![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#26
|
||||
|
||||
![]()
Jaa, eli jarruprobleemia muillakin.
Ensinnäkin, olet vaihtanut käsittääkseni jarrusylinterin sille falskaavalle puolelle. Hjuva. Eli jarrusylinteri on mitä ilmeisimmin kunnossa. Sitten kannattaa purkaa myöskin tuo toisen puolen sylinteri. Joskus on nimittäin ollut niinkin, että jumittava sylinteri tarraakin helpommin käyttöjarrulla kiinni, ollen siis piirun verran tehokkaampi käyttöjarrun kanssa. Teho kuitenkin katoaa oikeassa jarrutuksessa, joten toispuolisesti toimiva sylinteri voi hyvällä tuurilla huijata dynoa, muttei silti pidä tositilanteessa. Itse kokeilisin siten, että auton perä pukkien nokkaan, molemmat rummut auki ja joku kaveri varovasti polkemaan jarruja. Paino sanalla varovasti, eli tarkoitus ei ole polkea sylinterien mäntiä pihalle heti kerralla ja siten vetää ilmoja järjestelmään. Samalla katsot, että automaattikirstimet toimivat samalla tavalla molemmin puolin. Seuraavaksi, jos molemmat takapään sylinterit toimivat samoin, räikkäät takajarrujen kiristyslaitteet kaikkein löysimmälle asennolle, eli ne sisäkkäin pyörivät käikäleet puolihammastuksella kaikkein lyhyimpään asentoon. Samalla kannattaa katsoa, voiko jarrukenkiä asentaa ns. väärin päin, eli ainakin Hiluxissa on etummainen ja takimmainen jarrukenkä hieman eri malliset.. Onko niissä sitten eroa jarrutuksen suhteen, mutta merkitty ne kuitenkin on. En muista, miten Land Cruiserissa on. Seuraavaksi rummut paikoilleen, ja renkaat joko kokonaan tai vaikka kolmella pultilla/puoli kiinni, jotta jarrurumpu keskittyy oikein.. Seuraavaksi lähdet kiristämään siitä jarrukilven läpi sitä kiristintä niin kauan, että jarru laahaa ihan vähän. Kirit samalla tavoin molemmat puolet. Nyt jarrujen pitäis kaiken järjen mukaan olla kunnossa. Jos sylinterit toimivat samalla tavalla, kiristimet liikkuvat ja jarrukengät liikkuvat, niin vikaa ei voi olla muualla, kuin jarrujen ilmauksessa. Jarrut kannattaa tämän vuoksi vielä kaiken varalta ilmata kertaalleen. Jos vika ei vieläkään poistu, niin melko outo homma. ******* Kaiken maailman pullat, mössöt ja sörsselit maistuvat myös Nallen suussa. Mutta niitä se ei kaipaa. Juuri niistä se lihoo. www.nalle-offroad.com |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Land Rover IIA jarru ongelmia | Bruno | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 15.08.2006 21:01 |
Jarru ongelmia hiluxissa | psinis | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 09.09.2005 16:50 |
Jurr.. Eikun jarru-ongelmia! | Shuttle | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 05.04.2004 22:17 |
HJ61:een lisää potkua? | Sleeper | Tekniikka & Jutustelu | 22 | 22.03.2004 00:02 |
Jarru ongelmia | Vuosimallit 1968-1982 | 1 | 30.06.2003 11:34 |