Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HJ60_Jussi
G merkintä taitaa antaa 75mm korotuksen.
|
Juuri näin. Tai nykylain mukaan, 77 mm korotuksen.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L
Kyse on lähinnä siitä, että ... ei varmasti kestä korottaa 77mm.
|
Maksimikorotus, mitä CR-V (MK2, -vm. 2006) kestää, lienee 3" eli ~76.2 mm (HRG Engineering, 2020). Tämä siis ohajuksen hammastangon sijainnin vuoksi. 2" (~50,8 mm) ja sitä suuremmat korotukset taas vaativat jo aurauskulman säätöpultit eteen ja säätövarret taakse. M1G-ajoneuvoluokassa sallittu korotus on enintään 77 mm (
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779 15 § Auton korkeuden muuttaminen). Tämähän tarkoittaa 26 mm lisäkorotusvaraa M1-luokkaan verrattuna. Eli kyseinen korotusluokka, se kyllä sallisi tuon korkeuden muuttamisen yhdellä tuumalla, mikä kyllä antaa paljonkin valinnanvaraa rengasvalinnoissa — kokoa silmällä pitäen.
Mitä muihin kommentteihin tulee, inspiraatio autoni korottamiseen tuli australialaiselta ystävältäni, joka on jo korottanut oman Honda CR-V:nsä. Ei vain huvin tai näön vuoksi, vaan kyllä se kulki niitä polkuja, joita monet Jeep-valmisteiset ajoneuvotkin kulkivat. Jos ei ehkä ihan mutasarjassa painittu, ainakin hienosti kuljettiin monia liukkaita, monttuisia – jopa hiekkaisiakin – syrjänteitä.
@Rak, itselläni alla siis Honda CR-V 2,2 i-CTDi 4WD (MPV-RD97-4X4/263) [2MK, -vm. 2006]. Yö jo hämärtää, ja rekisteriote (se paperinen) lymyää jossain auton hansikaslokerossa. Digitaaliset otteet ovat tämän suhteen kuitenkin sen verran epäselviä, etteivät puhu oikein mitään sen kummemmin M1- kuin M1G-luokasta. Kohtaan
b) liittyen tuo "
varustettu vastaavalla järjestelyllä" tuntuu olevan aika tulkinnanvarainen, ja ehkä tuo hieman toivoakin.
Myös tuo kohta
a), "
yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä"; mitä tarkoittaa, kun sen tekee tietokone? Irtikytkettävissä siis on, mutta ei manuaalisesti.
@J_PE, jos sulla siis oli -vm. 2006 CR-V rekisteröitynnä M1G:ksi, niin ilmeisesti pitäisi olla mahdollista? Noista kohdan
d) ehdoista en vielä osaa sanoa. Tällä hetkellä alla ~40 mm korotinjoustintuet, ja ~10 mm korotinpalat. Näillä varmaan vaikutusta ainakin akselien maavaraan ja kulmiin?
Noh, saapi nähdä josko on apua M1G:hen korottamisessa. :-)