Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #51  
Vanha 20.07.2012, 22:16
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

OK, letkut vain näytti pikaisella vilkaisulla kovin samalta. Mikä lie kiinanpaja niitä suoltaa ulos kymmenellä eri merkillä
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #52  
Vanha 25.08.2012, 23:55
Tapsala Tapsala ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 648
Perusasetus

Joka viikko on jeepin eteen jotain tehty, mut tää "raportointi" on jääny hiukan vähemmälle...

Iron rok off road:ta tuli lähetys tälläviikolla:
- 6,5" korottavat etujouset
- Etuiskarit (velipoika tilas vahingossa 2"korotettuun autoon, kun piti ottaa 5" korotukselle No nää iskarit on nyt kaupan ja uudet on jo tilattu...
- Takakardaaniin uus yoke ja sille billet laippa ja uus stefa.

Eli tänään tuli tuo takakardaani pajotettua kuntoon. Eka mittailin et 2cm pois jakolaatikon akselista ja tein M8 kierteen siihen päähän.


Sit stefan laippa moottorisilikoonilla tiivistettynä kiinni ja siihen perään uus yoke. Yoken pultin pistin lukitteella kiinni.


Sit siihen perään purkuosana ostettu etukardaani.


Taka-akseliin tuli jo aiemmin laiettua uus pinionin stefa ja U-pultti yoke. Kardaaniin vaihtelin uuden ristikon. Nyt toi kardaanikulma näyttää aika hyvältä.


Kuvatus




Sit etutukivarret sekä ohjausvarret menee uusiksi. Hiukan palikoita:

Sorvari teki mulle uudet pesät puslille alatukivarsiin.


Sitten viä saadaan joukkoon sotkettua hiukan traktrin osia, ohjausvarsiin tulee massikan raidetangon palloniveliä. Kartio on paksuimmillaan 20mm ja tos on M20 oikeenkätinen kierre. Ja nää oli yllättän halpoja, ovh 19€/kpl


Huomenna lisää, kun pääsee koko päivän temuaan jeepin kanssa
__________________
-MMC-
Vastaa lainaten
  #53  
Vanha 26.08.2012, 17:24
Tapsala Tapsala ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 648
Perusasetus

Tänään tuli taas hiukan puuhailtua, väkersin uudet n. 3cm pisemmät alatukivarret.

Putket oli taivutettu noin 45 asteen kulmaan, jotka sit katkasin reikäsahalla, niin tuli siisttit liitokset:


Sit vaan kemppiliimaa ja palikat kasaan. Aika hyvin tuli samanpituset...


...ja näköset.


Viä vähä maalia niskaan. Jos huomenna pääsis vaikka asentaan ne allle.


Täytyy taas käydä sorvaria kiusaamassa et tekis viä kaks ylätukivarsien puslille sopivat pesät.


Joku viikko takaperin tuli askarreltua etuparhardi paikalleen. Tämmösen korinpuolen kiinnityksen tekasin. Tuo takimmaisen latan takana on viä kolmiotuki.


Akseliin tuli tällänen kiinnitys. Materiaalivahvuudet on kunnossa, et pitäs ton ykspuoleisenkin kiinnityksen kestää. Toi rauta on L:n mallinen ja hitsattu jokapaikaan kiinni.



nyt on jarruletkuissa pituutta. Vanhat oli tässäkohtaa jo ihan piukeena. Letkujen mukana tuli myös tollaset viksut kiinnitysraudat, mihin liitin kiristettin mutterilla kiinni. Putken pään nipan jouduin tekeen uudestaan, et putkesta pari senttiä lähti veke.



Noitten ohjaustankojen kanssa tuli pieni takaisku kun pallonivelen varressa onkin 13/16-16 UNC kierre, et tarttee kierretappi hommata...
__________________
-MMC-
Vastaa lainaten
  #54  
Vanha 13.09.2012, 21:13
Tapsala Tapsala ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 648
Perusasetus

Se elää!


Vaikken oo päivitellytkään tänne, niin jotain ons silti tapahtunut.

