Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi-
Tuolta kolmossivu: http://www.trafi.fi/filebank/a/13512...sastajille.pdf
Vastaus: Jarrullisuus vaikuttaa siten, että jarruttoman kytkentämassa voi olla enintään 750 kilogrammaa, jarrullisen voi olla tätä enemmän. Vetoauton kytkentämassa määrittelee tällöin vedettävän laitteen enimmäiskytkentämassan.
Kysymys: Vaadittava ajokorttiluokka vetoauton ajajalta?
Vastaus: 750 kilogramman kytkentämassaan asti riittää vetoauton kuljettamiseen vaadittava ajo-oikeus. Sen jälkeen vaaditaan vetoauton kuljettamiseen oikeuttava ajo-oikeus + e. (esim. Be tai Ce)
|
Jaahans eli 750kg ja/tai 3500 yhdistelmän kokonaismassa ilman e-tä niin kuin peräkärreissä.
Kytkentämassa on varmaan sitten tienpäällä mitattu massa kun vedettävässä laitteessa ei ole rekisteriotetta.
Miten kytkentämassa nyt sitten määritetään paperittomaan onko se kyydissä olevan ajoneuvon akselipaino + vedettävä laite vai hinattava ajoneuvo + 0 kg painoinen dolly
Tuntuu jotenkin tulkinnan varaiselta.
Edit:
" Kytkentämassa apuvaunussa on, normaalista ajoneuvoyhdistelmästä poiketen, akselin välityksellä tiehen kohdistuva massa kun apuvaunu on kuormattu."
Missä tämän lähde?