Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JeremyH
Lisäkysymyksiä:
Kysymys1
Minulla on noissa vanhoissa jousissa jotkut kumipuslat kiinni niissä etumaisissa pakan kiinnikkeissä. Uusissa jousissa (ei toyotan OEM osia, vaan milner merkkiset) ei ole siinä kiinnikkeessä mitään puslaa, vain metallinen pultti. Kuuisiko olla? Pitääkö mun siirtää ne kumipuslat uusiin jousiin?
Kysymys2 U-pulttien välissä jousen päällä on se pohjaanlyöntikumi. Sen yläpuolella rungossa on rauta johon kumi osuu jos jouset pohjaa. Joissakin kuvissa olen nähnyt että myös siinä yläraudassa on joku kumi. Minulla ei ole. Pitäisikö olla?
Kuva tarkoittamastani puslasta. https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net/...82365189_n.jpg
|
En tiedä onko jousissa olevista puslista kovasti hyötyä. Itse en ainakaan huomannut paljoa vaikutusta kun vaihdoin vakiopuslat uretaanisiin muutakun siinä, ettei väljää ole.
Pohjaanlyöntikumin osalta riittänee, että se rajoittaa akselin liikkeen oikeaan kohtaan. Mitään ylimääräisiä kumeja ei tarvi.
Sensijaan joku voisi lisävalaista sen pyöreän kumipäällysteisen pallukan merkitystö jousen päällä kun on niin vaikea ajossa katsoa omasta autosta mikä sen virka käytännössä on - missä vaiheessa se todella puuttuu jousen käytökseen?
Omassa autossa vakiojouset oli lötköt ja jos autolla hommia aikoo tehdä, siihen voi jousia huoltaessa lisätä lehtiä. Lisäsin yhden lehden.
Omia kokeilujani on, että upotin jousilehden sitruunahappoon, jota olin laittanut muoviseen putkeen, joka toisesta päästä tukittu ja se oli pystyssä maassa. Pesin parin päivän päästä ruosteet pois, kuivasin jouset - siihen käy vaikka nestekaasutoho ja levitin päälle samantien Zingaa pensselillä. Ehkä pari kerrosta riittää koska liian paksusti laittamalla voi irrota jousten eläessä. Tämä vähän pellepeloton ideoita, mutta seuraavan kerran kun otan jouset pois, näen kunnolla onko ollut apua.