Jeeppi on tän iltasten touhujen jäljiltä taas renkaillaan ja hiukan päästiin jo uutta alustaa venytteleenkin...

Eli edes on nyt 6,5" korottavat vieterit. Toi trukkilava on noin puolen metrin korkeudessa, takana on viä 5cm kaareen matkaa ja edessä ainakin tuplat. Renkaatkin oli viä ihan kovat... ehkä ne tynnyrijoustot saadaan aikaseksi





Tämmösistä palikoista rakentelin ojjaus/raidetangon:


Sit pikkasen tarttis jousen yläpäätä muokata. Tota pylvästä tarttis siirtää n. 1" verran eteenpäin. Menee jouset aika s-venkuralle joustossa ja pohjaanlyöntikumi ei meinaa osua siihen alapään lautaseen...


Huomenna lisää touhua

Kuvien laadusta kiitämme jälleen kerran Nokiaa...
__________________
-MMC-
Vastaa lainaten
  #55  
Vanha 14.09.2012, 07:31
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Enpä ollut huomannut päivityksiä.. ootko päässyt vielä testaamaan autoa minkä verran? Takakardaanikulmaa voisi ehkä vielä vähän muuttaa, axle wrapin takia pinioni kääntyy rasituksessa vähän alas -> kandee laittaa osoittamaan hieman jakoaskin ulostuloa ylemmäs. Tosin kunnon testaus ensin, taisi mullakin joskus olla aika liki tuollainen eikä ongelmia ollut.

Mitä tulee jousitolppien muokkaukseen, eikö olisi helpompi siirtää jousipetiä akselilla? Siellä on ihan loistavasti tilaa siirtää niitä taaemmas, tosin iskarikiinnikkeitä voi joutua muokkaamaan. Se alkuperäinen on jokatapauksessa vähän paska systeemi alhaalla ja ylhäällä, muuttaa molemmat niin että saa käytettyä lenkki-lenkki iskaria

Teitkö muuten kuinka paljon alkuperäistä pidemmät alatukivarret, tuollaisella korotuksella lyhkäsillä tukivarsilla on muuten ihan varmasti jouset ihan vituillaan. Pitkät tukivarret olisi paikallaan yli ~3-4" korotuksilla, jos haluaa oikeasti toimivan alustan.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 14.09.2012 07:34
Vastaa lainaten
  #56  
Vanha 14.09.2012, 15:10
Tapsala Tapsala ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 648
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Enpä ollut huomannut päivityksiä.. ootko päässyt vielä testaamaan autoa minkä verran? Takakardaanikulmaa voisi ehkä vielä vähän muuttaa, axle wrapin takia pinioni kääntyy rasituksessa vähän alas -> kandee laittaa osoittamaan hieman jakoaskin ulostuloa ylemmäs. Tosin kunnon testaus ensin, taisi mullakin joskus olla aika liki tuollainen eikä ongelmia ollut.

Mitä tulee jousitolppien muokkaukseen, eikö olisi helpompi siirtää jousipetiä akselilla? Siellä on ihan loistavasti tilaa siirtää niitä taaemmas, tosin iskarikiinnikkeitä voi joutua muokkaamaan. Se alkuperäinen on jokatapauksessa vähän paska systeemi alhaalla ja ylhäällä, muuttaa molemmat niin että saa käytettyä lenkki-lenkki iskaria

Teitkö muuten kuinka paljon alkuperäistä pidemmät alatukivarret, tuollaisella korotuksella lyhkäsillä tukivarsilla on muuten ihan varmasti jouset ihan vituillaan. Pitkät tukivarret olisi paikallaan yli ~3-4" korotuksilla, jos haluaa oikeasti toimivan alustan.
Tukivarret on noin 3cm pisemmät kuin alkuperäset. Oon kyl miettiny, et muuttasin ne ylemmät vielä säädettäviksi, niin sais hiukan tota pinionin kulmaa paremmaksi. Tosin ei se paha oo tolla highpinion akselilla. Jokohan tällä setupilla mahtus 35" renkaat pyöriin edssäkin, kun talven aikana olis tarkotus hiukan noita renkaita päivitellä...

