Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #26  
Vanha 10.05.2007, 19:26
Nalle:n Avatar
Nalle Nalle ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 16.12.03
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.665
Perusasetus

Jaa, eli jarruprobleemia muillakin.

Ensinnäkin, olet vaihtanut käsittääkseni jarrusylinterin sille falskaavalle puolelle. Hjuva. Eli jarrusylinteri on mitä ilmeisimmin kunnossa. Sitten kannattaa purkaa myöskin tuo toisen puolen sylinteri. Joskus on nimittäin ollut niinkin, että jumittava sylinteri tarraakin helpommin käyttöjarrulla kiinni, ollen siis piirun verran tehokkaampi käyttöjarrun kanssa. Teho kuitenkin katoaa oikeassa jarrutuksessa, joten toispuolisesti toimiva sylinteri voi hyvällä tuurilla huijata dynoa, muttei silti pidä tositilanteessa.

Itse kokeilisin siten, että auton perä pukkien nokkaan, molemmat rummut auki ja joku kaveri varovasti polkemaan jarruja. Paino sanalla varovasti, eli tarkoitus ei ole polkea sylinterien mäntiä pihalle heti kerralla ja siten vetää ilmoja järjestelmään. Samalla katsot, että automaattikirstimet toimivat samalla tavalla molemmin puolin.

Seuraavaksi, jos molemmat takapään sylinterit toimivat samoin, räikkäät takajarrujen kiristyslaitteet kaikkein löysimmälle asennolle, eli ne sisäkkäin pyörivät käikäleet puolihammastuksella kaikkein lyhyimpään asentoon. Samalla kannattaa katsoa, voiko jarrukenkiä asentaa ns. väärin päin, eli ainakin Hiluxissa on etummainen ja takimmainen jarrukenkä hieman eri malliset.. Onko niissä sitten eroa jarrutuksen suhteen, mutta merkitty ne kuitenkin on. En muista, miten Land Cruiserissa on.

Seuraavaksi rummut paikoilleen, ja renkaat joko kokonaan tai vaikka kolmella pultilla/puoli kiinni, jotta jarrurumpu keskittyy oikein.. Seuraavaksi lähdet kiristämään siitä jarrukilven läpi sitä kiristintä niin kauan, että jarru laahaa ihan vähän. Kirit samalla tavoin molemmat puolet.

Nyt jarrujen pitäis kaiken järjen mukaan olla kunnossa. Jos sylinterit toimivat samalla tavalla, kiristimet liikkuvat ja jarrukengät liikkuvat, niin vikaa ei voi olla muualla, kuin jarrujen ilmauksessa. Jarrut kannattaa tämän vuoksi vielä kaiken varalta ilmata kertaalleen.

Jos vika ei vieläkään poistu, niin melko outo homma.


*******
Kaiken maailman pullat, mössöt ja sörsselit maistuvat myös Nallen suussa. Mutta niitä se ei kaipaa. Juuri niistä se lihoo.

www.nalle-offroad.com
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Land Rover IIA jarru ongelmia Bruno Tekniikka & Jutustelu 3 15.08.2006 21:01
Jarru ongelmia hiluxissa psinis Tekniikka & Jutustelu 11 09.09.2005 16:50
Jurr.. Eikun jarru-ongelmia! Shuttle Tekniikka & Jutustelu 0 05.04.2004 22:17
HJ61:een lisää potkua? Sleeper Tekniikka & Jutustelu 22 22.03.2004 00:02
Jarru ongelmia Vuosimallit 1968-1982 1 30.06.2003 11:34


Sivu luotu: 14:36 (GMT +2).