Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   MB kuorkki jätti tielle, starttiko? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=132972)

Heering80 01.03.2015 11:38

MB kuorkki jätti tielle, starttiko?
 
Joo eli eilen oltiin lähdössä ajelulle tolla 1222:lla, ja noin kilometrin ajon jälkeen konetilasta alkoi kuulua voimakkaasti hinkkaava ääni. Niinkun joku hihna olisi hangannut johonkin tms.. No sitä kesti noin 5-10 sek, jonka jälkeen kone sammui, eikä suostu enää käynnistymään uudelleen. Auto hinaukseen ja kotipihaan..

Nopealla vilkaisulla kaikki näyttäisi olevan konetilassa paikoillaan, joten mietin tämmöistä vaihtoehtoa: virtalukko ei palauta avainta starttiasennosta --> startti jää kiinni vauhtipyörään --> urpo kuski ei tätä huomaa --> startti kaput ja virta-avainta kääntäessä kojelaudassa joulukuusi-ilmiö ja koneesta kuuluu vaan vaihtelevaa naksuntaa ja siritystä. Tän puolesta puhuisi se, että olin ollut huomaavinani virtalukossa "palautuskynnyksen", jonka tosin olin ajatellut olevan ominaisuus tai jotain, ja jota en jaksanut sen enempää ihmetellä kun kaikki näytti toimivan ok. Mutta siis ainakin kerran auton jo käynnistyttyä napsautin avaimen itse takaisin start-asennosta puolivahingossa otetta avaimesta irroittaessa..

Outoa tässä oli se, että autossa oleva sähköinen päävirtakytkin alkoi käyttäytyä vähän epäjohdonmukaisesti tapahtuman jälkeen. Tätä ennen kytkimen ollessa pois päältä, auto oli aivan pimeä. Nyt se saattoi vilkutella valoja ja reagoida jotenkin heikosti virta-avaimen kääntöönkin. Voisko toi selittyä sillä, että startin solenoidi tms ois sulanut ja kontaktipinnat olis tehny omia kuvioitaan siellä?

Akut oli just täyteen ladattu ja syksyllä vaihdettu muutenkin.

Bj Andy 01.03.2015 11:41

Tuossahan olikin jo lähes koko teoria...

Heering80 01.03.2015 12:13

Noni, jos lähtis sitten seuraamaan sitä tutkintalinjaa..

Hilpeän tilanteesta tekee se, että hinuri ei saanut autoa käännettyä kotipihaan, vaan se makaa nyt naapurien ihasteltavana yleisellä parkkipaikalla :) Ripeitä liikkeitä pitäis varmaan suorittaa.

-Jarkko- 01.03.2015 15:24

Otappas hajut laturistakin ennenkuin purat sen enempiä...

paavojaelvis 01.03.2015 15:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -Jarkko- (Viesti 1207381)
Otappas hajut laturistakin ennenkuin purat sen enempiä...

Tälle ääni.

Heering80 01.03.2015 16:08

Mitenkäs mun kannattais sitä laturia arvioida? Miten ne yleensä porsii? Ja miksi se olisi koneen sammuttanu? Oon ymmärtänyt et noi dieselit ei virtaa tarttis käydäkseen.

Paavo 01.03.2015 16:31

Mulla on kerran pikku-Volvon kans (FL4) käyny silleen, että hehku-rele (solenoidi) jumi päälle.
Auto kävi aikansa ja sitten kun akut oli tyhjät (hehku vie paljon enemmän mitä laturi tuottaa) niin auto sammui.

Mittaa vaikka akkujen napajännite, taikka saahan tuon varaustilan selville kääntämälläajovalot päälle.

vmt 01.03.2015 16:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heering80 (Viesti 1207388)
Mitenkäs mun kannattais sitä laturia arvioida? Miten ne yleensä porsii? Ja miksi se olisi koneen sammuttanu? Oon ymmärtänyt et noi dieselit ei virtaa tarttis käydäkseen.

Voihan tosiaan tuossakin olla sammutussolenoidi, mikä sitten jännitteen laskiessa syötön katkaisee. Ja jos laturi on äänen pitänyt... Toisaalta ei kyllä normaalikuormalla noin lyhyellä matkalla akut pitäisi tyhjentyä. Vaan nehän helppo mitata ihan ekana.

Saleksi 01.03.2015 18:37

Onkos se päävirtakytkin nyt syyllinen sittenkin?????