Uudet etuiskarit on jo jankittu, niin se tulee oleen alkuperäsellä kiinnitystavalla.

Jousien yläpäitä aattelin siirtää sillai et jyystää sen pyöreen laipan siitä pellistä irti ja boksaan 3mm levystä sellasen kotelon sinne yläpäähän niin saa hyvin tilaa siirellä sitä yläpäätä.
__________________
-MMC-
Vastaa lainaten
  #57  
Vanha 14.09.2012, 17:25
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

35" renkaat mahtuu pyörimään varsin järkevästi jo ~3" -> korotuksilla. Pelti on tehty leikattavaksi ja hitsattavaksi kuten olet tainnut huomata Tosin se että 35":t toimii auttavasti pienemmällä korotuksella niin etuakselia pitäisi siirtää n. 4cm eteenpäin alkuperäiseen nähden (eli siis korotuksen vaatima tukivarsien pidennys + n.4cm). Sitten ei tule ahdasta pyöräkotelon takana ja ohjauskilkkeetkin vielä mahtuu paikalleen. Toki vaikuttaa myös ajaako leveillä pökkyröillä vai vähän miedommilla renkailla miten mahtuu tai ei mahdu. Se on ihan sama vaikka olisi 6" tai 8" korotusta, niin peltiä joudut joka tapauksessa leikkaamaan ja taittamaan niin edessä kuin takana, jos haluat että sisäänjoustoja jää ja alusta toimii fiksusti.

Jousien asennonkorjauksen saa tietysti tehdä kuten haluaa, mutta sanoisin kahden akseliväliltä muutetun XJ:n ja yhden ZJ:n kokemuksella, että noi jousipedit on hyvin helppo siirtää.. Ne yläpäät jousissa on oikeastaan aika pirun hyvässä paikkaa ja asennossa, niin ei minun mielestä ole mitään syytä muuttaa sieltä
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #58  
Vanha 18.09.2012, 15:05
Borg:n Avatar
Borg Borg ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.08.03
Sijainti: Iitti
Viestit: 181
Perusasetus

Tuossa menneenä vk.loppuna onnistuin vääntelemään Xj:n raidetangon mutkalle sen verran mukavasti, että joutuu ottamaan projektin alle.
Noiden Massikan pallonivelten lisäksi, minkä vahvuisesta putkesta/tangosta meinasit raide,- ohjaustangot tehdä?
Tuo Xj:n orkkis raidetanko on kaiketi melko heppoista putkea. Tuolta Xj-info sivustolta jo tulikin tsekattua tuon Aussi-miehen visioita, mutta näytti keskittyvän tuossa asiassa valmistankojen ostoon.
Vinkit olisivat tervetulleita.
Vastaa lainaten
  #59  
Vanha 18.09.2012, 15:20
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Noin 32mm on sopiva ulkohalkaisija, seinämä jotain 4-6mm:n luokkaa (6mm lähempänä, niin jää sitten kierteidenkin kohdalle tavaraa). Sit ei ainakaan hajoa eikä kuitenkaan ole ihan järkkypainaviakaan. Riippuu toki myös käytettävistä raidetangonpäistä että mikä kierre niissä on.

Mua vähän mietityttäisi käyttää traktorien niveliä panhardissa jos on sieltä perspuolelta aparaattia, niissä tahtoo olla aikalailla väljää. Parempi ois uretaanipusla toiseen päähän ja jajoku flex jointti tjsp. toiseen päähän.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #60  
Vanha 18.09.2012, 20:38
Tapsala Tapsala ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 648
Perusasetus

Joo, juurikin 32/22mm ainesputkee tuli kaikkiin noihin etupään hilppeisiin käytettyä.¨

luulis noiden työntövarren nivelien kestävän barhardina, ku niihin poraili rasvanipan paikat. Jotain jäykkää rasvaa kun tuuppaa reilusti, tosin nyt kun on kiinnikkeet niin helppo siihen on vaihtaa puslilla toteutettu varsi...

