Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tatsga
Kaupat sovittuna Sprintterin GT1852V ahtimesta. Kokeillaan sit toista ääripäätä ahtimen koon suhteen. Josko tuolla sais heti ahdot nousee ku tyhjäkäynnillä koskee kaasupedaaliin. Ainut kysymysmerkki on pakopaineet ja -lämmöt ku huudattaa menee 200km yhteen putkeen 2600-700rpm. Jos osottautuu koeajossa liian ahtaaks, niin laitetaan kiertoon ja sit suosiolla joko gt20 tai gt22 tilalle.
Sit pitää keksiä jonkilainen ylipaineohjaus tolle VNT:lle. Näin autoinssin logiikalla painekello painaa ilman ahtoja siivet "kiinni" ja ahtojen noustessa "avaa" siipiä ettei paineet nouse liikaa. Säätöhän tuohon pitäisi saada perinteisellä bleedillä/turboruuvilla, jolla estetään paineen pääsy täysimääräisenä kellolle. Joku tehnyt tuollaisen ohjauksen VNT-ahtimelle? Alipainekellonhan pystynee muokkaamaan ylipainekelloks vaihtamalla nipan kalvon toiselle puolelle.
|
Jos tuo Sprintterin turbo ahdistaa liikaa, niin 320cdi Mersun GT2359 toimi mun edesmenneessä GD:ssä ihan hienosti. Oli alunperin alipaine ohjauksella, mutta muutin sen paineella toimivaksi. Ahtoja max. 0.8, mutta poltti kaiken polttoaineen täyskiihdytyksessä, vaikka oli 7 mm tapit pumpussa ja syötöt täysillä. Alku tupsausta lukuunottamatta ei putkesta näkyvää savua tullut. Pakolämmöt oli 300 kieppeissä normikäytössä ja revityksessä 6-700 astetta. Ja ainakin automaatilla antoi vääntöä riitttävän alhaalta, mutta ei tukehtunut liikaa myöskään yläkierroksilla. Oli kuitenkin vasta neljäs turbo mikä toimi tyydyttävästi. Entiset oli Garretin t3 ,KKK24 ja Schwitserin s2Bg, joka oli sitten semmoinen ettei mitään tapahtunut alle 3000 kiekan kuin mustaa savua, mutta sitten kun lähti vetämään niin veti vittuilematta rajoittimeen saakka.