Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Perässä vedettävä dolly (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=134490)

Käyttöauto 22.04.2015 15:57

Perässä vedettävä dolly
 
Dolly ja ikuisuuskysymys!
Onko rekisteröitävä vai ei? Jos ei mistä saa paperit missä lukee että ei että voi näyttää poliiseille että asian laita on näin. Valot tietysti pitää olla malli peräkärry.
Sitten rakenne:
Jousitettu vai ei jousitettu akseli
Jarrullinen vai ei jarrullinen akseli
Ja miten kotikonstein rakennetaan kääntyvä "pöytä" siihen eli miten olette toteuttaneet laakeroinnin onko oltava esimerkiksi nailon levyt ulkolaidassa ja laakeri keskellä vai miten.
Isompi/painavampi auto kun laittaa dollyn päälle niin siinähän on aikamoinen paino dollyn akselin päällä eikö siinäkään ole mitään lain mukaisia rajoituksia.
Dollylla kun vetää onko nopeusrajoitusta- jossain lukenut 60kmh ja onko dolly tapauksessakin perässä tulevan auton oltava vakutuksessa niin kuin puomin ja narun varassa olevat.

Taisto 22.04.2015 17:06

Yritin katsastaa omaa dollya, mutta katsastaja sanoi sen olevan "hinausapulaite" ja siksi ei kuulu nyt rekisteröitäviin ajoneuvoihin. En jaksanut väittää vastaan ja ilman kilpiä mennään.
Omassa dollyssä tein kääntöpöydän laakeroinnin 4x100 jakoisella peräkärryn-navalla ja kääntöpöydän keskelle laiskana hitsailin peltivanteen keskiön. Reunoille laitoin muovirullat 20mm akselilla.

-JoNe- 22.04.2015 17:50

Eikö ne pidä kaikki katsastaa nykyisellään...http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/...ekisteroida_se

Taisto 22.04.2015 19:26

Trafista tämäkin " Hinattavia laitteita voi olla esim. työmaakopit, autolla vedettävät nosturit, kompressori- tai agrekaattivaunut."

Dolly on edelleen yhtäkuin hinauspuomi.

-MaTTi- 22.04.2015 20:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Käyttöauto (Viesti 1220788)
Dolly ja ikuisuuskysymys!
Onko rekisteröitävä vai ei? Jos ei mistä saa paperit missä lukee että ei että voi näyttää poliiseille että asian laita on näin.

Dollylla kun vetää onko nopeusrajoitusta- jossain lukenut 60kmh

Tuolta kolmossivu: http://www.trafi.fi/filebank/a/13512...sastajille.pdf

Ja 60 km/h maksimivauhti.

Netistä löytyy myös poliisin kommentti:
Lainaus:

Hinausapuvaunu
Nokian kihlakunnan poliisilaitos 09.10.2006 15:18

Kysymykseni koskee auton hinaamiseen käytettävää hinausapuvaunua, josta yleisesti käytetään nimitystä dolly (hinaus-dolly, auto-dolly, towdolly). Katsastusaseman mukaan: "Sitä ei tarvitse katsastaa. Poliisi valvoo, että laite on määräysten mukainen."

Kysynkin nyt, mitä ovat ko. määräykset?
Tähän kohtaan: rakenne, mitat, valot, heijastimet, jarrut, renkaat, yms.

Vastaus: Kyseessä on hinattava laite, jota ei tarvitse katsastaa. Valot laitteessa tulee olla normaalin perävaunun tapaan, jos sitä käytetään tieliikenteessä. Jos auton hinauksen aikana hinattava auto peittää laitteen omat valot ja heijastimet, on käytettävä irroitettavia valoja, jotka kiinnitetään hinattavan auton perään. Laitteessa ei tarvitse olla jarruja, jos sen kytkentämassa ei ylitä 750 kilogrammaa. Kytkentämassan ylittäessä 750 kilogrammaa, jarrut on oltava. Kytkentämassa apuvaunussa on, normaalista ajoneuvoyhdistelmästä poiketen, akselin välityksellä tiehen kohdistuva massa kun apuvaunu on kuormattu. Apuvaunussa tulee olla ilmarenkaat.

Kuorma-autoon kytkettävä esim. puoliperävaunun vetämiseen tarkoitettu apuvaunu on eri asia ja se vaatii katsastuksen. Siinä kyse on normaalista perävaunusta.