Täytyy napata kuvaa keulasta päivänvaliossa, kun eihän ne ihan alkuperäsen malliset enää oo
__________________
-MMC-
Vastaa lainaten
  #61  
Vanha 18.09.2012, 20:45
Jari:n Avatar
Jari Jari ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.11.04
Sijainti: Kajjjaani, Finland.
Viestit: 3.139
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tapsala Näytä viesti
Joo, juurikin 32/22mm ainesputkee tuli kaikkiin noihin etupään hilppeisiin käytettyä.¨

luulis noiden työntövarren nivelien kestävän barhardina, ku niihin poraili rasvanipan paikat. Jotain jäykkää rasvaa kun tuuppaa reilusti, tosin nyt kun on kiinnikkeet niin helppo siihen on vaihtaa puslilla toteutettu varsi...

Täytyy napata kuvaa keulasta päivänvaliossa, kun eihän ne ihan alkuperäsen malliset enää oo
ei kestä... ;-)

ite suunnittelin tehä patrollin puslista
__________________
Isory

www.kmap.fi
Kainuun Monialapalvelut
-Kerro mitä tarvitset.
Vastaa lainaten
  #62  
Vanha 19.09.2012, 09:09
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tapsala Näytä viesti
luulis noiden työntövarren nivelien kestävän barhardina, ku niihin poraili rasvanipan paikat. Jotain jäykkää rasvaa kun tuuppaa reilusti..
Kyllä ne melko varmasti kestää, siitä ei ole kiinni. Mutta pienikin väljyys panhardissa tahtoo aiheuttaa woblausta, tai vähintään entistäkin pahempaa epätarkkuutta ohjaukseen..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #63  
Vanha 19.09.2012, 09:24
Tapsala Tapsala ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 648
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Kyllä ne melko varmasti kestää, siitä ei ole kiinni. Mutta pienikin väljyys panhardissa tahtoo aiheuttaa woblausta, tai vähintään entistäkin pahempaa epätarkkuutta ohjaukseen..
Joo on huomattu Paratiisioffissa keväällä väänty se korinpuoleinen pallonivel yli ja väljää tuli reilusti. 40km/h oli maksimi siirtymänopeus kisassa. Tolla nopeudella viä pysy tiellä...
__________________
-MMC-
Vastaa lainaten
  #64  
Vanha 20.09.2012, 22:03
Tapsala Tapsala ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 648
Perusasetus

Yleisön painostuksesta sorruin sit siirteleen niitä jousen alapäitä

Eli tilannehan näytti tältä. Hiukan oli ruoste päässyt raiskaan...


Sit veistelin vanhan pedin pois ja värkkäsin 100x50x3mm RHS:tä tällaset:


Sinnehän se uppos.


Sit tulikin pieni onkelma, kun ei ollutkaan sopivaa putkee jousen keskelle pohjaanlyöntikumin vastapinnaksi, No huomenna rautakauppaan...

Pikkasen tuli akselia nosteltua vinoon, kyl suiinä tuntus hiukan liikevaroja olevan:


Tämmöseltä näyttää nykyinen ohajushässäkkä, saa kommentoida kuinka paljon hörppäs paskaa. Tein itse ja säästin
__________________
-MMC-
Vastaa lainaten
  #65  
Vanha 20.09.2012, 22:22
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

No et paljon haukannut paskaa ohjauksessa, akselin päästä panhardia pari-kolme senttiä alemmas niin sitten olisi likipitäen optimaaliset kulmat
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #66  
Vanha 21.09.2012, 19:58
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Melkosen järeät kalikat on autoon ilmestynyt, vaikkei katsuri taida silti niitä enää läpi päästää, kun korotustakin on reippaasti yli sallitun. No, eiköhän tuon etenemiskyky maastossa korvaa rekisterikilvet, vaikka nekin vielä näköjään kulkevat mukana.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #67  
Vanha 21.09.2012, 22:35
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Melkosen järeät kalikat on autoon ilmestynyt, vaikkei katsuri taida silti niitä enää läpi päästää
Hyvin mulla kelpasi ihan vastaavan järeät osat ZJ:ssä leimalle vaikka ainakin jotkut osista voisi laskea omavalmisteeksi eikä tehdastekoiseksi
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #68  
Vanha 23.09.2012, 02:08
Pertsi:n Avatar
Pertsi Pertsi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 23.09.08
Sijainti: Padasjoki
Viestit: 1.267
Perusasetus

