Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 24.06.2012, 12:26
TOPPAHOUSU:n Avatar
TOPPAHOUSU TOPPAHOUSU ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 29.10.07
Sijainti: Finland.
Viestit: 550
Exclamation

Jakopää "ongelma" VIISAMMAT auttakaa! ( Kuvien kera...)


Eli auto on Pajero vm.1989 3.0 V6 Bensa. ( SOHC )
Laitan tähän alkuun ensin yleisiä tietoja kuvien muodossa, niin päästään alkuun...

Ensimmäiseksi kuva, josta käy ilmi sytytys järjestys ja virranjakan tiedot


Tässä sitten kuva jakopään säätömerkkien kohdista


Tässä kuva josta käy ilmi, että sylinterien 2-4-6 nokka-akselin merkki on kohdallaan


Tästä kuvasta taas käy ilmi, että sylinterien 1-3-5 nokka-akselin merkki on myöskin kohdallaan


Lisäksi kuva kampiakselista, jonka kohdistusmerkki on myöskin kohdallaan


Nyt seuraakin sitten kysymys....
Eli alla olevasta kuvasta käy ilmi, että virranjakajan pyöriä ei olekaan ykköspytyn kohdalla vaikka 1 sylinteri on ylimmässä asennossaan.? Pyörijä onkin 2 ja 6 sylinterien välillä ?? Miten tämä on mahdollista, koska käsittääkseni pyörijän pitäisi olla ykkös sylinterin kohdalla, kun se on TDC- kohdallaan??

( 1- Sylinterin kohta on varmistettu tulpan reijästä ja se täsmää, myös kampiakselin merkkiin )

__________________
Ei mennyt kuin Strömsössä...

Viimeksi muokannut TOPPAHOUSU : 24.06.2012 12:36
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 24.06.2012, 12:39
Samsonite:n Avatar
Samsonite Samsonite ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.07.06
Sijainti: torttunotko
Viestit: 2.758
Perusasetus

Poistotahin loppu ?
__________________
"- Perusarvot kunnossa. Sanotaanko niin, että kun viimeksi tankkasin auton, niin laitoin polttoainetta tankkiin enkä pakoputkeen." T.Hakkarainen.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.06.2012, 12:50
TOPPAHOUSU:n Avatar
TOPPAHOUSU TOPPAHOUSU ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 29.10.07
Sijainti: Finland.
Viestit: 550
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Samsonite Näytä viesti
Poistotahin loppu ?
Voihan se ollakin...
Ihmetyttää vain kun mulla on toinen samanlainen kone tallin lattialla ja siinäkin on pyörijä kakkospytyn kohdalla kun konetta pyörittää käsin ja saa kaikka jakopään merkit kohdilleen...
( Kone otettu toimivana pois paikoiltaan... )



Pitää varmaan pyöritellä konetta vielä yksi kerta ympäri, niin näkee sattuuko se sitten kohdilleen...

Eipä satu kohdilleen tuossa toimivassakaan koneessa vaikka kampiakselin päästä pyörittelin useita kertoja ympäri...
__________________
Ei mennyt kuin Strömsössä...

Viimeksi muokannut TOPPAHOUSU : 24.06.2012 13:01
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 24.06.2012, 13:08
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.776
Perusasetus

Jos ei muuta niin pyöräytä tulpanjohtoja pykälällä vastapäivään niin eikös se satu jo aika lähelle.

Minkälainen ennakonsäätö tuossa jakajassa on?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 24.06.2012, 13:14
TOPPAHOUSU:n Avatar
TOPPAHOUSU TOPPAHOUSU ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 29.10.07
Sijainti: Finland.
Viestit: 550
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Jos ei muuta niin pyöräytä tulpanjohtoja pykälällä vastapäivään niin eikös se satu jo aika lähelle.

Minkälainen ennakonsäätö tuossa jakajassa on?
Ennakonsäätö tapahtuu löysyttämältä jakajan alta yksi mutteri ja kääntelemällä sitten jakajaa...
Pitää varmaan ottaa ventiilikopat irti, niin näkee varmemmin mikä vaihe koneessa menossa....
( Kehtuuttaa vain tuokin operaatio, kun se on aika työläs homma... )

Mutta eipä sekään tuota pyörijän asentoa oikein muuta...
__________________
Ei mennyt kuin Strömsössä...

Viimeksi muokannut TOPPAHOUSU : 24.06.2012 13:17
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 24.06.2012, 13:24
TOPPAHOUSU:n Avatar
TOPPAHOUSU TOPPAHOUSU ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 29.10.07
Sijainti: Finland.
Viestit: 550
Perusasetus

Taisi muuten selvitä...
Tässä Haynesin kirjan kuvassa taitaa olla virhe!