Kysymys: Ja vielä lisätarkennuksina osa niistä kysymyksistä, joita on netissä keskustelupalstoilla pohdittu: Saako olla taittuva tms., jolloin sen saa esim. säilytyksen ajaksi pienempään tilaan?

Vastaus: Vetoaisa ei saa olla keskeltä taittuva mutta se voidaan niveltää itse apuvaunuun.

Kysymys: Vetoaisan pituus?

Vastaus: Vetoaisan pituutta ei ole määritelty. Rajoja asettaa ajoneuvoyhdistelmän kokonaispituus, joka apuvaunun ollessa kytkettynä vetoautoon on enintään 18,75 metriä. Kyseessä on auton ja keskiakseliperävaunun yhdistelmä.

Kysymys: Saako dollyn toteuttaa a) kääntöpöydällä, b) kääntyvillä pyörillä?

Vastaus: Kääntöpöytää tai kääntyviä pyöriä ei ole kielletty. Oleellista on, että yhdistelmä tulee olla hallittavissa myös äkillisissä tilanteissa, esim. äkkijarrutuksissa.

Kysymys: Saako dollysta tehdä niin järeän kuin huvitta

Vastaus: Järeyttä ei ole rajoitettu. Järeämpi apuvaunu on yleensä raskas, mikä vähentää kytkentämassassa hinattavan auton osuutta. Toisaalta vaunun tulee olla riittävän lujatekoinen, jottei ole vaaraa sen rikkoutumisesta hinauksen aikana.

Kysymys: Vaatimukset vetoauton osalta?

Vastaus: Vetoauto on oltava sellainen, että sen kytkentämassa riittää apuvaunun ja hinattavan auton yhdistelmän vetämiseen.

Kysymys: Vaikuttaako tähän dollyn jarruttomuus ja voiko sen tehdä jarrulliseksi?

Vastaus: Jarrullisuus vaikuttaa siten, että jarruttoman kytkentämassa voi olla enintään 750 kilogrammaa, jarrullisen voi olla tätä enemmän. Vetoauton kytkentämassa määrittelee tällöin vedettävän laitteen enimmäiskytkentämassan.

Kysymys: Vaadittava ajokorttiluokka vetoauton ajajalta?

Vastaus: 750 kilogramman kytkentämassaan asti riittää vetoauton kuljettamiseen vaadittava ajo-oikeus. Sen jälkeen vaaditaan vetoauton kuljettamiseen oikeuttava ajo-oikeus + e. (esim. Be tai Ce)

Kysymys: Onko hinauksen aikana dollyssa oltava kuljettaja (ajokorttiluokka) ja saako siellä olla matkustajia?

Vastaus: Hinauksen aikana hinattavassa ajoneuvossa ei saa olla kuljettajaa eikä matkustajaa.

Kysymys: Hinausnopeus a)tyhjänä, b) auto kyydissä?
Vaikuttaako asiaan dollyn jousitus?

Vastaus: Jousitettua apuvaunua saa hinata tyhjänä 80 km/h ja kuormitettuna 60 km/h. Jousittamatonta saa hinata tyhjänä ja kuormitettuna vain 60 km/h ja tällöin apuvaunuun täytyy kiinnittää 60 km/h enimmäisnopeutta ilmaiseva lätkä.

Kysymys: Onko hinattavan auton oltava etupää menosuuntaan vai saako sitä hinata perä edellä. Onko hinattavan auton rattilukko oltava päällä, entä autot joissa ei ole rattilukkoa?

Vastaus: Sitä, miten päin auto apuvaunun päällä on, ei ole määritelty. Oleellista on kuitenkin se, että jos autoa hinataan perä menosuuntaan, sen etupyörät tulee olla lukittuna suoraan niin, että ne eivät pääse kääntymään. Tällöin rattilukko ei riitä. Suositeltavaa on hinata autoa keula menosuuntaan jo siitäkin syystä, että yhdistelmä on paremmin hallittavissa jos yleensä painavampi etupää on apuvaunun päällä ja kääntymisen suhteen kiinteät takapyörät ovat maassa. Vaikka auton suuntaa ei ole laissa tai asetuksessa määrätty, niin kuljetukseen voidaan puuttua, jos se heikentää yhdistelmän hallittavuutta.