juu mutta hitsatut ohjausvermeet ei kyllä kelpaa leimasedälle...
Vastaa lainaten
  #69  
Vanha 23.09.2012, 02:24
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pertsi Näytä viesti
juu mutta hitsatut ohjausvermeet ei kyllä kelpaa leimasedälle...
Tehdastekoisista jälkimarkkina- ohjausosista (ohjausvarret ja panhardit) aika hemmetin monet on hitsattuja, samoin panhardit on aika usein hitsattuja ihan jo alkuperäisenä tehtaalta tullessaan. Suomen pykälät sanoo mitä sanoo, todellinen tilanne on se että edes autotehtaiden osat ei aina menisi leimasta läpi jos tarkasti tulkitaan
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #70  
Vanha 23.09.2012, 10:48
Kala92:n Avatar
Kala92 Kala92 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.01.12
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.414
Perusasetus

....


Hyvä hionta ja reipas maalikerros poistaa mokoman ongelman Jos ajaa kolarin niin voin olla melkein 100% varma, että ei se noista johdu. Saatikka et niitä kukaan enää kävis kattelee siinä vaiheessa.
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään.
Vastaa lainaten
  #71  
Vanha 23.09.2012, 11:44
piippu piippu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.05.05
Sijainti: Härmä & Jokioinen
Viestit: 316
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kala92 Näytä viesti
Jos ajaa kolarin niin voin olla melkein 100% varma, että ei se noista johdu. Saatikka et niitä kukaan enää kävis kattelee siinä vaiheessa.

No kyllähän ne siinäkohtaa kiinnostaa niin maan perusteellisesti, jos tuollaisia osia sisältävällä autolla ajaa jonkun hengiltä.....niin viimeistään vakuutusyhtiön puolesta tehdään sellainen tutkimus että varmasti löytävät "home-made" osat ja vaikka onnettomuus ei johtuisi mitenkään niistä osista, niin niissä se vaan tahtoo olla syy ja vetäytyvät korvausvastuusta.

