Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jubet
...Paljon toki käyttö vaikuttaa kiikarin, mutta lähtisin ettei alle 500€ kiikareita kannata ostaa. Menee noi "hirvensurmat" jos ei paremmasta tiedä. Ja nimenomaan hirvi käytössä, lintu ja kyttäys ni ei mene.
Itse raavin päätä aika kauan, kun omaa hankin. Tuntu ettei millään viiti sijoittaa enää yhtään ylimääräistä, ni melkoinen kompromissi sitten tulikin Nikonin kiikari oli lopulta. Meopta oli pitkään tulossa, mutta silmä väli oli sen verran pipienempi, että jäi kauppaan. Valintaan vaikutti kuukautta aiemmin nähty silmäkulmassa.
|
Se "hirvensurma" oli muistaakseni aikoinaan Leupold VX3 1-4x22 (tms.) mainoksessa. Ihan eri luokkaa on mekaniikaltaan kuin tuo Nikon, siis parempaan suuntaan. Aikanaan -90 luvun alussa yhden tuommoisen made in Japan kiikarin ostin ja itselataava .338 WM teki siitä helistimen... Sittemmin Leupold "hirvensurma" on siinäkin palvellut moitteetta!
Meoptakin ihan ok, yksi sellainenkin .375/.338 WMT:n päällä.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jaba
|
On tuokin asia huomioitava, kun kiväärissä alkaa tehoa olla ja varsinkin, jos painoa vähän. Ei edes varsinaisesti naureskelun asia. Silmäväli vaikuttaa ja aseen ergonomia myös tosi paljon. Eipä itselläkään silmäkulma ole kiikarista auennut, mutta kyllä esim minun luottohirvipyssyllä penkistä ampuessa välillä silmäkulmaa hipoo. Siinä S&B 90 mm silmänetäisyydellä ja kaliiberi on nelosella alkava magnum.
Toinen sitten semmoinen, kun 2,7 kg kivääristä lähtee reippaasti yli 5000 J liike-energia yhdellä puristuksella. Sekin saattaisi kiikarin jonkun silmäkulmassa käyttää... Tosin siinä itsellä punapiste kaukana silmästä.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jubet
Se on kyllä totta että ase,kiikari,tutka ja koira aiheuttaa yhtä paljon keskustelua ku toyota.
Itse voin muista antaa jälkeen, mutta koirasta ja tutkasta en, ne on kkk ja up.
|
Tota tutkaintoilua mä en kyllä tajua. Kaikissa omat hyvät ja huonot puolensa. Sama juttu, kun intoilisi puhelimesta! Koirasta samaa mieltä, vaikka usein pitääkin puolueettomana olla.