Kysymys: Saako sillä hinata muuta laitetta kuin autoa?

Vastaus: Apuvaunu on lähtökohtaisesti tarkoitettu vaurioituneen auton hinaamiseen, mutta missään ei ole kielletty hinaamasta sillä muita ajoneuvoja.

Jussi Servo
komisario

Käyttöauto 22.04.2015 21:33

nyt on melkein kaikki selvinnyt paitsi lain puolesta onko dollyn päällä olevan auton oltava LIIKENNEVAKUUTETTU ja sitten oli se rakennuspuoli ja "pöydän" laakerointi

Hesenkastike 22.04.2015 21:39

Hinattavassa ajoneuvossa ei tarvitse olla vakuutusta jos toinen akseli on ilmassa. eli saa hinata, kilvetöntä, seisonnassa, paperitonta autoa

Käyttöauto 22.04.2015 22:01

Kiitos taas kohta kaikkeen vastattu. Nyt puuttuu vai miten toteuttaa LAAKEROINTI

Mutis 22.04.2015 23:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Käyttöauto (Viesti 1220885)
Kiitos taas kohta kaikkeen vastattu. Nyt puuttuu vai miten toteuttaa LAAKEROINTI

Niinkuin Taisto tuolla aikaisemmin kirjoitteli, niin joku yleismallin peräkärryn napa näissä on vissiin ihan hyvä. Löytyy varmasti lähimmästä vähänkään laajemmalla tarjonnalla olevasta autotarvikeliikkeestä.

tgb 23.04.2015 06:27

Tossa poliisilta lainatussa tekstissä on mun mielestä virhe,onhan se melkein 10v. vanhaa tarinaakin. Dolly on edelleen rekisteröinti vapaa poiketen muista hinattavista laitteista mutta sitä saa käyttää vain auton hinaamiseen,tossa lopussahan sanotaan että sais vetää mitä tahansa.

freedom 23.04.2015 06:41

venettä siihen ei varmaan kukaan sovittele van eikös sillä traktoria esim. saa vedellä

tgb 23.04.2015 06:45

Yhtä hyvää dollya olen käyttänyt,se oli todella matala,maavaraa muutama sentti akseliputken alla,navat ylempänä. Rusetin keskilaakeri oli mallia tappi+hela,ei varsinaista laakeria ja päissä nyloniset liukupalat joiden päällä se lepäsi. Kääntyvyyttä oli rajoitettu tarkoituksena estää dollyn pyörien osuminen vahingossa hinattavaan autoon,oli myös mahdollisuus lukita suoraan helpottaa jonkun ruttanan lastausta kun ei pyörähtele rusetti alta karkuun

tgb 23.04.2015 07:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja freedom (Viesti 1220925)
venettä siihen ei varmaan kukaan sovittele van eikös sillä traktoria esim. saa vedellä

Voisihan siihen dollyyn laittaa vetokuulan ja vedellä kilvettömällä rantatrailerilla olevaa venettä..,tai muuten rekisteröintipakon alaista henkilönostinta. Tai jotain seulaa tms. kuorma-auton perässä,tämmöset sovellukset sillä että vain autoa saa vetää on kai pyritty estämään.

-MaTTi- 23.04.2015 13:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tgb (Viesti 1220932)
Voisihan siihen dollyyn laittaa vetokuulan ja vedellä kilvettömällä rantatrailerilla olevaa venettä..,tai muuten rekisteröintipakon alaista henkilönostinta. Tai jotain seulaa tms. kuorma-auton perässä,tämmöset sovellukset sillä että vain autoa saa vetää on kai pyritty estämään.

No ei vois, tai silloin ei tielle ole enää asiaa.
Lainaus:

Apuvaunu luokitellaan hinausvälineeksi kuten esim. puomi. Apuvaunuhinaukseen sovelletaan muutoinkin asetuksessa ajoneuvojen käytöstä tiellä 1257/1992 14 §:ssä annettuja hinausta koskevia määräyksiä.

FunJam 23.04.2015 14:59

" Kytkentämassa apuvaunussa on, normaalista ajoneuvoyhdistelmästä poiketen, akselin välityksellä tiehen kohdistuva massa kun apuvaunu on kuormattu."

Eli dollyn päällä olevan akselin akselimassa+dollyn paino?

