![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Rooverin öljynpaineet hukassaMoi, tässä taitaa olla soppeli tekosyy rempata kone kunnolla, mutta ennenkuin "potilas on leikelty", olisko hyvää arvausta vian syystä? Öljynpaineet on merkivalon ja nostimien äänen mukaan OK kylmänä kaikilla kierrosalueilla, mutta kun lämpimänä huudattaa viis tonnia hetken, niin merkkivalo palaa alle kahden tonnin, ja nostajat raplattaa sen verran että kyse ei todennäköisesti ole anturiviasta. Öljynä teboil hpd 15w-40, oireet ei muuttunut mihinkään öljyn+suod. vaihdolla. Kone on rooverin 360tkm ajettu 3.5 ruiskukasi, -88 rangesta eli fläpperillä. Oireet alkoivat yhdellä safarilla, tunti sen jälkeen kun auto ui yhdessä rapakossa, ja kone hörppi (reippaasti?) vettä ilmanputsarin läpi. Öljyn sekaan ei mennyt vettä, väri oli normaali (melko musta reilun tuhat kilsaa ajetuille öljyille). Samassa rapakossa autoa kiskottiin taaksepäin vinssillä aika kovaa, mutta homma piti keskeyttää metallisen kirskunnan takia, ääni tuli kun veto oli päällä taakse, ja tuli koneesta kun se ei lakannut vaikka renkaat eivät pyörineet. Syylärissä on edelleen paineet, joten jos ääni tuli vakioflektin hipomisesta syyläriin niin kosketus ei ollut kovin raju. Ääntä piti varmuuden vuoksi kuunnella toinenkin kerta, ei kuulostanut mukavalle, eli auto otettiin sitten eteenpäin pois rapakosta. Rapakon jälkeen ilmansuodatin (paperielementti) vaihdettiin uuteen, kastunut oli edelleen kuosissaan, eli läpi oli mennyt vaan vettä (ja ilmaa tietty). Ekan kerran öljynpaineen varoitusvalo syttyi siis noin tunti tuon rapakon jälkeen, välissä oli ajettu n. kilsa, lievää haperusta pari kertaa, mutta suurin osa normaalia menoa eli 10min tyhjäkäynnillä ja sitten edetään 100m. Kun valo syttui, sammutin koneen heti, ja käynnistin uudelleen hetken kuluttua, kaikki toimi OK reissuln loppuun saakka. Vakavampia oireita oli muutaman päivän päästä kun olin siirtämässä autoa kotoa tallille, polkaisin kaasun pohjaan ja lämmittelin jarrut tasaisiksi, öljynpaineet katos aika totaalisesti eivätkä palanneet vajaan puolen tunnin jäähdyttelyllä. Hain tallilta litran lisää öljyä ja sitten sillä kärsi ajaa tallille saakka, mutta sielläkin paineet romahti kun antoi jengaa hetken. Käytin auton sitten leimallakin, kun se kerran oli puhdas. Leima tuli niinkuin pitikin. Talille palattua piti taas testata, huudatin paikallaan sen mitä kone kiertää, ja taas oli paineet pahasti hukassa. Kone toimii aika OK kun öljynpaineet on kotona, ei savuta ainakaan erikoisen paljon, on aiemminkin pukannut hieman sinistä/mustaa pitkän seisokin jälkeen, mutta olen pitänyt tuota normaalina tuollaisessa reilusti sisäänajatussa koneessa. Jos vika olis männänrenkaissa tai jossain laakerissa, niin se ihmetyttää että miten vika tulee päälle kun koneelle on annettu lämpimänä reilusti jengaa? Eniten epäilyttää öljypumppu, mutta mikä siellä vois tuolla tavalla oireilla? Jos ylipaineventtiili tms. jää jumiin niin miten se "resetoituu" kun kone jäähtyy, ja miksei se oireile kylmällä koneella? -Paavo "There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't." Edited by - Paavo on 12/10/2006 20:24:29
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
mistä rooverin koneen osia? | sos | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 11.06.2007 01:22 |
Rooverin oikea öljynsuodatin? | kokkolanpoika | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 08.05.2007 20:32 |
M: Rooverin v-otta 76- | kokkolanpoika | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 17.11.2006 10:26 |
Ranke Rooverin Järjetönsytytys... ??? | Taapero | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 27.10.2005 07:03 |
Rankku Rooverin katkojien kärkiväli ? | Taapero | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 28.09.2005 16:48 |