"""Outoa tässä oli se, että autossa oleva sähköinen päävirtakytkin alkoi käyttäytyä vähän epäjohdonmukaisesti tapahtuman jälkeen. Tätä ennen kytkimen ollessa pois päältä, auto oli aivan pimeä. Nyt se saattoi vilkutella valoja ja reagoida jotenkin heikosti virta-avaimen kääntöönkin. Voisko toi selittyä sillä, että startin solenoidi tms ois sulanut ja kontaktipinnat olis tehny omia kuvioitaan siellä?"""

Rölli 01.03.2015 18:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heering80 (Viesti 1207388)
Mitenkäs mun kannattais sitä laturia arvioida? Miten ne yleensä porsii? Ja miksi se olisi koneen sammuttanu? Oon ymmärtänyt et noi dieselit ei virtaa tarttis käydäkseen.

6.2 diesel chevy ei jaksanut käydä kun laturi porsi. Oli niin umpijumissa ja moniuraremmissä hyvä pito et toiminta loppui sihen. Ja lennosta kun vauhtia oli päälle kuudenkympin ja menin sen kerran helppaamaan kaasusta.

paavojaelvis 01.03.2015 19:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Saleksi (Viesti 1207431)
Onkos se päävirtakytkin nyt syyllinen sittenkin??"

Päävirtakykin ei huutele konehuoneesta käsin.

pee 01.03.2015 19:33

Tai toinen akku kuoli tai kaapeli irtos .. Ekaks kyllä mittaisin jännitteet

sisua45 01.03.2015 22:41

Sammutetaanko tuo mersu pakokaasujarrun napista lattialla?

Meillä 1981 mallisessa V6 mersussa oli kolme paineilma sylinteriä, mitkä liikkuivat napista. Kaksi läpille pakoputkissa, ja yksi ruiskupumpussa. Ei sähköä niissä.

Heering80 01.03.2015 23:42

Juu kyllä tämä malli sammuu pakokaasujarrulla napista lattialla.

Huomenna jos sais katsottuu tarkemmin..

hojo85 02.03.2015 08:09

Ite viel mittailisin et meneekö plussa runkoon nyt..meillä oli kuorma-autossa startin päästä virtajohto löystyny ja otti maahan kiinni. Sai starttipuusterin avulla kyl aina käyntiin mut siinäpä se sit oli et ei muuten lähtenyt.

Heering80 02.03.2015 13:10

Akut näyttää 12,40 ja 12,47 V ja yhteensä 25,00 V. Nyt kun päävirtakytkintä ja virta-avainta kääntää, niin kaikki toimii täysin normaalisti, mut startti ei pyöritä vaan kuuluu vaan semmonen säksättävä ääni.

Laturissa ei näkynyt mitään normaalista poikkeavaa, samoin kun ei startissa tai startin solenoidissakaan. Johdot oli kaikki hyvin kiinni. Seuraavaksi se on sitten kai startti irroitettava, kunhan saan apua paikalle..

paavojaelvis 02.03.2015 13:17

Kato maadoituskaapelit ensin. Ja akut näyttää olevan tyhjät. Pistä valoja ja puhaltimia päälle ja kato akkujännite uudestaan.

moggirange 02.03.2015 14:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja paavojaelvis (Viesti 1207648)
Kato maadoituskaapelit ensin. Ja akut näyttää olevan tyhjät. Pistä valoja ja puhaltimia päälle ja kato akkujännite uudestaan.

Tyhjät? Paljonko lepojännite pitäis mielestäsi olla?

paavojaelvis 02.03.2015 14:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja moggirange (Viesti 1207656)
Tyhjät? Paljonko lepojännite pitäis mielestäsi olla?

Noh, käynnistystä ajatellen lähes tyhjät

Täyteen varatun akun lepojännite on 12,7 - 12,8 V

12,4 V lepojännitteellä akun varaustilasta on jäljellä enää noin 75%, minkä alle tavallista lyijyakkua ei pitäisi purkaa.

pee 04.03.2015 23:31

Ratkesko tämä ??

Heering80 06.03.2015 18:00

Ei oo mitään tehty :) Kolme päivää itse kuumeessa ja muutenkin apuvoimat päässee paikalle vasta ens viikolla.

Heering80 16.04.2015 18:51

Startti se oli menny rikki. Se on nyt vaihdettu, ja auto toimii taas. Pitäs kohta alkaa asentelee ikkunoita tohon konttiin..

pee 16.04.2015 20:27

Hyvä !!

Kuvia tänne kans rojektin edistymisestä ...


Sivu luotu: 23:40 (GMT +2).