Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #11  
Vanha 20.02.2016, 12:28
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Johan August Näytä viesti
5.9 ZJ:ssä on ilmennyt muutama ongelma.
Kampiakselin etupää vuotaa öljyä, näyttäisi tulevan stefasta. Onko hankala homma tuo stefan vaihto?
Stefan periaatteessa pystyy vaihtamaan sähköflektin ja kampuran päästä dampperin/ hihnapyörän irrottamisen jälkeen - sitten varovasti vanha pois ja uusi tilalle. En tiedä miten onnistuu käytännössä, varmaan jotenkin.


Huomioitavaa: minulla oli ~220tkm ajettu kun tein pientä tehonlisäystä, ja totesin että jakopääketju oli aivan loppu jo tuossa vaiheessa. Suosittelen vaihtamaan jos kilsoja on 150tkm tai yli. Nettiotannan perusteella tälle koneelle on aika tyyppillistä kohtalaisen pahasti venähtänyt ketju.

Jos vaihdat myös jakopään ketjun ja rattaat:
* Sähköflekti irti
* Hihna irti
* Hihnan "vapaarulla" ja tehostimen pumppu irti (jotta pääsee apulaitekehikon kaikkiin pultteihin käsiksi); tehostimen pumpusta ei tarvitse irrottaa letkuja, käännä VAROVASTI (!) sivuun ja kiinnitä etulokarrin tai lukkopeltiin esim. nippusiteillä, ettei säiliön alareunassa oleva muoviputki katkea.
* Lämppärin kennon metalliputki irti vesipumpusta
* Apulaitekehikko irti (voi kääntää sivuun, ei tarvitse irrottaa siitä mitään).
* Öljypohjasta molemmin puolin etummaiset pultit irti ja pari seuraavaa löysälle
* Dampperi irti kampuran päästä
* Syylarinesteiden tyhjennys (alavesiletku syylarista irti).
* Vesipumpusta letkut irti (bypass- letku on tässä kohtaa hyvä vaihtaa uuteen )
* Tarvittavat pultit irti vesipumpusta ja ajoitusketjun kotelosta. Huom: tehtaan ohjeessa vesipumppu irrotetaan jakopääkopasta, mutta sitä EI tarvitse välttämättä irrottaa. Säästyy helvetinmoiselta tiivisteenputsaukselta jakopääkopan ja vesipumpun vastinpinnoilta.
* Kotelo irti varovasti, ettei riko öljypohjan tiivistettä.

Nyt on stefa helppo vaihtaa kun on kotelo pöydällä; samalla uusii siis nokkaketjun ja ketjupyörät. Uudet on aika tiukka laittaa paikalleen, mutta menee kyllä Varaa uusi öljynsuodatin ja uudet öljyt, öljypohjaan saattaa valua hieman syylarinestettä.


Ekaa kertaa tehdessä menee tunti jos toinenkin. Itse kun olin jo kertaalleen purkanut ja kasannut koneen lämpimässä tallissa, niin toisella kertaa (nokan ajoitus meni vahingossa vituilleen ) kun purin pihalla kevyessä lumisateessa keinovalon alla pikkupakkasessa purku meni reilussa tunnissa, kasaukseen vähän enemmän. Homma on sinänsä helpompi kuin miltä se kuulostaa


Lainaus:
Toinen juttu on etupään "kolina", sitä kuuluu reilusti varsinkin kuoppaista tietä ajettaessa, katsastuksessa ei tosin huomautettu mistään. Mikä Jeepissä on tyypillisin kolinan aiheuttaja eli missä järjestyksessä kannattaisi lähteä alustaa tutkimaan?
Yleisimmät lähinnä kallistuksenvakaajaan ja koiranluihin liittyvät puslat/ pallonivelet, ja tukivarsien puslat. Voi olla myös iskarin ala- tai yläpään (tavallisempi) puslat.

Mistä kaikkialta voi kuulua? Tukivarsien puslat, panhardin puslat, panhardin akselinpään kiinnitysreiän soikistuminen, panhardin korinpään kiinnikkeen murtuminen, kallistuksenvakaajan puslat (korissa), koiranluiden puslat/ pallonivelet, raidetangonpäät, väljä simpukka, pallonivelet, iskarin puslat.



Lainaus:
Äänien lisäksi tuo on aavistuksen levoton ajettava, tuntuu ettei se haluaisi millään kulkea suoraan, ohjauspyörässä on 3-4cm tyhjä liike puolelta toiselle ennen kuin pyörät reagoivat, onko tämä vika vai ominaisuus?
Vika.

Syynä mikä tahansa seuraavista: Ohjaussimpukka on väärissä säädöissä/ väljä, raidetangonpäissä tai välivarrenpäissä on väljää, väärät ohjauskulmat (ei aiheuta väljyyttä, mutta vetelyä yms..), kuluneet tukivarsien puslat, kulunut panhardin pusla tai pallonivel, panhardin akselinpään kiinnikkeen reikä mennyt soikeaksi.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 20.02.2016 12:34
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 9 (0 jäsentä and 9 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään / Vaihdetaan Jeep Grand Cherokee 4.0 Jeeep O/M/V Ajoneuvot 6 02.02.2012 21:06
M: JEEP GRAND CHEROKEE 5,2 -95 O/M/V Ajoneuvot 0 08.03.2008 13:40
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50
M: Jeep Grand Cherokee O/M/V Muut 1 01.11.2005 19:27


Sivu luotu: 09:48 (GMT +2).