Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy
Joo nyt kun uudestaan asiaa muistelee,ja hieman googlettaa,niin kyllä se niin päin olikin että se turbiini on ennen kytkintä,ainakin jossain versiossa.
Esim. http://koti.mbnet.fi/latema/voimansiirto.pdf Löytyy periaate kuvia.
Mitenköhän se oli Rasissa toteutettu?
|
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45
Turbiinilimppu pultataan suoraan vauhtipyörään kiinni, levy on sen takana.
"Momentinmuunnin eli turbiinikytkin on laite, joka säätää portaattomasti momenttia. Momentinmuuntimia käytetään mm. automaattivaihteistossa kytkintä vastaavana laitteena. Kun momentinmuunnin "luistaa", voima välittyy hydrauliikkanesteen välityksellä pumppupyörältä turbiinipyörälle. Kun turbiinipyörä saavuttaa pumppupyörän pyörimisnopeuden, lukkokytkin muodostaa mekaanisen yhteyden momentinmuuntimen läpi."
Edit. Ajatuskatkos...
|
Jos ymmärsin oikein tuosta Bj Andyn linkistä, niin turbiinikytkin ja momentinmuunnin on kaksi eri kampetta. Turbiinikytkin kytkee (luistaen) ja momentinmuunnin muuntaa momenttia (kertoo jopa) Kuvista selviää paremmin toiminta.
http://koti.mbnet.fi/latema/voimansiirto.pdf
Sivut 7. ja 10.