Olen ajellut syksyn verran sopivasti sisään ajetulla HJ60:llä ja nyt pakkasten myötä koppiin tarvitsisi saada lisää lämmintä. Eihän HJ ole muutenkaan varsinainen talviauto, mutta isompia pakkasia ajatellen lämmintä saisi tulla (etu)puhaltimesta enemmänkin.
Jonkinlaista lämmintä tuottaakseen etulämmitin vaatii kierroksia vähintään 2000 rpm. Takalämmittimestä kuitenkin pukkaa lämmintä kierroksista riippumatta. Moottorin lämmöt nousee kierrosten mukana, mutta tippuvat varsin nopeasti kierrosten ja vauhdin vähentyessä (esim. metsä- ja kaupunkiajelussa). Samalla myös etulämmittimen tuottama ilma viilenee.
Moottorin lämmöt nousevat ajovauhdissa (siis kun koneessa riittävästi kierroksia) paremmin, kun vetäisin nokkakaihtimen alas. Jäähdytysjärjestelmän olen huuhtonut ja vaihtanut uudet jäähdytysnesteet. Termostaattia uusiessani hämmästyin, sillä se oli jossakin vaiheessa poistettu paikoiltaan (se kun puuttui kokonaan)! Jäähdyttimen takapuolella tuuletin näyttäisi minun HJ:ssä pyörivän jatkuvasti. Kuuluukohan sen tehdä niin, se kun varmasti jäähdyttää järjestelmää hiljaisemmassa vauhdissa? Olisiko viskokytkin rikki? Vesi näyttäisi kiertävän järjestelmässä ainakin jotenkin, sillä ylä- ja alavesiletku lämpiävät. Olisiko vesipumppu kuitenkin väsynyt ja vesikierto parenee vasta kierrosten kasvaessa vai mitä mieltä on arvon raati? Kaikki vinkit otetaan suurella kiitollisuudella vastaan!
Note! This message was posted anonymously!