Joo eli eilen oltiin lähdössä ajelulle tolla 1222:lla, ja noin kilometrin ajon jälkeen konetilasta alkoi kuulua voimakkaasti hinkkaava ääni. Niinkun joku hihna olisi hangannut johonkin tms.. No sitä kesti noin 5-10 sek, jonka jälkeen kone sammui, eikä suostu enää käynnistymään uudelleen. Auto hinaukseen ja kotipihaan..
Nopealla vilkaisulla kaikki näyttäisi olevan konetilassa paikoillaan, joten mietin tämmöistä vaihtoehtoa: virtalukko ei palauta avainta starttiasennosta --> startti jää kiinni vauhtipyörään --> urpo kuski ei tätä huomaa --> startti kaput ja virta-avainta kääntäessä kojelaudassa joulukuusi-ilmiö ja koneesta kuuluu vaan vaihtelevaa naksuntaa ja siritystä. Tän puolesta puhuisi se, että olin ollut huomaavinani virtalukossa "palautuskynnyksen", jonka tosin olin ajatellut olevan ominaisuus tai jotain, ja jota en jaksanut sen enempää ihmetellä kun kaikki näytti toimivan ok. Mutta siis ainakin kerran auton jo käynnistyttyä napsautin avaimen itse takaisin start-asennosta puolivahingossa otetta avaimesta irroittaessa..
Outoa tässä oli se, että autossa oleva sähköinen päävirtakytkin alkoi käyttäytyä vähän epäjohdonmukaisesti tapahtuman jälkeen. Tätä ennen kytkimen ollessa pois päältä, auto oli aivan pimeä. Nyt se saattoi vilkutella valoja ja reagoida jotenkin heikosti virta-avaimen kääntöönkin. Voisko toi selittyä sillä, että startin solenoidi tms ois sulanut ja kontaktipinnat olis tehny omia kuvioitaan siellä?
Akut oli just täyteen ladattu ja syksyllä vaihdettu muutenkin.