viestit: 1.337
Perusasetus

Mulla oli aluksi Range + traileri jolla kuljetin BJ:tä. Bensaa paloi semmonen 20l/ 100 km ja talvella oli tosi huono vetää vaikka oli nastat sekä rangessa että kärryssä. Sitten kun tuli BJ:hin isompaa rengasta ja leveempää akselia niin piti alkaa miettimään isompaa kuljetuspeliä. Kivisen kanssa sitten hommattiin Iveco 79-14 jossa oli kantavuus jotain 4-5 t ja siina oli iso lava ja perälautanostin. Toi perälautanostin toimi hyvin ramppina eli sai auton nopeesti kyytiin. Iveco oli aika iso nurkissa pyörimiseen ja ohjaamokin oli pieni eli sinne ei mahtunut kun ukot kyytiin. Iveco vaihtui sitten 609 mersuun miehistöhytillä ja pieni nostin oli lavalla. Ton kokoseen peliin mahtuu hyvin työkalut ym varaosat kyytiin sisälle. Lava ja kantavuus oli just passeli BJ:lle, isompaa/painavampaa autoa ei oikein pysty laillisesti kuskaa. Ton kokoisella kuorkilla pystyy ajelee ihan hyvin normaalissakin liikenteessä. Mahtuu parkkiruutuun just. Ja jos on vähänkin muutakin käyttöä kun auton kuskausta niin kannattaa ehdottomasti hommaa kuorkki. Itelläkin säästy aika mukavasti kuljetuskuluja talon rakennuksessa kun itse kuskasin melkein kaikki tarvittavat kamat.

Nyt on sit alla 814 mersu nelivedolla ja tietty miehistöhytti ja hiab. Tommonen takavetoinen pikkukuorkki on talvella tyhjänä aika helposti kiinni niin päivitettiin nelivetoiseksi kuljetuspelikin

Kulut noissa olleet aika samoja kuin noissa aikaisemmissa vastauksissa. Bonukset kun on 70% niin vakuutusmaksut on ihan kohtalaisia ja kulutus Ivecolla oli noin 20l/100km ja 609 mersulla 12l/100km ja 814 näyttäis ottavan noin 15l/100km.

Missään noista ei ole kyllä ollut mitään nopeuden rajoittimia, piirturit oli kaikissa ja niissä on käytetty kiekkoa mutta katsastuksessa ei ole tarvinnut esittää mitään todistuksia piirturin huollosta ym. Nosturin tarkastuksistakaan ei ole yksityiskäytössä kyselty. Nestejarrut ollut kaikissa eli katsastus edullisempi. Ivecossa ja 814 mersussa on paineilmatehostetut jarrut eli jos tarvii paineilmaa esim renkaan täyttöön niin sitä saa adapterilla säiliön liittimestä.

Kannattaa sitten myös miettiä korjausmahdollisuuksia. Pientä kuormuria just nostelee normaalilla hallitunkilla ja pystyy korjailemaan perustyökaluilla.

Tossapa pientä tarinaa. Itse suosittelen siis kuormuria varsinkin jos on joskus muutakin kuljetettavaa.

Viimeksi muokannut MK : 01.05.2010 10:22
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Järkevin tapa Hiluxin etukardaanin kunnostamiseen? Morjenz Tekniikka & Jutustelu 14 23.01.2009 09:03
Järkevin tapa korottaa patukkaa knockout Tekniikka & Jutustelu 23 28.04.2008 19:36
Oikea tapa laskea mäki Ex_inkkari Tekniikka & Jutustelu 16 31.03.2005 16:13
Mikä paras tapa hakee korkoo(ei pankista) mikkot Tekniikka & Jutustelu 15 22.03.2005 16:45
Itsemurhista paras tapa... MiCA Health 0 21.10.2002 01:39


Sivu luotu: 15:23 (GMT +2).