![]() |
MB kuorkki jätti tielle, starttiko?
Joo eli eilen oltiin lähdössä ajelulle tolla 1222:lla, ja noin kilometrin ajon jälkeen konetilasta alkoi kuulua voimakkaasti hinkkaava ääni. Niinkun joku hihna olisi hangannut johonkin tms.. No sitä kesti noin 5-10 sek, jonka jälkeen kone sammui, eikä suostu enää käynnistymään uudelleen. Auto hinaukseen ja kotipihaan..
Nopealla vilkaisulla kaikki näyttäisi olevan konetilassa paikoillaan, joten mietin tämmöistä vaihtoehtoa: virtalukko ei palauta avainta starttiasennosta --> startti jää kiinni vauhtipyörään --> urpo kuski ei tätä huomaa --> startti kaput ja virta-avainta kääntäessä kojelaudassa joulukuusi-ilmiö ja koneesta kuuluu vaan vaihtelevaa naksuntaa ja siritystä. Tän puolesta puhuisi se, että olin ollut huomaavinani virtalukossa "palautuskynnyksen", jonka tosin olin ajatellut olevan ominaisuus tai jotain, ja jota en jaksanut sen enempää ihmetellä kun kaikki näytti toimivan ok. Mutta siis ainakin kerran auton jo käynnistyttyä napsautin avaimen itse takaisin start-asennosta puolivahingossa otetta avaimesta irroittaessa.. Outoa tässä oli se, että autossa oleva sähköinen päävirtakytkin alkoi käyttäytyä vähän epäjohdonmukaisesti tapahtuman jälkeen. Tätä ennen kytkimen ollessa pois päältä, auto oli aivan pimeä. Nyt se saattoi vilkutella valoja ja reagoida jotenkin heikosti virta-avaimen kääntöönkin. Voisko toi selittyä sillä, että startin solenoidi tms ois sulanut ja kontaktipinnat olis tehny omia kuvioitaan siellä? Akut oli just täyteen ladattu ja syksyllä vaihdettu muutenkin. |
Tuossahan olikin jo lähes koko teoria...
|
Noni, jos lähtis sitten seuraamaan sitä tutkintalinjaa..
Hilpeän tilanteesta tekee se, että hinuri ei saanut autoa käännettyä kotipihaan, vaan se makaa nyt naapurien ihasteltavana yleisellä parkkipaikalla :) Ripeitä liikkeitä pitäis varmaan suorittaa. |
Otappas hajut laturistakin ennenkuin purat sen enempiä...
|
Lainaus:
|
Mitenkäs mun kannattais sitä laturia arvioida? Miten ne yleensä porsii? Ja miksi se olisi koneen sammuttanu? Oon ymmärtänyt et noi dieselit ei virtaa tarttis käydäkseen.
|
Mulla on kerran pikku-Volvon kans (FL4) käyny silleen, että hehku-rele (solenoidi) jumi päälle.
Auto kävi aikansa ja sitten kun akut oli tyhjät (hehku vie paljon enemmän mitä laturi tuottaa) niin auto sammui. Mittaa vaikka akkujen napajännite, taikka saahan tuon varaustilan selville kääntämälläajovalot päälle. |
Lainaus:
|
Onkos se päävirtakytkin nyt syyllinen sittenkin?????
"""Outoa tässä oli se, että autossa oleva sähköinen päävirtakytkin alkoi käyttäytyä vähän epäjohdonmukaisesti tapahtuman jälkeen. Tätä ennen kytkimen ollessa pois päältä, auto oli aivan pimeä. Nyt se saattoi vilkutella valoja ja reagoida jotenkin heikosti virta-avaimen kääntöönkin. Voisko toi selittyä sillä, että startin solenoidi tms ois sulanut ja kontaktipinnat olis tehny omia kuvioitaan siellä?""" |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Tai toinen akku kuoli tai kaapeli irtos .. Ekaks kyllä mittaisin jännitteet
|
Sammutetaanko tuo mersu pakokaasujarrun napista lattialla?
Meillä 1981 mallisessa V6 mersussa oli kolme paineilma sylinteriä, mitkä liikkuivat napista. Kaksi läpille pakoputkissa, ja yksi ruiskupumpussa. Ei sähköä niissä. |
Juu kyllä tämä malli sammuu pakokaasujarrulla napista lattialla.
Huomenna jos sais katsottuu tarkemmin.. |
Ite viel mittailisin et meneekö plussa runkoon nyt..meillä oli kuorma-autossa startin päästä virtajohto löystyny ja otti maahan kiinni. Sai starttipuusterin avulla kyl aina käyntiin mut siinäpä se sit oli et ei muuten lähtenyt.
|
Akut näyttää 12,40 ja 12,47 V ja yhteensä 25,00 V. Nyt kun päävirtakytkintä ja virta-avainta kääntää, niin kaikki toimii täysin normaalisti, mut startti ei pyöritä vaan kuuluu vaan semmonen säksättävä ääni.
Laturissa ei näkynyt mitään normaalista poikkeavaa, samoin kun ei startissa tai startin solenoidissakaan. Johdot oli kaikki hyvin kiinni. Seuraavaksi se on sitten kai startti irroitettava, kunhan saan apua paikalle.. |
Kato maadoituskaapelit ensin. Ja akut näyttää olevan tyhjät. Pistä valoja ja puhaltimia päälle ja kato akkujännite uudestaan.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Täyteen varatun akun lepojännite on 12,7 - 12,8 V 12,4 V lepojännitteellä akun varaustilasta on jäljellä enää noin 75%, minkä alle tavallista lyijyakkua ei pitäisi purkaa. |
Ratkesko tämä ??
|
Ei oo mitään tehty :) Kolme päivää itse kuumeessa ja muutenkin apuvoimat päässee paikalle vasta ens viikolla.
|
Startti se oli menny rikki. Se on nyt vaihdettu, ja auto toimii taas. Pitäs kohta alkaa asentelee ikkunoita tohon konttiin..
|
Hyvä !!
Kuvia tänne kans rojektin edistymisestä ... |
Sivu luotu: 23:40 (GMT +2). |