Alla tekstissä mainitaan, että kuskin puolella on sylinterit 1-3-5 ja kuvasta käsitin, että ykkös sylinteri olisikin apukuskin puolella...
Koska nyt apukuskin puoleinen ensimmäinen sylinteri on ylhäällä ja pyörijä on lähellä kakkosta, eli sehän on ihan okein, koska kakkos sylinteri on apukuskin puolella ensimmäisenä keulasta päin... Eikös näin olekin?
__________________
Ei mennyt kuin Strömsössä...

Viimeksi muokannut TOPPAHOUSU : 24.06.2012 13:30
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 24.06.2012, 13:27
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

Pystyykös sen jakajan vetäsemään irti ja laittamaan takasin pyöriä eri asennossa?

Aha selviskin...

Viimeksi muokannut hiluvitkutin : 24.06.2012 13:29
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 24.06.2012, 14:27
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja TOPPAHOUSU Näytä viesti
Taisi muuten selvitä...
Tässä Haynesin kirjan kuvassa taitaa olla virhe!
Yllättikö toi jotenkin? Omat kokemukset noista Haynesin ja Chiltonin kirjoista on ollut vähintään huonoja, aina on jotain virheitä ja monissa hommissa käsketään tekemään aivan hölmösti koko työ tai liikaa purkua kun paljon vähemmällä pärjää.

Jos löydät netistä niin suosittelen tehtaan korjausopasta, aika hyvin niitä on porukka skannaillut vanhoistakin autoista pdf:ksi
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 24.06.2012, 15:40
TOPPAHOUSU:n Avatar
TOPPAHOUSU TOPPAHOUSU ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 29.10.07
Sijainti: Finland.
Viestit: 550
Perusasetus

Ei ole ihmekään jos ei lähtenyt käyntiin...


Eipä ollut tosiaan ihme, jos ei kone yrittänytkään lähteä käyntiin...
Oli meinaan tulpanjohdot juurikin Haynesin kirjan kuvan mukaan, eli juuri vikopäin...

Nyt vaan on epäilys onko yläkerran nokat oikeassa asennossa...
ja se ei taida muuten selvitä, kuin kurkistamalla venttiilikoppien alle...
__________________
Ei mennyt kuin Strömsössä...
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 24.06.2012, 15:42
samisami2:n Avatar
samisami2 samisami2 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.12.04
Sijainti: Vilppula, Finland.
Viestit: 3.891
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja TOPPAHOUSU Näytä viesti
Nyt seuraakin sitten kysymys....
Eli alla olevasta kuvasta käy ilmi, että virranjakajan pyöriä ei olekaan ykköspytyn kohdalla vaikka 1 sylinteri on ylimmässä asennossaan.? Pyörijä onkin 2 ja 6 sylinterien välillä ?? Miten tämä on mahdollista, koska käsittääkseni pyörijän pitäisi olla ykkös sylinterin kohdalla, kun se on TDC- kohdallaan??
Oliskohan tuo virranjakajankansi tämän tapainen. Eli vaikka on kannen päälisen mukaan kakkosen ja kutosen välissä niin oikeasti onkin ykkösen kohdalla...
http://c.fixya.net/fixya20/uploads/Images/2E8C7D9.gif
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 24.06.2012, 15:44
TOPPAHOUSU:n Avatar
TOPPAHOUSU TOPPAHOUSU ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 29.10.07
Sijainti: Finland.
Viestit: 550
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja samisami2 Näytä viesti
Oliskohan tuo virranjakajankansi tämän tapainen. Eli vaikka on kannen päälisen mukaan kakkosen ja kutosen välissä niin oikeasti onkin ykkösen kohdalla...
http://c.fixya.net/fixya20/uploads/Images/2E8C7D9.gif
Haynesin kirjassa oli "päinvastainen" kuva sylinterien järjestyksestä, eli minulla oli kakkos sylinteri ylä kohdassa.... Jolloin pyörijäkin oli luonnollisesti kakkosen kohdalla...
__________________
Ei mennyt kuin Strömsössä...
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 24.06.2012, 16:28
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.371
Blog Entries: 5
Perusasetus

Jos en ihan vääri muista, mulla oli sama ongelma 4-koneen kanssa (2,6 bensa), siinäkin oli muistaakseni joku fiba kirjassa ja jouduin pyörittelemään konetta/virranjakajaa uusiksi ennen kuin hörähti käyntiin.

Kaitsu
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 24.06.2012, 17:06
samisami2:n Avatar
samisami2 samisami2 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.12.04
Sijainti: Vilppula, Finland.
Viestit: 3.891
Perusasetus

Mun mielestä tuo kuva on kyllä ihan oikein. Eli ykkös sylinteri on repsikan puolella (ratti vasemmalla).
Eikös tuosta ensimäisistä kuvista (linkissä) näe että ensimmäinen kanki on repsikan puolella. Ykkös sylinteri siis lähimpänä jakopäätä.
http://www.scribd.com/doc/88677527/M...6g72-v6-engine
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 24.06.2012, 17:49
1Chevy80 1Chevy80 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 14.04.08
Sijainti: Ulvila
Viestit: 256
Perusasetus