Entiselle appiukolle koitin joskus vedet silmissä selostaa miksei onnistu, kun se oli sitä mieltä, ettei kääntöpöytää tarvii, koska ne dollyn päällä olevat eturenkaat kääntyy. Sidotaan vaan pelkästään renkaat kiinni dollyyn. Ois voinut tulla hinaavalle autolle pieni peränpuskemisefekti.. :D

VeeWee 23.04.2015 18:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja FunJam (Viesti 1221009)
Entiselle appiukolle koitin joskus vedet silmissä selostaa miksei onnistu, kun se oli sitä mieltä, ettei kääntöpöytää tarvii, koska ne dollyn päällä olevat eturenkaat kääntyy. Sidotaan vaan pelkästään renkaat kiinni dollyyn. Ois voinut tulla hinaavalle autolle pieni peränpuskemisefekti.. :D

Huonosti toteutettu kääntöpöytä on huonompi kuin että etupyörät kääntyvät.

-MaTTi- 23.04.2015 20:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja VeeWee (Viesti 1221052)
Huonosti toteutettu kääntöpöytä on huonompi kuin että etupyörät kääntyvät.

Mitä ne kääntyvät etupyörät sun fysiikalla jeesaa dollyn päällä ollessa? :eek:

pee 23.04.2015 20:18

Miten ne vois kääntyy ?? Ainiin, sillee ku mäkiautoissa 60-luvulla ko ??

0ltzi 23.04.2015 20:28

No perkule taidan tehdä taas dollyn itelle jis ei kerta tarvii leimata :)

karvanoppa 23.04.2015 20:29

Ei ne mulla ainakaan kääny mihinkään :D:D

Itselläni perävaunun napa keskellä ja siihen tehty levy sopivalla pulttiajolla, laidoissa nylon listat.

tuolla tullut milloin mitäkin jo siirreltyä 5 vuoden ajan.

yhden kerran olen joutunut virkavallan kanssa vääntämään, mutta siinäkin selvisin voittajana :D , kovasti vaati papereita dollyyn ym muuta faktaa ennenkuin usko tosi asiat ;)

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=102543

Käyttöauto 24.04.2015 13:45

Mikä on paras tapa lukita etupyörät sillä kuten yllä mainittu rattilukko ei ole se oikea tapa.
Liinat millä sidotaan auto pyörien ympäriltä dollyyn ovatko ostettavissa vai onko ommeltava itse mikä ei myöskään ilman kunnon konetta ole suotavaa.

VeeWee 24.04.2015 13:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1221072)
Mitä ne kääntyvät etupyörät sun fysiikalla jeesaa dollyn päällä ollessa? :eek:

Eipä juuri mitään,mutta pikkaisen kevyellä vetoautolla on sekin parempi kuin kääntöpöytä joka jumittuu poikittain
Kyseessä siis epäonnistuneesti tehty dolly

ajelija 24.04.2015 16:20

Löytyisikö jostain faktaa
 
MaTTi tuossa aiemmin linkitti poliisin vastauksen vuodelta 2006. Pitääkö tosiaan vieläkin paikkansa ettei rekisteröidä tartte? Ihan lakipykäliä? Linkkiä jonnekkin?:)

Fruehauf-CJ 24.04.2015 16:49

Pitääkö olla pikkuinen e? vai ei?

-MaTTi- 24.04.2015 17:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ajelija (Viesti 1221227)
MaTTi tuossa aiemmin linkitti poliisin vastauksen vuodelta 2006. Pitääkö tosiaan vieläkin paikkansa ettei rekisteröidä tartte? Ihan lakipykäliä? Linkkiä jonnekkin?:)

Ylempänä Trafin tiedotteen kolmossivu.
http://imageshack.us/a/img538/8149/xmVNAF.png
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Fruehauf-CJ (Viesti 1221236)
Pitääkö olla pikkuinen e? vai ei?

Sama homma, silmä käteen, lukee ylempänä:
Lainaus:

Kysymys: Vaadittava ajokorttiluokka vetoauton ajajalta?

Vastaus: 750 kilogramman kytkentämassaan asti riittää vetoauton kuljettamiseen vaadittava ajo-oikeus. Sen jälkeen vaaditaan vetoauton kuljettamiseen oikeuttava ajo-oikeus + e. (esim. Be tai Ce)


Sivu luotu: 18:43 (GMT +2).