![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Erään 2L-T -moottorin tarina.Olipa kerran perimätietojen mukaan remontoitu Toyotan 2L-T-moottori. Historian siipien havinaan on kadonneet varmat tiedot moottorille tehdyistä toimenpiteistä, mutta muistikuvat ja tehdyt havainnot kertovat että koneistuksia on tehty, männät ilmeisesti vaihdettu, volvon turbo asennettu, holysmokella viritelty pumppu joka asennuksen jälkeen dynossa säädetty. Ahtoja kohtuullisesti, vääntökäyrä säädetty tasaiseksi ja kierroksia vähintään riittävästi ![]() Oli synkkä ja myrskyinen yö kulmakorvessa, aurinko paistoi ja oli yksi harvoista alkukesän hellepäivistä. Tarinan 2L-T otti mutaspoorissa viimeiset ylikierroksensa maltillisen muutaman minuutin pakki-kolmos-operaation jälkeen. Turkulaisella hämärällä ruumishuoneella suoritetty oikeuslääketieteellinen obduktio herätti patologeissa useita kysymyksia, kuvat selittävät tilannetta ja kysymyksiä paremmin: Potilas leikkauspöydällä. Vasemmanpuoleinen menehtymisen aikainen mittava avomurtuma. Oikeanpuoleinen menehtymisen aikainen ruhje. Sisäisiä vammoja, öljysuihku poistunut elimistöstä avomurtuman tekemän avohaavan kautta. Oikeanpuoleinen ruhje, potilas selällään. Mittavia vaurioita öljynjäähdytyselimessä(?) Vasemmanpuoleisen avomurtuman aiheuttama mittava muodonmuutos potilaan tukirangassa. Öljynimu häiriintynyt. Löytyisikö sopivaa H-profiilia kolmossylinterin kiertokankeen, pätkä puuttuu.. Männäntappi on kiinni männässä ja männässä kiinni oleva kiertokangenpätkä on suoraan siististi poikki. Toisen kiertokangen kaulan mutteri löytyi öljypohjasta, sisällä katkennut pultti. Katkenneen pultin päässä oli jälki osumasta, eli ilmeisesti veivi katkennut ensin. Kakkossylinterin männästä irronnut palanen, ei liity moottorin kuolemaan, mutta voiko vaikuttaa voimakkaaseen huohottamiseen? Kolmossylinteri, mäntä lähti nätisti pois eikä ollut venttiilien tekemiä jälkiä. Mäntä oli puhtaampi kuin muut. Kolmossylinteri selvästi puhtaampi (eli sama mistä veivi poikki) 1, 3 ja 4. sylinterin imuaukot tämän näköisiä eli vähän öljyisiä, käytännössä puhtaita. 2. sylinterin (eli sen minkä männästä pala puuttui) imuaukko. Kartainen ja likainen. Venttiili vuotaa tai kantaa? Koneen ei ole havaittu hukkaavan vettä ja pakokaasut ei haisseet glykolille. Silti kolmossylinteri saanut vettä? Onko kansi voinut vuotaa, mutta vain kiusattuna kuumaksi? Vai polttoaineen syötössä vikaa? (ei ole mitään poikkeavaa savutusta tai ääntä.) Huohotukselle ei löytynyt selvää syytä. Männänrenkaat, öljyrenkaat, kannentiiviste, kaikki toimivan näköisiä.. Mitä vielä?
__________________
Harbor Cruisers |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostettu 2l-t moottorin osia | j.kuismanen | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 29.06.2014 13:50 |
Myydään 2L-T Moottorin osia | ratigan90 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 6 | 08.03.2014 09:24 |
Ostetaan 2l-t moottorin pakosarja | T4KE | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 06.02.2013 20:48 |
Ostetaan 2l moottorin öljysuihku | hartokki | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 24.03.2011 16:22 |
2L-T moottorin numero? | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 04.03.2006 10:49 |