Siinä melko selkee ohjeistus http://www.emprepcourse.com/mitsubishi/id14.html
Oon kanssa huomannu et haynesin ja chiltonin "opuksissa" välillä kuvat on peilikuvia
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 24.06.2012, 18:27
TOPPAHOUSU:n Avatar
TOPPAHOUSU TOPPAHOUSU ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 29.10.07
Sijainti: Finland.
Viestit: 550
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja samisami2 Näytä viesti
Mun mielestä tuo kuva on kyllä ihan oikein. Eli ykkös sylinteri on repsikan puolella (ratti vasemmalla).
Eikös tuosta ensimäisistä kuvista (linkissä) näe että ensimmäinen kanki on repsikan puolella. Ykkös sylinteri siis lähimpänä jakopäätä.
http://www.scribd.com/doc/88677527/M...6g72-v6-engine
Kuva oli oikein....
Tekstissä oleva ohjeistus sekoitti ja myös se, että ykkös sylinterin ollessa yläkohdassaan pyörijä on 2:sen kohdalla... en tiedä miksi näin on, mutta kone käy ja kukkuu hyvin...
__________________
Ei mennyt kuin Strömsössä...
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 24.06.2012, 21:05
Superlon:n Avatar
Superlon Superlon ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.01.11
Sijainti: Mynämäki
Viestit: 304
Perusasetus

Lainaus:
Ja jos tuo kerran on 1-pytyn yläkuolokohta, niin eikös se ole ihan loogista, että se kipinä tulee vasta aavistuksen sen jälkeen, kun mäntä on jo varmasti matkalla alaspäin? Kuvassahan virranjakajan järjestyksessä näkyy 1 olevan tulossa heti seuraavaksi kakkosen jälkeen. Eikös näissä mitsun koneissa PCM ohjaa lainkaan sytytysennakkoa?
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 25.06.2012, 07:04
TOPPAHOUSU:n Avatar
TOPPAHOUSU TOPPAHOUSU ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 29.10.07
Sijainti: Finland.
Viestit: 550
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Superlon Näytä viesti
Ja jos tuo kerran on 1-pytyn yläkuolokohta, niin eikös se ole ihan loogista, että se kipinä tulee vasta aavistuksen sen jälkeen, kun mäntä on jo varmasti matkalla alaspäin? Kuvassahan virranjakajan järjestyksessä näkyy 1 olevan tulossa heti seuraavaksi kakkosen jälkeen. Eikös näissä mitsun koneissa PCM ohjaa lainkaan sytytysennakkoa?
Jos ymmärsin Haynesin kirjan "Lontoon kielisen" tekstin oikein...
Niin pitäisi 1 sylinterin ollessa yläkuolokohdassa, myös pyörijän olla tismalleen ykkös sylinterin kohdalla...
__________________
Ei mennyt kuin Strömsössä...
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 26.06.2012, 08:37
On_Off:n Avatar
On_Off On_Off ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.04.12
Sijainti: Kuopio, Suomi
Viestit: 80
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja TOPPAHOUSU Näytä viesti
Jos ymmärsin Haynesin kirjan "Lontoon kielisen" tekstin oikein...
Niin pitäisi 1 sylinterin ollessa yläkuolokohdassa, myös pyörijän olla tismalleen ykkös sylinterin kohdalla...
Jos haluat skannata tuon tekstinpätkän tänne, niin voidaanhan tuota vielä porukalla yrittää tutkia.. Mutta tärkeintähän on, että kone käy
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 26.06.2012, 10:47
TOPPAHOUSU:n Avatar
TOPPAHOUSU TOPPAHOUSU ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 29.10.07
Sijainti: Finland.
Viestit: 550
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja On_Off Näytä viesti
Jos haluat skannata tuon tekstinpätkän tänne, niin voidaanhan tuota vielä porukalla yrittää tutkia.. Mutta tärkeintähän on, että kone käy
Jep kaikki toimii kuten pitääkin ja eilen kävin lisäksi hakemassa uuden leiman konttorilta pirssiin...
( Ei huomautuksia katsastus "sedällä" )

Auto ollut seisonnassa ( levällään tallissa ) 2011 tammikuusta asti joten välillä pääseei hiukan ajelemaankin...
__________________
Ei mennyt kuin Strömsössä...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hj 61:sen "käynti ongelma" hj 60/61 Tekniikka & Jutustelu 15 03.05.2012 12:24
kuvien lataus ongelma Ryti Ongelmia palstalla? Kysyttävää ylläpidolta? 1 10.12.2011 19:38
Pirun nyrkki,kokoamisohje,kuvien kera. Bruno Chit-Chat 4 30.01.2011 18:38
auttakaa "Rallikartturi Seppo Kopra video" Unregistered Chit-Chat 5 02.06.2008 10:16
Kuvien kaappaus ongelma SamiN Tekniikka & Jutustelu 1 11.11.2007 00:28


Sivu luotu: 22:52 (GMT +2).