Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja petroman
|
Mikä käytännön ero noilla 750 kg ja 825 kg O1-kärryillä on? Onko koko juttu vain jotakin myyntimiesten kikkailua sillä, että saadaan isompi kokonaispaino otteeseen ja siten "parempi" kärry kuin kilpailijan "vain" 750 kg kärry? Se 825 perustuu kuorman jakamiseen akselin ja vetopisteen kesken 750+75, mutta noinhan sen voi jakaa 750 kg kokonaispainoisessa kärryssäkin, eikö? Paino ja mahdollinen ylikuorma todetaan tien päällä kuitenkin akselin alta mitaten.
Ikäviä vaikutuksia moisella 825 kg kärryllä on, jos hinaava ajoneuvo on C1/C/D1/D-luokan ja kuskilla on vain noiden luokkien ajokortti ilman E-lisää - penaltia pukkaa, vaikka vain terveisiä ajetaan.