HUOM! henkilökohtaisesti minulla ei ole mitään kunnolla tehtyjä osia vastaan ja varmasti kestää paremmin kuin rimpula alkuperäinen, mutta tietyt asiat vain ovat niinkuin ovat, enkä voi niille mitään
Vastaa lainaten
  #72  
Vanha 23.09.2012, 12:02
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja piippu Näytä viesti
No kyllähän ne siinäkohtaa kiinnostaa niin maan perusteellisesti, jos tuollaisia osia sisältävällä autolla ajaa jonkun hengiltä.....niin viimeistään vakuutusyhtiön puolesta tehdään sellainen tutkimus että varmasti löytävät "home-made" osat
Ymmärrän kyllä pointtisi, mutta tuossa tosiaan on se että ne lailliset jälkimarkkinaosat on aivan samanlaisia. Ei vakuutusyhtiö voi kieltäytyä maksamasta pelkän epäilyn perusteella, eikä ne voi vaatia omistajaa pitämään kaikkia kuitteja tallessa autoon asennetuista osista. Jos onnettomuuden tutkinnassa todetaan että se ei ole johtunut ko. osien hajoamisesta, ja toisaalta osat on olleet katsastuksessa paikallaan ja niillä tieliikennekäyttöön hyväksytyt, niin.. Kun katsoo toisaalta jälkimarkkinaversioita ohjaus- ja akselin tuennan osista, niin ainakin ne mitä omissa käsissä on pyörinyt ei eroa mitenkään kunnolla itse tehdyistä; myös ohjausosissa on hitsauksia yms..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #73  
Vanha 23.09.2012, 13:10
Pertsi:n Avatar
Pertsi Pertsi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 23.09.08
Sijainti: Padasjoki
Viestit: 1.267
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Tehdastekoisista jälkimarkkina- ohjausosista (ohjausvarret ja panhardit) aika hemmetin monet on hitsattuja, samoin panhardit on aika usein hitsattuja ihan jo alkuperäisenä tehtaalta tullessaan. Suomen pykälät sanoo mitä sanoo, todellinen tilanne on se että edes autotehtaiden osat ei aina menisi leimasta läpi jos tarkasti tulkitaan
Mutta todellinen tilannehan on se että jos noilla kamoilla ajat kolarin johon et välttämättä ole edes syypää vaan "uhri" niin maksumieheksi todennäköisesti päätyy Suomessa. Eli mun mielestä siinä vaiheessa kun ohjausvarret itsetehtyjä hitsattuja niin laput pois ja auto trailerille maantiellä. Nuohan olisi samalla vaivalla voinut kierteyttää suoraan ainesputkeen jolloin rakenne olis ok. Sen verran on tullu jo metallitöitä tehtyä työkseen että ymmärtää tossa rakenteessa olevat vahvuudet ja heikkoudet. Sinänsä varret on kyllä asiallisen näköiset ja varmasti kestää paremmin metsässä kun alkuperäiset rimpulat mutta ei kuulu mun mielestä kilvelliseen autoon.
Vastaa lainaten
  #74  
Vanha 23.09.2012, 13:15
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pertsi Näytä viesti
Mutta todellinen tilannehan on se että jos noilla kamoilla ajat kolarin johon et välttämättä ole edes syypää vaan "uhri" niin maksumieheksi todennäköisesti päätyy Suomessa. Eli mun mielestä siinä vaiheessa kun ohjausvarret itsetehtyjä hitsattuja niin laput pois ja auto trailerille maantiellä.
Yritän tässä sanoa sitä, että myös tehdastekoisia tieliikennekäyttöön leimattavia ohjausvarsia on hitsattuina. Samoin on tilanne tukivarsien ja panhardien kanssa. Jos niillä olet syyttömänä osapuolena kolarissa ja joudut maksumieheksi, niin aika outo tilanne.. Tottahan se on että kierteytetty ohjausvarsi ilman hitsauksia on paljon parempi ja yleensä ne voi myös niin tehdä. Panhrdia tai tukivarsia harvemmin..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #75  
Vanha 23.09.2012, 14:20
piippu piippu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.05.05
Sijainti: Härmä & Jokioinen
Viestit: 316
Perusasetus

Ymmärrän täysin myös Timo_L:än pointin ja niistä olen ihan samaa mieltä.....mutta koitin tuossa heitossani kuvailla ihan yleisellä tasolla näitä ongelmia, lakia ja miten noita yhdessä tulkitaan ja kuka todennäköisesti lopulta voittaa. Eli kommenttini ei suoranaisesti liittynyt mitenkään tämän topicin autoon...eikä suurimmaksiosaksi koko tämän palstan kalustoa, mutta maailmalla vaan liikkuu meleko paljon kalustoa jossa osia semmosten käsistä, joilla olisi vain ollut parempia keskittyä pitsin nypläämiseen.

Ja sattuipa täällä pohojammaalla vuosia takaperin onnettomuus jossa kuoli kaksi, ja tuttavani halvaantui ulosajossa. Ja tutkinnassa autosta löytyi itsevalmistettuja osia, mitkä eivät vaikuttaneet suoranaisesti onnettomuuden tapahtumaan, mutta näyttelivät merkittävää roolia maksajaa/syyllistä haettaessa
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään 1994 Jeep grand cherokee unlimited 5.2 puretaan kkari O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 6 23.04.2014 07:37
Myydään Jeep Cherokee 3,7 Limited 2002 mbakiepo O/M/V Ajoneuvot 1 20.09.2011 10:32
Myydään Grand Cherokee Limited jappe O/M/V Ajoneuvot 2 25.07.2009 23:22
Myydään Jeep Grand Cherokee 4.0 Limited Rekisteröimätön O/M/V Ajoneuvot 1 16.06.2009 14:59
M:JEEP CHEROKEE -90 LIMITED V.A.PAHTAJA O/M/V Ajoneuvot 2 01.08.2007 19:09


Sivu luotu: 14:30 (GMT +2).