Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 29.07.2004, 20:53
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Pitääkö paikkansa?


Ett stort problem då man monterar större hjul på sin bil är att man får för hög utväxling.
På landsvägen resulterar det i att högsta växeln blir orkeslös eller rentav oanvändbar och i skogen går bilen alldeles för fort.
Genom att byta utväxling i axlarna kan man kompensera för de större hjulen.

När det gäller Suzuki SJ413 så är orginalutväxlingen 3,73:1 vilket innebär att kardanaxeln
måste snurra 3,73 varv för att hjulen ska snurra ett.

Det man byter i axeln är kronhjulet och pinjongen och har man aldrig sysslat med axlar förut
kan det vara bra att ta hjälp utav någon som är kunnig på området.

Det finns utväxlingar från 3,73 (original) till 5,62 att köpa i USA men här hemma är det nog lite sämre med leverantörer.
Då återstår en möjlighet, nämligen utväxlingen från framaxeln på Suzuki Vitara.
Vitaran med manuell växellåda har utväxlingen 5,125:1, och dessa drev passar både fram och bak på SJ413.

Det ända som behöver göras är att man måste fixera de tre axelbitar som differentialdreven sitter på. Dessa hålls normalt på plats av kronhjulet men Vitarans kronhjul har mindre innerdiameter. Det finns flera metoder att få axlarna att stanna på plats, svetsa fast dem, plåtband liknande dem som används till drivaxeldamasker, kraftigt gummiband tex. innerslang mm. Jag valde dock att "limma" fast axlarna med rutlim, svart kletigt lim som tål det mesta utom UV ljus (det är därför det är en svart rand runt vindrutor avsedda för limning), dessutom kan det inte ställa till med så mycket om det skulle släppa. Utrymmet mellan diffhuset och kronhjulet tvättades rent och fylldes sedan med rutlim.

Tämä sivu on ollut aiemminkin täällä esillä.
http://home.swipnet.se/stellan_karlsson/
-Teemu




Note! This message was posted anonymously!

Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Pitääkö maasturissa olla jäykät tulpan johdot? Bruno Tekniikka & Jutustelu 12 17.01.2007 18:32
Pitääkö Suomen liittyä natoon? samisami2 Chit-Chat 41 03.12.2006 12:44
Kertokaahan pitääkö paikkansa? Jeepster Tekniikka & Jutustelu 7 22.12.2005 18:19
Pitääkö kuorma-autossa olla lava Ex_inkkari Tekniikka & Jutustelu 18 09.10.2005 21:29
Pitääkö "snorkkeli" leimata? jeeppi-eki Tekniikka & Jutustelu 19 17.11.2004 09:16


Sivu luotu: 17:32 (GMT +2).