Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #12  
Vanha 02.01.2010, 08:17
Imperio:n Avatar
Imperio Imperio ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 23.09.09
Sijainti: Siilinjärvi, Savon sytämmessä.
Viestit: 264
Perusasetus

Tuossa eilen rapelopäivänä oli aikaa plärätä nuita mitsun esitteitä ja nettiä. Pistää mietityttämään että vaihtaisiko etu- ja takaperät niihin 4.875 välityksellä oleviin, mitkä löytyy mm. pitkistä Pajeroista. Tai laittaisko sen kitkahärvelin tuonne nykyiseen perään, mikäli se sinne käy. Se nyt on selvää että joku edullinen ratkaisu lukon suhteen on löydettävä. Kemppiläinen ei ole sitten vaihtoehto
Yllätys oli itsellekkin ettei tuolla perässä ole sitä kitkalukkoa. Noh, tuontipelit on tuontipeliä. Aina arvoituksia vaikka tyytyväinen nuihin saksan tuonteihin olen ollutkin. Tuo on 3. saksantuontiauto minulla...

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja http://www.offroadpaja.fi/valityssuhteet.htm
Kokonaisvälityssuhteen muodostuminen

Kokonaisvälityssuhde muodostuu seuraavista osista:

Vaihteiston välityssuhde valitulla vaihteella
Jakovaihteiston välityssuhde hidas/nopea
Perävälitys
Rengaskoko välillisesti (muuttaa vetoakselin pyörimisnopeuden eteenpäin vieväksi liikkeeksi)
Hitain (suurin) kokonaisvälityssuhde tulisi olla riittävän suuri, yleensä 40 ja suuremmat ovat riittäviä suomalaiseen maastoon. Jos ykkösvaihteen välityssuhde on 3.585, jakovaihteiston hitaan alueen 3.32 ja perävälitys 3.54, on suurin kokonaisvälityssuhde näiden tulo: 3.585 x 3.32 x 3.54 = 42.1

Nopein (pienin) kokonaisvälityssuhde tulee olla sopiva maantieominaisuuksia ajatellen: Moottorin kierrosluvun tulee olla sopivan alhainen, mutta sen vääntömomentin tulee voittaa ajovastukset (ilmanvastus ja vierintävastus). Liian harva välitys aiheuttaa tarvetta vaihtaa pienemmälle vaihteelle ja liian tiheä korkean moottorin kierrosluvun ja rajoitetun huippunopeuden. Jos viitosvaihteen välitys on 0.8314, jakovaihteiston nopean alueen 1.667 ja perävälitys 3.54, on pienin kokonaisvälityssuhde 4.91
Nyt kun otetaan esitteistä kaivetut lukemat peliin:
Perävälitys 4.625
Jakolaatikon välitys H 1.000 ja L 1.925
1. vaihteen välitys 3.918 (isolaatikko)
5. vaihteen välitys 0.829 (isolaatikko)

eli 4.625x1.925x3.918 saadaan kokonaisvälitykseksi 1:34.88

Perät jos vaihtaisi 4.875 välityksellä oleviin niin kokonaisvälitykseksi tulisi 1:36.77 eli päästäisiin hitaammin ryömimään.

Vastaavasti nopealla alueella 5. vaihteen kokonaisvälitys muuttuisi nykyisestä 1:3.83 -> 1:4.04. Huippunopeushan siinä tietty tippuu mutta eihän tuo mikään ralliauto ole muutenkaan

Oonko minä ihan metsässä näitten ajatusteni kanssa ? Parempiakin ehdotuksia otetaan vastaan.
__________________
Ne tekköö jotka ossoo. Jotka ee ossoo, ne arvostelloo. Liika vaahti vuan harmittaa kun suap kulukee vähemmän aekoo ku hittaammat. Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin.
http://imperio.1g.fi
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään / Vaihdetaan MITSUBISHI PAJERO 2.8 VM-98 "ILMASTOITU" Rekisteröimätön O/M/V Ajoneuvot 1 04.04.2009 18:06
Myydään myydään pajero 2.8 vm-98 "ilmastoitu" MYÖS VAIHTO Rekisteröimätön O/M/V Ajoneuvot 2 09.02.2009 11:17
Myydään MITSUBISHI PAJERO 2.8 VM-98 "ILMASTOITU" REKISTERÖIMÄTÖN O/M/V Ajoneuvot 2 14.12.2008 21:25
Myydään Mitsubishi Pajero "halpa" Rekisteröimätön O/M/V Ajoneuvot 1 08.07.2008 22:17


Sivu luotu: 15:53 (GMT +2).