Tässä jokin aika sitten tuli yksi työntekijä hakemaan eristysnauhaa. Minä siihen kysymään, että onhan sitä, mutta mihin tarvitaan? Hän näytti työssä käyttämänsä sähkölaitteen kytkentäjohtoa, jossa oli kaapelin eriste ja äärijohtimenkin eriste viiltynyt irtipois ja kupari näkyvissä. Sanoin, että eipä teipata tätä vaan laitetaan johto romuun ja otetaan ehjä johto tuolta laatikosta, missä on hylkyyn menneiden koneiden ehjiä johtoja.
Tuli siinä mieleen sellainen juttu, että kaikki eivät välttämättä ole yhtä valveutuneita ja tule kysymään apua silloin kun avun paikka on, vaan tehdään jotakin tee-se-itse-virityksiä. Motiivina voi olla jokin itse selviytymisen tavoite, "hoidan kyllä hommani". Jos tällainen olisi mennyt itse teipaten ohi valvonnan ja siinä olisi myöhemmin sattunut joku hasardi, niin työnjohto olisi istunut käräjillä. Miten monta paikkaa onkaan, missä joku työntekijä voi itsensä jonkin luvattoman virityksen tai ohjeiden vastaisen toiminnan vuoksi itseään (tai muita?) vahingoittaa...
Viimeksi muokannut JiiPee : 02.01.2016 19:53
|