Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
Vanha 31.03.2014, 17:39
Tirlittan Tirlittan ei ole kirjautuneena
Jäsen

Rekisteröitynyt: 29.01.13
Sijainti: Ylöjärvi
Perusasetus

Kannattaa todellakin tehdä hyvät laskelmat ja lukea ne myös. Paljonko sinne viivan alle jää rahaa ja paljonko työtunteja? Kauppahinta sitten tuotto-odotuksen mukaan. Siinä ei saisi tunteet liikoja vaikuttaa, kun hintaa määritellään. Tilan pitäisi kuitenkin maksaa itsensä jollain järjellisellä aikavälillä takaisin. Jos maatalouden harrastamisen mahdollistamiseksi pitää kovin paljon hakea rahaa muualta, on hinta liian kallis.

Sitä olin tulossa sanomaan tähän ketjuun, että jos suinkin voitte sen välttää, älkää käyttäkö asumisoikeutta kauppahinnan alentajana. Se, jos mikä tulee ajan myötä kalliiksi. Varsinkin, jos vanhapari on vielä hyvissä voimissa, tai jo nyt on näkyvissä merkkejä siitä, että ajatukset tilan kehittämisestä on kovin erilaiset. Mutta asia näkyi olevan asumisen osalta jo ajateltu. Toki vanhan parin tietoja ja elämänkokemusta kannattaa kuunnella, mutta kun itse olet tilasta kaupan jälkeen taloudellisesti vastuussa, itse sinun pitää myös sen asioissa päätöksetkin tehdä.

Sitten, kun ne aloitustuet ja lainarahat on tilillä, älä ensimmäisenä mene ostamaan uutta autoa tai traktoria. Tee ensin itsellesi hyvin perusteltu investointisuunnitelma ja elä sen mukaan. Alussa ne velatkin tuntuu hetken saatavilta, kun on intoa ja rahasummat saattavat äkkiseltään tuntua isoilta. Mutta kun niiden tukirahojenkin pitää riittää moneen asiaan, on budjetointi pidemmän päälle erittäin järkevää hommaa.

Mun työni liippaa läheltä noita yllämainittuja asioita ja kokemuksesta voin sanoa, että hyvä suunnittelu ja kyky johtaa itseään on viljelijän tärkeimmät taidot. Niiden avulla tulee ne ikävämmätkin hommat hoidettua ajallaan ja homma pysyy kasassa.

Onnea matkaan!
Vastaa lainaten

Luokat
maatila, sukupolvenvaihdos, velka

Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään Maatilan pihapiiri+metsäpalsta Hämeenkoski IironSika O/M/V Muut 0 14.11.2011 00:03

Sivu luotu: 03:17 (GMT +2).